Jump to content

hjelp meg til å bestemme båttype

Guest steintjern

Recommended Posts

Tja,

Det kunne være litt av hvert....

Har du mulighet for å legge ut et bilde tatt fra enden, slik at man får et inntrykk av tverrskipsprofilen?

Ut fra det som jeg ser på det bildet du har lagt ut vil jeg gjette at den er bygget litt nord på Vestlandet. Selv om størrelsen og enkelte detaljer minner om en dory så tror jeg det ikke  -  for det ville ha vært vanskelig å unngå å knuse den utlagte baugen. Den virker også for "lettbygget" til å være dory.

Men som sagt: kom igjen med et bilde fra enden, og gjerne et som er tatt oppi båten i tillegg, slik at det er mulig å se spanter og helst et stevne  -  da tror jeg nok at vi med felles innsats skal komme på riktig spor.

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Som du sier Poseidon kunne det virke som en Dory.

Stevnen virker nokså riktig, men så ser det ut som den har kobbersaum og utenpåliggende ror. Virker og som du sier litt lettbygd.

Johnny

Stevnet er alt for rett og for utlagt i forhold til de doryene jeg har sett. Det vanlige var nokså krumme stevner, slik at de kunne beslåes med noen lag gamle bildekk, for så å tåle å bli dunket hardt og vondt i sidene på snurperen. Men dette stevnet tror jeg ikke ville holdt lenge :yesnod:

Alt i alt heller jeg nok i retning av den er bygget som lystbåt, trolig på nordvestlandet. Men det hadde som sagt vært avklarende med et bilde eller to til.

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...