Spirit`ist Startet 27.Februar.2009 Del på Facebook Startet 27.Februar.2009 Det finnes displayløse GPSer for bruk til PCèr, og som har kontakt for USB - port. Er det noen som vet om det finnes tilvs. GPSer med serieport? Alternativt en konvertering fra USB til serieport. Det jeg søker er å kunne skile NMEA signalene fra strømtilførselssignalene. Tips motaes! Sitér dette innlegget Link to post
blacki Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 Vet at Clas ohlson hadde noe slikt. Konvertering fra usb kan gjøres virtuelt på pc'n. dvs. at du pruger et lite program som gjør at nevnte usb port blir gjennkjent som comport. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 (redigert) Denne her selger Maritim.no (GPS mus type) Den er klar med sigaretttenner plugg (12V) og serieplugg. De har også denne her. (Ser ut som en GPS antenne) Den har enten multi-pinn plugg som du klipper av eller åpne ledere. Så kopler du til seriekabel og 12V til aktuelle ledere. Geir Redigert 27.Februar.2009 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
roaldbj Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 Fordelen med HUMMINBIRD AS-GR16 GPS som GeirT viser til er at den kan flushmonteres. Jeg bruker denne til VHFene ombord. Ulempen er det kreves en viss ferdighet i bruk av loddebolt for å koble den opp mot 9-pins serieport plugg. Det er vel endel av oss som nå har testet ut GPSen Clas Ohlson som er en Navibe GM720 som benytter SiRF starIII chipsetet. Men da trenger du overgang fra USB til serieport. Den omtales her: (http://www.navibe.com/product/gps_mouse/gm720.html). Vi har skrevet litt om den her: https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=544873 og her: https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=698308. Sitér dette innlegget Link to post
Akoya Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 Hva er fosellen på GPS og GPS med serieport Sitér dette innlegget Maxi 95 Bavaria 36\3 http://www.facebook.com/reqs.php#/group.ph...5453&ref=mf Link to post
Fanafjord Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 (redigert) Jeg har brukt den gule Garmin etrex med PC kabel. Den har serieport. Du få den i Tyskland under 80 Euro! Redigert 27.Februar.2009 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
roaldbj Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 For å bidra til en drøfting av dette prøver jeg meg med følgende grove inndeling av GPS antenner i 3 grupper: 1) Aktive antenner som er strømkrevende. Disse krever tilførsel av 12 volt og kan kobles til serieport på PC eller til instrument, eksempelvis GPS repeater eller kartplotter. 2) Aktive anterre som er lite strømkrevende. Disse kan kobles til USB port på PC og forutsetter PC som signalmottager. Disse krever rekativt liten effekt for å bearbeide GPS-signalene. Moderne chipset har gjort at disse kan bearbeide signalene effekt-effektivt. 3) Passive antenner koblet til dedikerte instrumenter hvor signaløene blir bearbeidet i selve mottagerinstrumentet, eksempelvis som ved AIS transpondere. Antar at disse opplysningene blir korrigert. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 (redigert) Følger opp spørsmålet om korrigering og da på siste 3), passive antenne er det nok ikke, det er like fullt en aktiv antenne med strøm opp via coax kabelen. Men den dekoder ingenting i selve antennen, det gjøres i enheten nede (f.eks. ais). Redigert 27.Februar.2009 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 Jeg noterer meg at begrepene innen elektronikken har endret seg siden jeg satt med nesa i lærebøkene. Da het det seg at: Passiv antenne = kun antennen som foret mottageren med signal. Aktiv antenne = antenne med preamp som foret mottageren med signal. Rotta til CO er en GPS mottager med innebygget antenne. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 Det finnes displayløse GPSer for bruk til PCèr, og som har kontakt for USB - port. Er det noen som vet om det finnes tilvs. GPSer med serieport? Alternativt en konvertering fra USB til serieport. Det jeg søker er å kunne skile NMEA signalene fra strømtilførselssignalene. Svaret er ja, de finnes. Både som enkel "puck" og som robust marin utgave som kan monteres på dekk eller over dekk. Et eksempel er Garmin GPS 18, men dette er en litt gammel sak. Jeg har bl.a. brukt Holux, f.eks. M-215 og M-213 (NB, pass opp så du ikke får en M-213u som har USB-grensesnitt.) For en slik løsning må du som regel fikse en 5V strømforsyning i tillegg. Det er ikke noe problem å fikse en serie-til-USB adapter, men det er langt verre å lage et enkelt adapter for USB-til-serie. De robuste maritime mottagerne er laget med NMEA og 12V, se f.eks. Raystar 125. De er igså ganske dyre. Jeg er litt pirkete med hensyn til utstyret jeg monterer i egen båt og kobler ikke utstyr som snakker NMEA over RS-232 direkte til utstyr som snakker NMEA over RS-422. Da dytter jeg inn en adapter, f.eks. en Rabbit 2 eller 3 fra Marin Elektronik AB. Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 Seatronic har en USB GPS mottaker på side 39. Står under "pc-løsninger" i menyen. Du kan også koble til en vanlig "old school" håndholdt GPS og mate posisjonen din inn i kartprogrammet med denne. Prøvd og funnet i orden :) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 Det er jo tydelig at jeg ikke har særlig rede på dette. Finnes det en brukbar lenke som forklarer ulike typer av GPS antenner. Jeg har søkt endel på google, men søkerordene mine er tydeligvis ikke bra nok. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 Denne har Bluetooth. I tillegg til to serieporter. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 Det finnes displayløse GPSer for bruk til PCèr, og som har kontakt for USB - port. Er det noen som vet om det finnes tilvs. GPSer med serieport? Det finnes en Garmin GPS18 med serie/NMEA-utgang. Må ikke forveksles med en GPS18 med USB. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
jupan Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 Oversikt over forskjellige GPS-er og GPS-mottakere som kan brukes med kartprogram: http://www.macgpspro.com/?id=144 Oversikt over forskjellige konverteringskabler: http://www.macgpspro.com/?id=159#connectionCables Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 Å har du ikke fått nok svar nå....så..... Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Gunga Din Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 Denne har Bluetooth.I tillegg til to serieporter. tror jeg har föregangern ombord i Gunga som backup..... Trimble Pathfinder pocket.....bare en port , men dock en Trimble Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Spirit`ist Svart 2.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mars.2009 Takk for mange og gode svar, og generellt mye info - veldig bra! Skjønner at jeg skylder og forklare hvorfor jeg spurte; Jeg kjører PC som plotter med USB GPS - dette fungerer utmerekt. Jeg ønsker NMEA signalene inn på VHF`n for aktivering av (det alle håper de aldri får brukt for ....) "Distress" funksjonen. Signalene kan jeg hente fra PC`n og linke opp til VHF`n, MEN, det er lang fysisk avstand mellom disse, dog kan det løses. Værre er det hvis USB GPS`n eller PC`n eller sofware`n skulle slutte å virke/henge seg opp - da virker ingenting. Behovet er derfor en GPS som får strøm fra VHF`n når denne er "på" og som har separat NMEA utgang. VHF`n har GPS kordinatene i displayet, så en GPS med display er ikke nødvending, men greit nok. I så fall en flushmontert variant, da VHF`n er flusmontert. Takker igjen for gode svar. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 2.Mars.2009 Del på Facebook Svart 2.Mars.2009 Finnes det en brukbar lenke som forklarer ulike typer av GPS antenner. Jeg krysser fingrene og prøver å forklare. Alle GPS "system" trenger: 1. en antenne, 2 en mottager, 3 en "prosessor" 4 et grensesnitt mot brukeren. Alt dette kan "bakes" inn i en enhet i dag. f.eks en GPSmus. 1. Antenne, som regel aktiv, hvilket gjør at den trenger spenning. Antenne leverer det modulerte*1 radiofrekvente signalet til mottageren. 2. En radiomottager som demodulerer radiosignalet til pulskode som prosessoren kan lese. Jeg vet ikke hvor langt miniatyrisering og integrering har kommet, men ser ikke bort fra at mottager og prosessoren kan bestå et chip. 3 Prosessoren foretar tidsdifferansemålingen og siden den vet hvor satelittene er, så kan den regne ut hvor du er. 4 Grensesnittet omvandler prosessorens beregninger til NMEA 183 data*2 og sender det videre som NMEA datasettninger som f.eks en kartplotter kan bruke. *1 Random Noise Modulation *2 NMEA sendes med en 20mA strømsløyfe. Det er ikke det samme som RS232 men NMEA data kan leses av RS232 fordi RS232 er "samarbeidsvillig" Alt dette kan "bakes" inn i en enhet i dag. f.eks en GPSmus med en gammeldags serieport tilkobling, eller en ny som kobles til en USB port. Hvis vi tar en kjent kartplotter, Simrad CP31, så tror jeg at denne har innebygget 2,3 og 4 men bruker en extern GPS antenne (den bruker en coax cabel). Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 2.Mars.2009 Del på Facebook Svart 2.Mars.2009 Behovet er derfor en GPS som får strøm fra VHF`n når denne er "på" og som har separat NMEA utgang. VHF`n har GPS kordinatene i displayet, så en GPS med display er ikke nødvending, men greit nok. I så fall en flushmontert variant, da VHF`n er flusmontert. En moderne VHF må ha en data inngang for å få posisjonen. Sannsynligvis merket NMEA+ og NMEA- Da kjøper du en separat GPSmus med "seriekabel" Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 2.Mars.2009 Del på Facebook Svart 2.Mars.2009 Jeg vil anbefalle å kjøpe en fast montert gps hvis du har plass til det. En Garmin 17 er en grei sak. All elektronikk ligger i antennen. Man kobler på 12v og henter nmea ut, enklere kan det ikke bli. Så kan du heller lage en kabel som ligger klar til pcen din mens vhfen alltid er tilkoblet... Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 2.Mars.2009 Del på Facebook Svart 2.Mars.2009 Deler vurderingen til Frøken Fryd. Har gjort det samme ombord hos meg. Greit med flush-montering. Takk for beskrivelsen 2nd Trikker'n. Og du kan kanskje forklare på en enkel måte hva som har gjort SiRF starIII chipsetet til slik stor suksess? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 2.Mars.2009 Del på Facebook Svart 2.Mars.2009 (redigert) I stedet for å risikere å rote meg bort, foreslår jeg denne Og en god tutorial i GPS ligger her Redigert 2.Mars.2009 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 2.Mars.2009 Del på Facebook Svart 2.Mars.2009 ...... foreslår jeg denne ..... En ypperlig lenke. Vel, du kunne uten risiko nevne de tre årsakene til SiRF starIII chipsettets suksess, som det fremgår av artikkerlen. For de som ikke er så glad i engelsk nevner jeg de tre momentene som trekkes frem når det gjelder chipsettets suksess: 1. Raskere fixeringstid. Denne chipen har flere "correlators" enn andre chiper og finner derfor posisjonen raskere enn de øvrige. 2. Høy satelittsensitivitet. Chipen er ikke så utsatt for svak signalregistrering fra satelittene, noe som kan inntre i bymiljøer med skyskraper. Den kan registrere signaler ned til -159 dBm og har 200.000 "correlatorer" som beregner posisjonen. Forerunneren til Garmin som jeg selv bruker ved løping kan motta satelittsignaler selv om mottageren er plassert på armen og peker ned mot bakken under løping. 3. Lavt batteriforbruk. Konstruksjonen av chipsettet har resultert i lavt energiforbruk sammenlignet med de øvrige chipsettene. Sitér dette innlegget Link to post
Spiritus Svart 3.Mars.2009 Del på Facebook Svart 3.Mars.2009 Du er sikkert på jakt etter en sånn? GARMIN GPS35-HVS Attached 5 meter power/data cable with bare wire ends. Accepts power from unregulated high voltage power supplies between 6 and 40 VDC. Asynchronous serial data interfaces via 2 serial ports with true RS-232 voltage level outputs.* VidarS Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.