rover Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Å, JA!! Og Fitjarskjærgården og utover mot Brandasund! Kjenner du forresten til Tjongspollen og områdene rundt der? Har vært i tjonspollen, ja. Det er fantastisk plass, men trangt og grundt å komme inn. Var inne med Scand Nordic. Tør ikke prøve med trawleren:-)) Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Naturligvis Hankø-Strømtangen. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Grensene mellom (norsk) Bohuslen , (svensk) Götaland og (dansk) Halland møttes ifølge ham på Danska Liljan. Så da kunne kongene møtes på samme sted og likevel være i hvert sitt land ...bortset fra at Norge vel var Dansk fra 1387 til 1814 - eller hvad...? Så det kan kun have været to konger, der mødtes... Andy Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Dæm syng om skjæran heilt sør i landet om smeigedaga og solgangsbris. Dæm syng om pilsen dæm legg i vannet. Dæm syng om sommer på sørlandsk vis Dæm stanse opp og dæm står og glane når i fortæl i ska dra nordvest ! For det dæm slett ikkje veit å ane e ka slags sted som e aller best. Nei, dæm veit ikkje om alle fjella på andre sida av fjorden vår og heller ikkje om lyse kvelda før sola ned bakom Varden går. Om holman våre som ligg å smile med lune vika og mange trær. Og om i sei det, så vil dæm tvile på det at vi og har fine skjær. Å nei, dem e ikkje særlig lysten på det å reise fra sør til vest. Dæm tror så sikkert at Romsdalskysten e bare kuling og storm og blest. Det kan så være. Det e slik laga. Vi veit sørvesten han høre med. Vi veit han held ut i mange daga. Men ættepå, du kor fint det e ! Det veit dæm ikkje der sør i landet. Dæm ane ikkje at vi har alt! Men om dæm kom hit, så fikk dæm sanne det i i visa mi har fortalt. I veit kor graset e aller grønnast I veit kor fisken bit aller best I veit kor vatnet e aller skjønnast Jau - uten tvil - e det i nordvest Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
roeren Svart 28.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 For et flott dikt, roesok! Hvem har skrevet det, og er det en melodi til? Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 der tar du feil hvaler er stedet som skilter med flest soldager - har vertfall lest det flere uavhengige steder Er ikke så sikker på det gitt....... Det er ikke uten grunn at meteriologene har sommerstedet sitt på Stavernsodden fyr. En bekjent av meg, en murermester i fra Bergen var så lei av regn at han bestemte seg for å flytte. Han ringte derfor meteriologiske for å sjekke ut den plassen i Norge som hadde tørrest klima og flest soldager. Svaret var : Brunlaneskysten utenfor Larvik, i følge statistikk for de siste 20-30 år. Han bor nå på Holtet ved Nevlunghavn. Brunlaneskysten blir populært kaldt for Solkysten...... Det er ikke få ganger det er sol i Stavern, Svenner og Brunlaneskysten og at det regner i Larvik, selv om Larvik også har tørt og fint klima med mange soldager. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Jeg har tidligere i denne tråden nevnt to ønskestrekninger: - Mørekysten. - Tromskysten. Dette har sammenheng med observasjoner jeg har gjort fra fly og en seilas jeg hadde fra Senja i 1972. Jeg vil sette pris på om noen vil legge ut kartutsnitt fra flotte seilingsområder i disse farvannene (og selvfølgelig andre). Dette skulle jo være mulig med bl.a. Google Earth? Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 For et flott dikt, roesok! Hvem har skrevet det, og er det en melodi til? Skrevet av en dame som heter Kari Kosberg. Født og oppvokst i Molde, men har de siste tiårene bodd i Kristiansand. Diktet ble skrevet under et besøk i hjembyen i 1989. Mer konkret i hytteveggen på Fårøya, den bakerste øya som sees til venstre midt i bildet. Og ja, det er en fin melodi til diktet. Sangen har blitt mye brukt de senere år i diverse patriotiske anledninger i Molde og omegn. En av de første fremføringene at tekst og melodi var visst under Kjell Magne Bondeviks 50-års dag. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Medusa Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Hei Roalbj!! Om du er interessert så har jeg lakt ved en snarvei til en fantastisk hjemmeside som jeg bruker mye sjøl. Her får du fram et kart over Tromsø-område med hvite prikker som angir reisemål. Klikk på ønsket prikk og du får opp beskrivelse av valgt reisemål i bilder og tekst. Jeg er stadig og henter ideer om nye reisemål fra denne siden. I tillegg til Tromsø-området kan man i headingen velge andre områder som Senja, Vesterålen, Lofoten, Hamarøy/Steigen, Bodø, Helgeland N og Helgeland S. Jeg bøyer meg i støve for det arbeide som er lakt ned i denne hjemmesiden, og som stadig oppdateres... http://turliv.no/tromsturmal.html Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 ...bortset fra at Norge vel var Dansk fra 1387 til 1814 - eller hvad...? Så det kan kun have været to konger, der mødtes... Norge og Danmark hadde samme konge/dronning i senmiddelalderen og fram til 1814, men Norge var ikke dansk. I praksis fungerte det likevel som ett rike etter at Riksrådet gikk av rundt reformasjonen (1536 i Norge/Danmark) og kongen ble eneveldig. Men ut fra Gunga Dins kart var det Norge og Sverige som møttes på Danska Liljan, fram til 1658. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
MajorAndy Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 (redigert) Norge og Danmark hadde samme konge/dronning i senmiddelalderen og fram til 1814, men Norge var ikke dansk. I praksis fungerte det likevel som ett rike etter at Riksrådet gikk av rundt reformasjonen (1536 i Norge/Danmark) og kongen ble eneveldig. For ikke at lægge mig ud med majoriteten her: OK - Norge var ikke dansk - men kan vi blive enige om at Norge og Danmark var et, fælles rige - styret fra Danmark? Fx på samme måde som Tyskland eller Italien i dag er et rige, styret fra Berlin / Rom - skønt det består af en række, separate stater/fyrstendømmer? Nå afsporing - sorry... Andy Redigert 28.Februar.2009 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 http://blueskagerrak.bohusmus.se/bohusmus/...lue/12/1223.htm "Inte långt härifrån ligger ön Danska Liljan, förr kallad Danmark Lilla. Om man ska tro en norsk historiebok från 1500-talet, så möttes de tre nordiska rikena exakt just där: "De tre regenterna, kung Erik av Danmark, kung Inge av Sverige och kung Magnus Barfot av Norge, sägs ha suttit alla vid en sten och haft måltid, och var satt i sitt rike." Bohuslän var norsk och Halland dansk mark. " Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 skønt det består af en række, separate stater/fyrstendømmer? Nå har jeg ikke bokhylla mi i nærheten, men så vidt jeg erindrer så bestod Kvartens "delstater" av Jylland, Fyn, Sjælland, Schleswig-Holstein og Norge. Utgjorde tilsammen kongeriket Danmark. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 ..og Skåne, Halland og Blekinge. Indtil Christian tabte det meste. Senere hyldet som "Danmarks bedste konge" - skønt han var en despot og en usædvanlig dårlig leder, der på kort tid forvandlede Danmark fra Europæisk stormagt til underkuet tabernation. Nå. /end historietime Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Ett poeng som ikke er belyst her er den praktiske bruken av skjærgården. Hvis vi ser på feks. Helgelands kysten så mener jeg at det er et problem der mhp. stor forskjell på flo og fjære. Dette er selvfølgelig ting en lærer seg å ta hensyn til når en skal velge sted å legge til. Allikevel er det mye enklere å slippe å tenke på denne problemstillingen på sørlandskysten der det nesten ikke er noe tidevann å snakke om. Selv kommer jeg fra Sunnhordland som har en flott kyststrekning og fjorder, men været er jo ikke det samme som på sørlandet... Kyststrekket fra Flekkerøy, Søgne, Mandal til Lindesnes synest jeg er en flott strekke med mange fine steder, fint vær og lite tidevanns forskjeller. Perfekt for de som vil ut på øyene. sailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 1.Mars.2009 Del på Facebook Svart 1.Mars.2009 Har stor sans for strekningen Strømtangen - Gøteborg. Enda har jeg barebesøkt noen få havner langs denne vakre kyststrekningen. Mange gjenstår. Når jeg en gang blir pensjonist ønsker jeg å ta Astor opp til Nord-Møre. En flott tur som vi ser fram til. Må si meg enig med Astor, men kan kanskje strekke meg til å dra den helt til Hankø... Har seilt fra Bergen til Hvaler, og det var veldig fint hele veien. Synes bare utvalget av beskyttede naturhavner er dårlig før en runder inn mot Sørlandet. Har også feriert noen uker på Sørlandet, men Hvaler og Svenskekysten er uslålig Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 1.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2009 ....Synes bare utvalget av beskyttede naturhavner er dårlig før en runder inn mot Sørlandet.... Mja; i midtre og ytre deler av Nord-Rogaland, øst for Bømlo, i Austevoll og flere steder ved Bjørnefjorden kan man nå velge og vrake i gode naturhavner. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 1.Mars.2009 Del på Facebook Svart 1.Mars.2009 Det hadde vært hyggelig om flere som har seilt store deler av Norges kyst ville gi noen kommentarer. Regina III kjenner nok strekningen fra Strømstad i sør-øst til møreområdet relativt bra. Jeg har noe erfaring fra disse områdene: 1. Bodø til Tromsø. 2. Stavanger til Lysefjorden og Sandnes. 3. Egersund til Lista. 4. Arendal til Skanör (dersom vi også inkluderer området Svenskegrensa ned til Trelleborg). Jeg har fundert mye på hvilket seilingsområde jeg foretrekker, og er ikke i tvil (p.t.): Syd-Koster arkipelaget. Derfor er det ekstra hyggelig at vi nå i år har fått trolig verdens beste kart for dette området!! Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 1.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2009 Jeg har fundert mye på hvilket seilingsområde jeg foretrekker, og er ikke i tvil (p.t.): Syd-Koster arkipelaget. Dette aktualiserer kanskje nok en gang at ulike forhold får ulik vekt; du skriver om seilngsområde; det betyr kanskje at du legger vekt på forhold for seiling? Kanskje stor kjøldybde? Andre har jo nevnt dette med vær og badetemperatur. Som robåtbruker med romslig temperaturtoleranse (og tidligere isbader) legger jeg mest vekt på selve topografien, landskapsformene, med sund og holmer og lune viker, og der dybdeforholdene nærmest er ikke-problemer. Litt velsigna å ha det sånn! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.