Jump to content

Skade i fribordet på trebåt

hschrde

Recommended Posts

Nå har jeg kjøpt trebåt for andre gang, 30 fots spissgatter med masse plass. Det er endel jobb på den, blant annet har den ligget og gnagd inntil ei brygge uten tilsyn... Så vidt jeg kan se, så er det raspet av 5-6 millimeter, muligens mer. Det er stort sett ett bord som har fått gjennomgå, og siden det er et langt bord og sesongen starter, så blir det i alle fall ikke byttet nå!

Derfor lurer jeg på om det finnes noen snarveier... Tenker på styrken først og fremst, det blir sikkert pent nok om jeg sliper ned & lakker det opp igjen. Det jeg lurer på, er om det er noen som har erfaringer med epoksy ved en sånn skade? Jeg tenker på å laminere på et tynt bord, slik at det blir like tykt som før. Så kan jeg jo høvle & slipe det ned i endene, da skulle det bli to synlige overganger - men de vil vel gå nesten i ett i og med at epoksyen er like gjennomskinnelig som lakken? Og om det ikke blir helt som før, så blir det vel mye sterkere uansett?

Ellers er skroget bra det, heldigvis!

Gratulerer med ny nåt :yesnod:

En slik skade som du skisserer som blir reparert skikkelig med å felle inn en bit treverk med epoxylim, blir minst like sterkt som bordet forøvrig. Det sies det at i limfugen er det siste sted den ryker.

Men selfølgelig krever det riktig temp og fukt og god  tilpassing av den biten som skal felles inn.

Man kan tildels kompansere for dårlig tilpassing ved at man fortykker epoxyen med glasskuler eller liknende. men da må man passe på å vete treverket først med ufortynnet epoxy.

Lykke til

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

H¿res bra ut! Epoksy er ganske solide saker ja... Har den brosjyren fra West - trengte den til f¿rst baaten som nok kunne hatt godt av et par hundre kilo epoksy. Og ditto fjernet raate! Ganske uvant aa kikke ned i et skrog fra 1975 som motsetning til tidlig tredvetall - det er saa rent, pent & skikkelig der!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...