pero Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Skal til å legge dekk på min slitne Selco 16. Originaldekket er borte, så jeg kommer til å legge en stringer av furu mot rekka på innsiden. Dette skal tjene som anlegg for dekket. Følgelig plastes dette fast rundt hele skroget. Før eller siden vil antakelig fukt snike seg inn og angripe treverket. Løsningen er selvsagt å bruke treverk som tåler fukt, eller å legge inn Divinycell eller lignende. Jeg ønsker ikke det, delvis på grunn av pris, delvis på grunn av miljø. Jeg hadde en Firling 24, hvor det var brukt bart treverk til dette mellom dekket og skroget. Etter 30 år var treverket begynt å bli slitent, men det var likevel hold i treet. Klarer jeg å få min løsning til å vare like lenge, så er jeg fornøyd. Så spørsmålet er da enkelt: Er det noen form for behandling av treverket som kan anbefales, og samtidig ikke går utover vedheften til Polyesteren? Epoxy er selvsagt et alternativ, men et dyrt et. Og jeg mener å huske at Polyester fester seg dårlig til epoxy, omvendt kan det gå bra...? Olje av forskjellige typer finnes, men disse vil kanskje ødelegge mye av vedheften til polyesteren igjen? Legger ved et bilde som skal illustrere løsningen. Gode ideer tas imot med takk. Pero. Quote Link to post
rover Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Kanskje strimler av vannfast X finer? Sterkt og rimelig, og greit å bøye..... Quote Link to post
BMP Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Etter min erfaring er kreosot det som beskutter best. Quote Link to post
pero Posted February 27, 2009 Author Share Posted February 27, 2009 Kryssfiner er selvsagt et alternativ som kan vurderes. Marinekvalitetene her er ikke akkurat billig, men det finnes billigere varianter. De røde, vannfaste tåler mye, men er svært tunge. Vekt så høyt er et poeng. Noen som vet hva BBX-standarden innebærer? Er det en dårligere variant av BS-1088? (Marine kryssfiner) Ankepunktet mot kryssfiner er at skruingen av dekket inn i dette vil foregå i endeveden. Dette gir dårlig hold. Jeg hadde ikke tenkt å bruke gjennomgående bolter, og å bore inn treplugger fra siden, som skruene igjen kan skrues gjennom er mye merarbeid. Det går an å legge et liggende lag med kryssfiner på toppen for å omgå problemet, men igjen blir dette omfattende. Kreosot vil muligens virke, men dette er vel mer eller mindre forbudt å bruke nå, er det ikke det? Antakelig vil det være godt nok å bare støpe treverket inn bart. Men hvis det finnes noe som er enkelt som kan påføres, og som forlenger levetiden betraktelig... Da er valget enkelt. Quote Link to post
Brigg Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Trykkimpregnert furu burde holde en stund. Vet ikke hvordan polyester fester seg til slikt, men overflaten er jo ikke spesielt oljet/fet så det går kanskje greit. Brigg Quote Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
pero Posted February 27, 2009 Author Share Posted February 27, 2009 Kan hende trykkimpregnert vil holde. Må antakelig la det ligge og tørke en god stund. En liten note om kryssfiner forresten: Alle kjenner Marine kryssfiner (BS-1088), og mange mener at dette er den eneste egnede kvaliteten for båter. Andre standarder er det litt vanskelig å få tak på, men jeg har funnet ut følgende: Kryssfiner angis i kvalitet fra A til D, hvor A er best. D tillater maksimalt antall feil (luftbobler, kvaliteten på fineren osv.) Så oppgis dette som regel med to bokstaver. AA er altså beste kvalitet, med begge yttersider dekket av topp kvalitet. Så finnes det varianter med AB, AC osv, hvor yttersiden er beste kvalitet, mens innsiden er av dårligere kvalitet. (2-sidig kryssfiner) Bokstaven X angir Exterior kvalitet, og kan følgelig brukes utendørs. Behandling er imidlertid påkrevet. Lim finnes i WBP (Weather and Boil Proof.) Altså kokefast lim. BBX vil altså være utedørskvalitet (vannfast) med nest beste kvalitet på fineren. Så kan den enkelte selv bestemme om dette er brukbart til bruk i båt. Når det gjelder de behandlede platene, så vil antakelig polyester ha problemer med å sitte på dette underlaget over tid. I tillegg er de tunge. Dette til info. Om noen har tilleggsinformasjon, eller mener at det er feil i konklusjonene her, så kommenter gjerne. Pero Quote Link to post
ivar Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Hva med å blande polyester, og tynne den godt ut med aceton slik at den blir tynnflytende. Burde kunne trekke litt inn i treverket, og samtidig kunne gi bra vedheft.......? Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mulligan Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 blande polyester, og tynne den godt ut med aceton Nei, nei, nei og nei. Skal man tynne, så skal det tynnes med styren. Den lenker med polyesteren, så ikke tynn for mye. Quote Link to post
Medusa Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Jeg har selv brukt forskalingsplater med godt resultat. Tror de kan ligge i vann i evigheter uten å råtne. Har meget stor styrke også, samt billig. Overflaten må rubbes godt opp for å få hefte for polyester. Jeg brukte en vinkelsliper til å rubbe med... Quote Link to post
2nd Trikker'n Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Jeg tror trådstarter missforstår litt om glassfiber konstruksjon. Det er ikke "planken" langs rekka som gir styrke, men den glassfiberarmerte polyesteren som støpes rundt den. Du kunne like gjerne brukt isopor uten at det påvirker styrken. (Ikke bruk isopor, det er bare nevnt som et eksempel på et svakt matriale.) Do-rull kjerner har vært brukt til å støpe fast langsgående forsterkning i båt. Materialet er altså kun en innvendig forskaling. Klart at dersom en trenger skruefeste så gjøres forskalingen av et egnet materiale. Tenk litt på dette. Quote Link to post
pero Posted February 27, 2009 Author Share Posted February 27, 2009 (edited) Skal forsøke å presisere litt. Hvor styrken ligger i polyester/epoxy har jeg til dels klart for meg. Selv polyester er i utgangspunktet svært svakt uten glassfiberen, så det er duken/matta der som vil gi styrken. Polyesteren brukes som bindemiddel til glassfiberen. For mye polyester gir svak konstruksjon. Jeg ønsker ikke i utgangspunktet å styrke skroget, jeg trenger anlegg til dekk. Dette anlegget vil jeg skal holde noen år, så utgangspunktet er altså at det jeg bruker ikke skal råtne, men vil gi nok hold til feste av skruer. (Doruller eller skumgummi vil altså ikke gi tilstrekkelig feste for skuene. Neppe Divinycell heller.) Har laget en enkel skisse. Og til alle som iler til nå og sier at rekka der vil knekke ved første berøring av brygga, eller den første som går på kanten. Ja, jeg ser det, så se på dette som en illustrasjon på hvordan jeg tenker innfestingen. Ikke som eksakte mål. Det er altså den langsgående stringeren jeg gjerne vil bevare i noen år. Den kommer jeg til å plaste inn med polyester. Edited February 27, 2009 by pero (see edit history) Quote Link to post
2nd Trikker'n Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Jeg forstår. Slik tegningen den er, er stringeren kun plastet fast på to sider, under og innvendig. Det tror jeg ikke vil gi optimal styrke ved vertikal belastning. Jeg tror at dette vil være sterkere. Quote Link to post
pero Posted February 27, 2009 Author Share Posted February 27, 2009 (edited) Jeg forstår. Slik tegningen den er, er stringeren kun plastet fast på to sider, under og innvendig. Det tror jeg ikke vil gi optimal styrke ved vertikal belastning. Jeg tror at dette vil være sterkere. Enig i ditt forslag, og som antydet så vil den vertikale belastningen ikke være god ved den opprinnelige skissen. Jeg ser mer for meg en løsning hvor rekkeplanken overlapper finerplata. Den skrus også gjennom den, i tillegg til å limes med fortrinnsvis epoxy, evt. Polyuretan. Hele dekket dekkes så med duk og epoxy før etterbehandling. Men nå er vi litt langt fra hva denne tråden skulle handle om Pero Edited February 27, 2009 by pero (see edit history) Quote Link to post
2nd Trikker'n Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Ikke bruk bjerk, selv om det er hardved og gigr godt skruefeste. Å skru på langs i kryssfiner er heller ikke noe særlig. Eik er bra men dyrt. Jeg hadde brukt furu, hatt ren epoksy i alle skruehull og utskjæringer, og ikke tenkt på inpregnering av selve stringeren. Men, les min signatur godt. Quote Link to post
Mulligan Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Materialet er altså kun en innvendig forskaling. Ja og nei. Norske båtbyggere bruker jo gjerne kjernen som glassfiberen kommer på, kløvd på langs, som "forskaling". Men du får en langt sterkere og stivere konstruksjon dersom du bygger en "boks" med dertil egnet kjernemateriale med full heft mot laminatet. Av materialer som brukes til slik kjerne er treverk det minst egnede. Quote Link to post
jupan Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 (edited) Kan ingenting om støping med glassfiber, men hvis du er ute etter treverk som ikke råtner så bruk margfuru/kjerneved av furu. Styr unna impregnert. Edited February 27, 2009 by JRO (see edit history) Quote Link to post
2nd Trikker'n Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Av materialer som brukes til slik kjerne er treverk det minst egnede. Helt enig, men trådstarter vil gjøre det så billig og miljøvennlig som mulig og så trenger han skruefeste også. Quote Link to post
Mulligan Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Bruker du vinylester så kan du fint skru i laminatet. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.