Jump to content

Praktisk - seile inn i et nytt land?

Quo Vadis

Recommended Posts

Hei.

I sommer tenkte jeg meg en tur nedover Europa i seilbåten min, etter noen år på Mjøsa.

Dette er helt nytt for meg, og lurer litt på noen praktiske ting.

Leser en del om de som seiler rundt. Det første de gjør i det de seiler inn i et nytt land er å komme i kontakt med imigrasjonsmyndighetene for å få påstemplet passet o.l.

Det jeg lurer på her er:

• Hvordan går man frem for å få kontakt med immigrasjonsmyndighetene? Over radio? og hvordan finner jeg dem?
  • Er dette noe jeg må gjøre? Selv om landene er med i schengen avtalen?
  • Må min ankomst varsles på forhånd, selv i land som ikke krever visum?
  • Ev. andre ting som er viktig å huske på?

Håper på svar.

Redigert av Quo Vadis (see edit history)

Big boat, big problems. Small boat, small problems.

Hei

I 2004 og 2005 var eg på tur med båten vår nedover Europa.. Me var så langt sør som Gibraltarstredet.

Med unntak av Portugal så var det ingen land som krevde at ein tok kontakt med styresmaktene. Me fekk ikkje eit stempel i passet på heile turen.

Tidlegare hadde Portugal ein regel som sa at ein skulle sjekka inn og ut av kvar hamn. (Arbeidsmarknadstiltak?) Det kan dei ikkje lengre krevja av folk frå EØS-landa, men den gamle vanen hang nok att.

Så med mindre du har eitkvart å fortolla, så gløym styresmaktene. Dei finn deg om dei vil.

Det er tre ting som er svært strengt. Det er menneskesmugling, narkotika og skytevåpen. Td. så kan ein bli idømt to års ubetinga fengsel dersom ein har med seg våpen inn i UK og det blir oppdaga i ein kontroll. Me hadde tollarar ombord i Sørengland. Dei tok seg god tid.

Eg håper du kjem deg ut av Noregs største pøyla og ønskjer deg god tur.

Ask

Det er vel spørsmål om innpassering fra internasjonalt farvann kontra innpassering fra EØS-farvann.

For et par år siden var det f eks fortsatt slik at man måtte melde fra til radio Mariehamn før anløp av Åland og til radio Turku/Åbo før anløp av Finland. Og anløp av Tyskland (i Østersjøen også) ble også ansett som innpassering fra internasjonalt farvann. Men det kan ha endret seg i det siste. Jeg har ikke seilt til noen av stedene med annet enn rutebåter :smiley:

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Bare få med deg at Storbritannia ikke er et Schengen-land :wink:

Schengen-avtalen betyr nok at det er enklere for mannskapet å sjekke inn og ut av landene, men EØS-avtalen er ikke en del av tollunionen. Dermed bør du ha båtens papirer i orden. I enkelte land kan du møte tollere som er ekstremt ivrige på å kreve inn moms dersom de kommer over en papirløs båt. :eek: På gunn av at småbåter brukes til smugling må du nok regne med å møte tollere her og der.

Jeg tror jeg nok ville brukt VHF for å kalle opp hvert nye land jeg seilte inn i sør for Danmark.

Skal man føre "karanteneflagget Q" (gult) ved ankomst et "nytt land" innenfor Schengen?

Det er ikke noe krav, men ønsker man kontakt med tollere og slikt i en travel havn med mange båter kan det jo være en grei måte å si "her er jeg". Formelt sett skal du ikke heise gjesteflagget før du er klarert inn.

her står litt menuerne på venster side...segling inom Schengen resp til Ryssland

jeg kaller ikke opp, vare seg til Polen eller Tyskland.....behöver ikke :smiley:

Den siden omtaler i hovedsak grensekontroll i form av passkontroll. Den sier også klart og tydelig at skipspapirer må du ha. En annen ting er at Sverige er en del av den europeiske tollunionen. Det er ikke Norge. Skal du være på den helt sikre siden bør du faktisk klarere båten ut av landet når du passerer Halden tollsted slik at du kan dokumentere at din norske båt ikke har vært mer enn 18 måneder i EU-området. Skal du inn i Tyskland med en norsk båt med farget diesel i tanker og reservekanner kan det være en fordel å melde fra på korrekt måte når du seiler inn i tysk farvann.

Nå er det likevel svært liten grunn til bekymring. Det er et stort antall båter som seiler omkring mellom land i Europa, og bare noen få som opplever problemer. Styrer du unna fristelser som å fylle opp båten til ripa i en eller annen taxfree-havn så bør det gå ganske greit.

Husk også dagsignaler som omvendt kon og svart kule.Spesielt er Hollendere og Tyskere er nøye med å bruke kule.

Hvis du skal til kanaløyene så er det vanligvis en ventebrygge utenfor havnen hvor du blir møtt av toll og immigrasjonsmyndigheter.

Franskmennene er nøye med sikkerhetsutstyr, du kan risikere kontroll av nødraketter og øvrig utstyr.

Skal du krysse de større skipsledene så gjør det alltid 90 grader på leden, tyske kystvakten kan gi noen saftige bøter hvis du tar en shortcut.

Bare få med deg at Storbritannia ikke er et Schengen-land :wink:

Schengen-avtalen betyr nok at det er enklere for mannskapet å sjekke inn og ut av landene, men EØS-avtalen er ikke en del av tollunionen. Dermed bør du ha båtens papirer i orden. I enkelte land kan du møte tollere som er ekstremt ivrige på å kreve inn moms dersom de kommer over en papirløs båt. :eek: På gunn av at småbåter brukes til smugling må du nok regne med å møte tollere her og der.

Jeg tror jeg nok ville brukt VHF for å kalle opp hvert nye land jeg seilte inn i sør for Danmark.

Riktig som du sier. Jeg har tatt dette om med UD og det er helt klart at vi skal ikke glemme at vi er et EØS-land og ikke et EU-land. Sørg for å ha alle papirer i pinelig i orden. Praksis variere i de ulike land. Om du ikke får kontakt med VHF må en straks melde seg hos havnemyndighetene ved ankomst

og framvise skipspapirene.

UK regner seg selv utenfor Schengen og krever gult flagg.

Nå vel, det er ikke fullt så ille med det gule flagget.

If you are arriving directly from another EU Member State you do not need to fly the ‘Q’ flag.

Med andre ord, seiler du direkte fra Norge må du vise den gule, men seiler du via et EU-land er det ikke så farlig.

Det kjekke med det gule flagget er at det er omtrent som å gå på rødt i tollen. Du formelig ber om å bli kontaktet av en toller, og du blir som regel trodd når du sier at du slett ikke har forsøkt å snike deg inn i landet.

Vær også oppmerksom på at reglene er i ferd med å endres, og i verste fall kreves det at detaljer for ankomst i UK meldes på forhånd. Det er ikke særlig praktisk for småbåter som ofte må endre seilingsplan på grunn av været. Det positive er at de nødvendige skjemaene blir lagt på nett slik at du i praksis kan fylle dem ut underveis dersom du har mobiltelefon eller noe mer avansert.

Storbritannia er et av landene hvor tollerne kan være virkelig sære med hensyn til å se papirer på båten, og de tar gjerne tollkontrollen i god tid før du når land hvis de får det for seg at du er av den mistenkelige typen.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Storbritannia er et av landene hvor tollerne kan være virkelig sære med hensyn til å se papirer på båten, og de tar gjerne tollkontrollen i god tid før du når land hvis de får det for seg at du er av den mistenkelige typen.

Heisann

Har planer om en sommertur til Shetland, med første stopp i Lerwick. Hvordan forholder man seg ved ankomst dit? Hvilke papirer er det snakk om?

Planen vår er Flekkefjord-Inverness i juli. Men det blir litt langt å dra via Danmark for å slippe Q'en :giggle:

Slik som jeg forstår skrivet jeg viste til i linken ovenfor, heiser man Q-en før man er innenfor 12 nm. grensen og ringer National Yachtline.

Der oppgir man nødvendige opplysninger, som beskrevet. Man får da enten klarsignal til Entry og blir bedt om å legge deklarasjon i postkasse i land,

eller man kan få beskjed om inspeksjon ved ankomst. Inntil den er gjort kan man ikke gå iland.

Det er link til deklarasjons skjemaet (C1331) på samme siden.

Ja toll og imigrasjons-myndighetene kan være vanskelige - men er man samarbeidsvillig og hyggelig, er det ofte fornuften som vinner.

Det foresvever meg at man muligens ikke er fullt så "katolske" på Shetland ovenfor norske båter som i andre UK havner.

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Hei Mr Hilde.

I Lerwick kaller du opp "Lerwick Harbour Control" på kanal 12 og ber om å få anvist plass (Where do you want me to berth?)

Detaljkart over havna kan du ta med deg herfra.

Så kan det hende det dukker opp en toller, men når du forteller at du er norsk, så ordner det seg raskt. De er veldig glade i nordmenn på Shetland.

S/Y Surprise

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...