dorry gutten Startet 27.Februar.2009 Del på Facebook Startet 27.Februar.2009 hei godt folk.... etter en lang tid på nett for å finne portaler om begreper og navn på forsjellige deler og dingser innen trebåtbygging finner jeg apsolut ikke noe....så jeg hendvender meg til dere i gjenn det jeg er på leting etter denne gang er som sakt forsjellige navn og utrykk på deler på og i båten heter...dvs spant . dollbord osv osv... så viss dere har en bra link som viser dette eller kansje dere vil ta dere tid til å fortelle og forklare hadde det vært fint.... Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 Jeg ville kjøpt/lånt boka Trebåten, der er en del nyttige svar Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 Jeg skal lære deg ett stk nyttig begrep ifm. trebåter: ARBEID ;) Utenom det så må du forske, forske, forske, prøve, forske, forske og forske mer... :D Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 kansje dere vil ta dere tid til å fortelle og forklare hadde det vært fint.... Spør vekk....... Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
dorry gutten Svart 27.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 (redigert) he he...vittig klomper og brygge mafia kan holde seg unna......dette er et seriøst innlegg Redigert 27.Februar.2009 av dorry gutten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trulte37 Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 I DETTE utvalget av maritime ord og uttrykk finnes noe av det du leter etter. Veldig mye rart her. Du har kanskje allerede vært innom. Vi lærer for eksempel at: # BAVIANVAKT; betyr ikke nødvendigvis den teite overbola dørvakta som hver helg nekter deg adgang fordi du er sørpe full. # APENEVE; betyr ikke nødvendigvis neven på den samme dørvakta som griper om nakken din når du likevel får sneket deg forbi og inn mot baren. #BAKLADER; betyr ikke nødvendigvis ....osv osv. Mange festlige maritime ord og uttrykk. Litt på kanten av hva du var ute etter men. Sitér dette innlegget Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post
jupan Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 Ja bare spør i vei! PS! Jeg har trebåt sjøl... Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 Hva er land i en trebåt? Hva er glasset ? ( ps svaret kommer seinere) Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 På Wikipedia er der en ordliste og en del forklaringer på begreper knyttet til robåter; prøv der. Du får Google "Wikipedia" - og så er du igang (tror jeg...) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 Hva er land i en trebåt? det er på land en trebåteier spenderer mestparten av tiden...med en slipekloss i handen.... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sleipner93 Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Stevn - Stokken helt foran Stilk - Stokken helt bak Saum - nagler/klink Roe - skiven på klinken Bunnstokk - Stokkene i bunnen av båten som spantene og fundament festes i. Spunning - Sporet som er høvlet ut i kjølen hvor bordgangen ligger Sitér dette innlegget Link to post
dorry gutten Svart 28.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 yes..endelig fikk jeg det jeg var på leting etter av sleipner93 slike ord og utryk er jeg på leting etter.....dere vet ikke tilfeldigvis hvor på nett jeg kan finne mer av slikt? Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 1.Mars.2009 Del på Facebook Svart 1.Mars.2009 Aner ikke hvor på nettet du kan finne det. Mye har jeg lært av å merke av på bilder og spørre her på baatplassen. Noe har jeg lært av og lese i "Trebåten" boka som er nevnt tidligere i tråden. Men det meste har jeg lært av å spørre her og andre steder. Når jeg begynte på mitt første prosjekt visste jeg såvidt hva ett spant var en gang Sitér dette innlegget Link to post
Kaldfisk Svart 2.Mars.2009 Del på Facebook Svart 2.Mars.2009 Rong - rom / plass bakerst eller forrest i båten Si - tettemiddel (bomullstråder) som legges mellom bordene før de klinkes Bordgang - hvert enkelt omfar av bord Hals - fremste eller akterste del av kjølbordet. Båter med bare tre bordganger bød ofte på vansker med formingen (vridning), halsene ble derfor i eldre tider ofte formet ved øksing, tilhogging. Dollbord - bordet langs båten, oppå spantendene og øverste bordgangen Esing - langsgående avstiving, klinket sammen med øvre del av spantene Keip - ligger årene i (oppå esingen) Hamleband - en type keip hvor band, tau, ved roing hindrer årene i å gli akterover Tofte - sitter en på Tilje - dørk, treverket en går på Kre - trestykket som forbinder kjøl og stevn Lot - samme som kre Innved - avstinger inni båten, spant og lignende Rekke - kraftig langsgående treverk oppå spantendene, høyere enn øverste bordgang Svinerygg - treverk oppå rekken, fra stevn og litt akterover, ofte minkende mot 0 Klinkbygd - bordene lagt oppå hverandre og klinket sammen Kravellbygd - bordene lagd kant i kant, slettbygd Kravell - langsgående stiver Nat - mellomrom mellom bordene på kravellbygg, til tetting med drev og bek Drive - slå tjæredrev inn mellom bordene på kravellbygg, for tetting Drevjern - til å drive med, forskjellige utforminger av dem Kalfatre - helle rennende bek i nater og drev Spunse - sette i, felle inn (et trestykke) ofte i hud eller dekk Masteskilling - lagt under masta, i mastefoten (kjølen) for hell og lykke (jo større, jo. . .) Hekk - akterenden Skøyte - rett eller litt avrundet stilk med roret (oftest av tre) helt opp Kutter - litt utoverbygd, rund hekk, underliggende ror Krysser - utoverbygd hekk med underliggende propell og ror (høneræv) oftest også skrånende stevn For pekere, spørsmål og teknikker, prøv http://www.fartoyvern.no/ eller http://www.djupevaag.no/ Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
dorry gutten Svart 2.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mars.2009 rett å slett genialt kaldfisk.......takker så masse.....ser forøvrig at det er masse ord som kalles noe av det samme hær hvor jeg bor..for det vil jo bli litt forsjell med tanke på dialekter.. Sitér dette innlegget Link to post
nedgård Svart 3.Mars.2009 Del på Facebook Svart 3.Mars.2009 ere stålklinkær i den dorrier`n din eller? Sitér dette innlegget Link to post
dorry gutten Svart 4.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2009 ja det er galv klink på den... Sitér dette innlegget Link to post
nedgård Svart 4.Mars.2009 Del på Facebook Svart 4.Mars.2009 da har du jo jobben med å bytte de og.. men jeg ser at det var jo egentlig i den andre tråden din jeg skulle skrevet:P Sitér dette innlegget Link to post
dorry gutten Svart 4.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2009 he he..ja du har rett i det.....på begge pungt.... du kan jo sende meg en mail viss du vil Sitér dette innlegget Link to post
nedgård Svart 4.Mars.2009 Del på Facebook Svart 4.Mars.2009 eh, det kan jeg sikkert, men hav skulle det stått i den? hehe:P Sitér dette innlegget Link to post
dorry gutten Svart 6.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2009 he he..det er jo litt opp til deg det da...er det ikke det ? Sitér dette innlegget Link to post
nedgård Svart 6.Mars.2009 Del på Facebook Svart 6.Mars.2009 tenkte på båtbegreper eller annet? Sitér dette innlegget Link to post
dorry gutten Svart 6.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2009 nei det finner vi ut om....vi driver jo med det samme ser jeg ...så vi kan vell utveksle gode ideer og erfaringer Sitér dette innlegget Link to post
pvdanoscar Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 Ang uttrykk ombord i båt så er det faktisk Trebåten rimelig forklarende, selv om det blir mye nytt ( som meg) , men dette er helt klart et nyttig forum å ta dette opp i slik av vi nybegynnere kan få litt mer kjøtt på beinet.Når det er sagt er det ikke sikkert du får kjøpt Trebåten , men jeg fikk tak i den i NB i COOP Storesenter på Slitu , ved Mysen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.