Jump to content

Lade batteri fra Yamaha 9.9

tomesto

Recommended Posts

Dere for unnskyldet mitt potensielt feilaktige vokabular.

Jeg har en Yamaha 9.9 totakter som står i motorbrønn. Med den følger følger litt utstyr for å kunne lade batteriet når motoren går. Motoren har jo 12 volt uttak med vekselstrøm. Så det er en boks som konverterer til likestrøm. Fortsatt 12 volt (men jeg antar med litt svingninger i spenningen?). Hvordan skal jeg gå videre for å lade batteriet? Trenger jeg noe som stabiliserer svingningene i spenningen? Noe mer?

Har bare et vanlig bilbatteri.

Gjorde dette på en Suzuki DT8 for noen år siden. Spurte da litt rundt for å høre om spenningsregulator var nødvendig. Jeg fikk nei som svar. Koblet direkte fra likeretter og hadde ingen problemer i de tre årene vi brukte dette. Kjører du mye på tomgang så vil effekten være dårlig/negativ. Mulig en diode i tillegg kan være smart? Men dette vet professorene her på baatplassen mye mer om enn meg.

Tror det er lurt å bruke god dimensjon på kablene. Og kanskje et enkelt amperemeter for å overvåke batteriet litt. Evt. et voltmeter.

Pero.

Motoren er 2000-modell. Det fulgte med en likeretter.

Les det som står her og sjekk delenr. oppimot det du har. Hvis du bare har likeretter, ikke /likeretter/regulator, pleier det å fungere noenlunde så lenge batteriet er 60ah eller mer. De tåler den evnt. overladingen som kan skje hvis man kjører mye og bruker lite strøm, men vil kunne bruke mer vann, og få en kortere levetid, enn vanlig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...