Jump to content

begreper innen trebåtbygging

dorry gutten

Recommended Posts

hei godt folk....

:wflag::wflag::wflag::wflag:

etter en lang tid på nett for å finne portaler om begreper og navn på forsjellige deler og dingser innen trebåtbygging finner jeg apsolut ikke noe....så jeg hendvender meg til dere i gjenn

det jeg er på leting etter denne gang er som sakt forsjellige navn og utrykk på deler på og i båten heter...dvs spant . dollbord osv osv...

så viss dere har en bra link som viser dette eller kansje dere vil ta dere tid til å fortelle og forklare hadde det vært fint....

:flag:

I DETTE utvalget av maritime ord og uttrykk finnes noe av det du leter etter. Veldig mye rart her. Du har kanskje allerede vært innom.

Vi lærer for eksempel at:

# BAVIANVAKT; betyr ikke nødvendigvis den teite overbola dørvakta som hver helg nekter deg adgang fordi du er sørpe full.

# APENEVE; betyr ikke nødvendigvis neven på den samme dørvakta som griper om nakken din når du likevel får sneket deg forbi og inn mot baren.

#BAKLADER; betyr ikke nødvendigvis :eek: ....osv osv.

Mange festlige maritime ord og uttrykk. Litt på kanten av hva du var ute etter men.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Aner ikke hvor på nettet du kan finne det. Mye har jeg lært av å merke av på bilder og spørre her på baatplassen. Noe har jeg lært av og lese i "Trebåten" boka som er nevnt tidligere i tråden. Men det meste har jeg lært av å spørre her og andre steder. Når jeg begynte på mitt første prosjekt visste jeg såvidt hva ett spant var en gang :crazy:

Rong - rom / plass bakerst eller forrest i båten

Si - tettemiddel (bomullstråder) som legges mellom bordene før de klinkes

Bordgang - hvert enkelt omfar av bord

Hals - fremste eller akterste del av kjølbordet. Båter med bare tre bordganger bød ofte på vansker med formingen (vridning), halsene ble derfor i eldre tider ofte formet ved øksing, tilhogging.

Dollbord - bordet langs båten, oppå spantendene og øverste bordgangen

Esing - langsgående avstiving, klinket sammen med øvre del av spantene

Keip - ligger årene i (oppå esingen)

Hamleband - en type keip hvor band, tau, ved roing hindrer årene i å gli akterover

Tofte - sitter en på

Tilje - dørk, treverket en går på

Kre - trestykket som forbinder kjøl og stevn

Lot - samme som kre

Innved - avstinger inni båten, spant og lignende

Rekke - kraftig langsgående treverk oppå spantendene, høyere enn øverste bordgang

Svinerygg - treverk oppå rekken, fra stevn og litt akterover, ofte minkende mot 0

Klinkbygd - bordene lagt oppå hverandre og klinket sammen

Kravellbygd - bordene lagd kant i kant, slettbygd

Kravell - langsgående stiver

Nat - mellomrom mellom bordene på kravellbygg, til tetting med drev og bek

Drive - slå tjæredrev inn mellom bordene på kravellbygg, for tetting

Drevjern - til å drive med, forskjellige utforminger av dem

Kalfatre - helle rennende bek i nater og drev

Spunse - sette i, felle inn (et trestykke) ofte i hud eller dekk

Masteskilling - lagt under masta, i mastefoten (kjølen) for hell og lykke (jo større, jo. . .)

Hekk - akterenden

Skøyte - rett eller litt avrundet stilk med roret (oftest av tre) helt opp

Kutter - litt utoverbygd, rund hekk, underliggende ror

Krysser - utoverbygd hekk med underliggende propell og ror (høneræv) oftest også skrånende

stevn

For pekere, spørsmål og teknikker, prøv

http://www.fartoyvern.no/

eller

http://www.djupevaag.no/

Mvh

Kaldfisk

Ang uttrykk ombord i båt så er det faktisk Trebåten rimelig forklarende, selv om det blir mye nytt ( som meg) , men dette er helt klart et nyttig forum å ta dette opp i slik av vi nybegynnere kan få litt mer kjøtt på beinet.Når det er sagt er det ikke sikkert du får kjøpt Trebåten , men jeg fikk tak i den i NB i COOP Storesenter på Slitu , ved Mysen

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...