Ingeniøren Startet 26.Februar.2009 Del på Facebook Startet 26.Februar.2009 Jeg har en andel i en Goldfish fra 1971 med 100 hk Perkins og ketchrigg. Båten har en toppfart på 10 knop, men begynner å grave seg veldig stygt ned når farten passerer 7.5 knop. Vet at en del har støpt på trimplan på gamle Viksunder. Noen her som har erfaring med dette? Materialvalg, størrelse, plassering. Ideellt tegninger som jeg ville være villig til å betale en liten sum for hvis de var spesiellt til denne båttypen. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 26.Februar.2009 Del på Facebook Svart 26.Februar.2009 har nok ikke tegninger. Men tatt i betrakning at det blir en stor flaps, og at båten er tung og den blir sittende noe under vann bør den være veldig kraftig. Plasseringen bør vel være helt "nederst", men jeg tror ikke du har samme skroget på din som jeg er kjent med. Er den "rund" under? Kanskje du har bilde av hekken når båten er på land. Sitér dette innlegget Link to post
Ingeniøren Svart 1.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2009 Den er av den aller eldste utgaven fra 1970 eller -71 og ganske rund under ja. Skal se om jeg kan finne et skrogbilde, men det er på kontor-PC'n. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Mars.2009 Del på Facebook Svart 1.Mars.2009 Jeg har stor flaps på min Columbi, originalt fra Viksunds side. Går 11 knop på max med 54hk (dvs nå har jeg 68hk, men farten er den samme). Flapsen er ca 160cm bred, og ca 85cm lang på sidene. Ca 20 cm ut på midten bak. Det er satt tre kneplater, ca 10x30cm, på oversiden av flapsen. Dette har holdt siden båten var ny i 1978, så det burde være solid nok til å tåle det meste. Kan virke som om det er en 15-20mm finerplate som er plastret inn, men jeg er ikke sikker. Solid er den, i alle fall... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
mons Svart 2.Mars.2009 Del på Facebook Svart 2.Mars.2009 Hei Vi støpte en på Viksund kombisjark 31 som tilhørte Søgne Dykkerklubb. Virket godt og økte farten (eller reduserte fiorbruket pr distanse) med ca 15-20 % hvis jeg ikke husker feil. Båten løftet seg litt i vannet når vi gav på og sluttet helt å grave seg ned. Plattingen lå jevnt med bunnen, men var tørr når vi passerte ca 9 knop, og båten slapp vannet. Hadde en 6 syl perkins og stor propell. Hvis du leter i gamle tråder vil du finne en tråd om dette med bilder ol. Den er så gammel at den nok er kategorisert. Lykke til Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
vannoverallt Svart 2.Mars.2009 Del på Facebook Svart 2.Mars.2009 Kan virke som om det er en 15-20mm finerplate som er plastret inn, men jeg er ikke sikker. Solid er den, i alle fall... Er en forskalingsplate, oppdaget at plasten var slitt av på hjørnene på min ved årets oppsett, og sett fra siden ser det unektelig ut som en forskalingsplate. Sitér dette innlegget Link to post
Ingeniøren Svart 2.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mars.2009 Hei Mons Dette høres lovende ut, men jeg har ikke klart å finne den tråden selv om jeg har lett en stund. Søkemotoren her oppfører seg litt merkelig.... Har du navnet på tråden? Finn Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 3.Mars.2009 Del på Facebook Svart 3.Mars.2009 Finner den heller ikke i farta, men det var endel bilder i tråden såvidt jeg kan huske. Tror det var Ingar som la ut bildene. Send han en IM og hør om han husker noe eller kan se i "bildelageret" Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
mons Svart 4.Mars.2009 Del på Facebook Svart 4.Mars.2009 Trodde nok at Ingar hadde orden i sysakene. Det var han som var "støperisjef" den gangen. Vi stemplet en finerplate med plastfolie på oppunder akterenden og begynte med noen lag (15-20?) påstøp på den. Fortsatte med divynicellprofiler og stivere. Påstøp over dette med grovt freset overflate på skroget å støpe mot. Etter at dette var stivt fjernet vi fineren og la omentrent like mange lag under flapsen og båten. Duken gikk nesten en halvmeter innunder båten og 15-20 cm ut på skroget over flapsen og på sidene av stiverne. Staget i senter er også en vesentlig del av stivingen, og er de eneste gjennomgående hullene i skroget. Lykke til Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Marulf Svart 5.Mars.2009 Del på Facebook Svart 5.Mars.2009 Det er skrevet litt om dette her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=29459 Har gjort tilsvarende operasjon på min Sandvik 26 AC med godt resultat. Grunnen til at jeg gjorde dette var at badeplatformene mine subbet ned i vannet under fart og jeg ønsket da å få båten til å grave seg litt mindre ned på hekken. Denne resulterte i 1 knop bedre marsjfart (før 7,2, nå 8,2) og 1,7 knop bedre toppfart før 7,8 nå 9,5. Dette er gjennomsnittsmålinger på GPS tatt over samme strekning før og etter (mot og medstrøm). Ved ferielastet båt og GH10 på slep klarer jeg fremdeles marsjfart på 8 knop. Jeg klarte også å få den til å slippe sjøen ved full gass (se bilde). Har ikke testet i grisevær, men det kan nok tenkes at det blir noe "giring" med høy sjø aktenfor tvers. https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12485/25042008163.jpg Jeg støpte en plate i hel polyester/glassfiber (ca 8-10mm tykkelse) Kappet så til denne til å flukte med bunnen på båten slik at det ikke ble noen restriksjoner i vannstrømmen. Slipte ned gelcoat og festet trimplanet med glassfiber og polyester. Viktig å spenne det opp slik at flapsen blir en naturlig forlengelse av skroget. Satte på stivere 4 stk som jeg også laget av hel polyester/glassfiber. Støpte det hele ordentlig fast, slipte, la på topcoat, bunnsmurning og sjøsatte. https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12485/28042008166.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.