tomesto Startet 28.Februar.2009 Link til dette innlegget Startet 28.Februar.2009 Dere for unnskyldet mitt potensielt feilaktige vokabular. Jeg har en Yamaha 9.9 totakter som står i motorbrønn. Med den følger følger litt utstyr for å kunne lade batteriet når motoren går. Motoren har jo 12 volt uttak med vekselstrøm. Så det er en boks som konverterer til likestrøm. Fortsatt 12 volt (men jeg antar med litt svingninger i spenningen?). Hvordan skal jeg gå videre for å lade batteriet? Trenger jeg noe som stabiliserer svingningene i spenningen? Noe mer? Har bare et vanlig bilbatteri. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 28.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2009 Hvilken årsmodell? Sitér dette innlegget Link to post
Sollux 27 Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Har og en slik motor.. mener det 12 V uttaket er bare til lanterner og slikt, som kan lyse når motor sviver.. Det er ikke spenninsregulator på denne.. Dvs. slutter ikke å lade for det om bateriet er fult.. Jg bruker iallefall min slik.. Lanterna lyser mer og mer etter som enn spider opp.... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2009 (redigert) Litt avhengig av modell om det er en spenningsregulator her. Vi har en 9,9 Vmax - her var det ikke regulator - men forhandler satt det inn kostnadsfritt da vi monterte lanterne på jolla. Spenningsregulatoren er en liten svart boks det tok noen minutter å sette inn. Redigert 2.Mars.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tomesto Svart 2.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2009 Motoren er 2000-modell. Det fulgte med en likeretter. Tenker å koble dette rett inn på batteriet, selger sa at man kunne gjøre det. Men jeg har en liten mistanke om at regulator kan være lurt. Men jeg aner ikke hva jeg skal se etter der ute. Sitér dette innlegget Link to post
pero Svart 2.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2009 Gjorde dette på en Suzuki DT8 for noen år siden. Spurte da litt rundt for å høre om spenningsregulator var nødvendig. Jeg fikk nei som svar. Koblet direkte fra likeretter og hadde ingen problemer i de tre årene vi brukte dette. Kjører du mye på tomgang så vil effekten være dårlig/negativ. Mulig en diode i tillegg kan være smart? Men dette vet professorene her på baatplassen mye mer om enn meg. Tror det er lurt å bruke god dimensjon på kablene. Og kanskje et enkelt amperemeter for å overvåke batteriet litt. Evt. et voltmeter. Pero. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 2.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2009 Motoren er 2000-modell. Det fulgte med en likeretter. Les det som står her og sjekk delenr. oppimot det du har. Hvis du bare har likeretter, ikke /likeretter/regulator, pleier det å fungere noenlunde så lenge batteriet er 60ah eller mer. De tåler den evnt. overladingen som kan skje hvis man kjører mye og bruker lite strøm, men vil kunne bruke mer vann, og få en kortere levetid, enn vanlig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.