Quo Vadis Startet 28.Februar.2009 Link til dette innlegget Startet 28.Februar.2009 (redigert) Hei. I sommer tenkte jeg meg en tur nedover Europa i seilbåten min, etter noen år på Mjøsa. Dette er helt nytt for meg, og lurer litt på noen praktiske ting. Leser en del om de som seiler rundt. Det første de gjør i det de seiler inn i et nytt land er å komme i kontakt med imigrasjonsmyndighetene for å få påstemplet passet o.l. Det jeg lurer på her er: Hvordan går man frem for å få kontakt med immigrasjonsmyndighetene? Over radio? og hvordan finner jeg dem? Er dette noe jeg må gjøre? Selv om landene er med i schengen avtalen? Må min ankomst varsles på forhånd, selv i land som ikke krever visum? Ev. andre ting som er viktig å huske på? Håper på svar. Redigert 28.Februar.2009 av Quo Vadis (see edit history) Sitér dette innlegget Big boat, big problems. Small boat, small problems. Link to post
Ask Svart 28.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2009 Hei I 2004 og 2005 var eg på tur med båten vår nedover Europa.. Me var så langt sør som Gibraltarstredet. Med unntak av Portugal så var det ingen land som krevde at ein tok kontakt med styresmaktene. Me fekk ikkje eit stempel i passet på heile turen. Tidlegare hadde Portugal ein regel som sa at ein skulle sjekka inn og ut av kvar hamn. (Arbeidsmarknadstiltak?) Det kan dei ikkje lengre krevja av folk frå EØS-landa, men den gamle vanen hang nok att. Så med mindre du har eitkvart å fortolla, så gløym styresmaktene. Dei finn deg om dei vil. Det er tre ting som er svært strengt. Det er menneskesmugling, narkotika og skytevåpen. Td. så kan ein bli idømt to års ubetinga fengsel dersom ein har med seg våpen inn i UK og det blir oppdaga i ein kontroll. Me hadde tollarar ombord i Sørengland. Dei tok seg god tid. Eg håper du kjem deg ut av Noregs største pøyla og ønskjer deg god tur. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 28.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2009 Det er vel spørsmål om innpassering fra internasjonalt farvann kontra innpassering fra EØS-farvann. For et par år siden var det f eks fortsatt slik at man måtte melde fra til radio Mariehamn før anløp av Åland og til radio Turku/Åbo før anløp av Finland. Og anløp av Tyskland (i Østersjøen også) ble også ansett som innpassering fra internasjonalt farvann. Men det kan ha endret seg i det siste. Jeg har ikke seilt til noen av stedene med annet enn rutebåter Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
jada Svart 28.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2009 Innenfor Schengenområdet kan det i alle fall ikke være noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 28.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2009 Et skip kan komme til Østersjøen direkte fra "ikke-Schengen" og på den måten ikke sjekke inn i Schengenområdet før det anløper Kiel eller Korsør eller Mariehamn - eller Umeå, for den del. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Sjøtummel Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Bare få med deg at Storbritannia ikke er et Schengen-land Schengen-avtalen betyr nok at det er enklere for mannskapet å sjekke inn og ut av landene, men EØS-avtalen er ikke en del av tollunionen. Dermed bør du ha båtens papirer i orden. I enkelte land kan du møte tollere som er ekstremt ivrige på å kreve inn moms dersom de kommer over en papirløs båt. På gunn av at småbåter brukes til smugling må du nok regne med å møte tollere her og der. Jeg tror jeg nok ville brukt VHF for å kalle opp hvert nye land jeg seilte inn i sør for Danmark. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 .....Jeg tror jeg nok ville brukt VHF for å kalle opp hvert nye land jeg seilte inn i sør for Danmark. Anbefales; iallefall hvis man har "rent mel i posen...." Det er bedre å få til svar at det ikke er nødvendig, enn å bli kontaktet av en overivrig tjenestemann som føler seg forbigått eller oversett . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
2nd Trikker'n Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Skal man føre "karanteneflagget Q" (gult) ved ankomst et "nytt land" innenfor Schengen? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 her står litt menuerne på venster side...segling inom Schengen resp til Ryssland jeg kaller ikke opp, vare seg til Polen eller Tyskland.....behöver ikke http://www.ellennet.com/index.php/Segla-ut...-utomlands.html Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sjøtummel Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Skal man føre "karanteneflagget Q" (gult) ved ankomst et "nytt land" innenfor Schengen? Det er ikke noe krav, men ønsker man kontakt med tollere og slikt i en travel havn med mange båter kan det jo være en grei måte å si "her er jeg". Formelt sett skal du ikke heise gjesteflagget før du er klarert inn. her står litt menuerne på venster side...segling inom Schengen resp til Ryssland jeg kaller ikke opp, vare seg til Polen eller Tyskland.....behöver ikke Den siden omtaler i hovedsak grensekontroll i form av passkontroll. Den sier også klart og tydelig at skipspapirer må du ha. En annen ting er at Sverige er en del av den europeiske tollunionen. Det er ikke Norge. Skal du være på den helt sikre siden bør du faktisk klarere båten ut av landet når du passerer Halden tollsted slik at du kan dokumentere at din norske båt ikke har vært mer enn 18 måneder i EU-området. Skal du inn i Tyskland med en norsk båt med farget diesel i tanker og reservekanner kan det være en fordel å melde fra på korrekt måte når du seiler inn i tysk farvann. Nå er det likevel svært liten grunn til bekymring. Det er et stort antall båter som seiler omkring mellom land i Europa, og bare noen få som opplever problemer. Styrer du unna fristelser som å fylle opp båten til ripa i en eller annen taxfree-havn så bør det gå ganske greit. Sitér dette innlegget Link to post
Catlina Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Husk også dagsignaler som omvendt kon og svart kule.Spesielt er Hollendere og Tyskere er nøye med å bruke kule. Hvis du skal til kanaløyene så er det vanligvis en ventebrygge utenfor havnen hvor du blir møtt av toll og immigrasjonsmyndigheter. Franskmennene er nøye med sikkerhetsutstyr, du kan risikere kontroll av nødraketter og øvrig utstyr. Skal du krysse de større skipsledene så gjør det alltid 90 grader på leden, tyske kystvakten kan gi noen saftige bøter hvis du tar en shortcut. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Skal man føre "karanteneflagget Q" (gult) ved ankomst et "nytt land" innenfor Schengen? UK regner seg selv utenfor Schengen og krever gult flagg. Her kan du lese alt du må passe på ved anløp til UK med lystbåt. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
avmønstret5 Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Bare få med deg at Storbritannia ikke er et Schengen-land Schengen-avtalen betyr nok at det er enklere for mannskapet å sjekke inn og ut av landene, men EØS-avtalen er ikke en del av tollunionen. Dermed bør du ha båtens papirer i orden. I enkelte land kan du møte tollere som er ekstremt ivrige på å kreve inn moms dersom de kommer over en papirløs båt. På gunn av at småbåter brukes til smugling må du nok regne med å møte tollere her og der. Jeg tror jeg nok ville brukt VHF for å kalle opp hvert nye land jeg seilte inn i sør for Danmark. Riktig som du sier. Jeg har tatt dette om med UD og det er helt klart at vi skal ikke glemme at vi er et EØS-land og ikke et EU-land. Sørg for å ha alle papirer i pinelig i orden. Praksis variere i de ulike land. Om du ikke får kontakt med VHF må en straks melde seg hos havnemyndighetene ved ankomst og framvise skipspapirene. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 (redigert) UK regner seg selv utenfor Schengen og krever gult flagg. Nå vel, det er ikke fullt så ille med det gule flagget. If you are arriving directly from another EU Member State you do not need to fly the ‘Q’ flag. Med andre ord, seiler du direkte fra Norge må du vise den gule, men seiler du via et EU-land er det ikke så farlig. Det kjekke med det gule flagget er at det er omtrent som å gå på rødt i tollen. Du formelig ber om å bli kontaktet av en toller, og du blir som regel trodd når du sier at du slett ikke har forsøkt å snike deg inn i landet. Vær også oppmerksom på at reglene er i ferd med å endres, og i verste fall kreves det at detaljer for ankomst i UK meldes på forhånd. Det er ikke særlig praktisk for småbåter som ofte må endre seilingsplan på grunn av været. Det positive er at de nødvendige skjemaene blir lagt på nett slik at du i praksis kan fylle dem ut underveis dersom du har mobiltelefon eller noe mer avansert. Storbritannia er et av landene hvor tollerne kan være virkelig sære med hensyn til å se papirer på båten, og de tar gjerne tollkontrollen i god tid før du når land hvis de får det for seg at du er av den mistenkelige typen. Redigert 1.Mars.2009 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Hilde Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Storbritannia er et av landene hvor tollerne kan være virkelig sære med hensyn til å se papirer på båten, og de tar gjerne tollkontrollen i god tid før du når land hvis de får det for seg at du er av den mistenkelige typen. Heisann Har planer om en sommertur til Shetland, med første stopp i Lerwick. Hvordan forholder man seg ved ankomst dit? Hvilke papirer er det snakk om? Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 (redigert) Planen vår er Flekkefjord-Inverness i juli. Men det blir litt langt å dra via Danmark for å slippe Q'en Slik som jeg forstår skrivet jeg viste til i linken ovenfor, heiser man Q-en før man er innenfor 12 nm. grensen og ringer National Yachtline. Der oppgir man nødvendige opplysninger, som beskrevet. Man får da enten klarsignal til Entry og blir bedt om å legge deklarasjon i postkasse i land, eller man kan få beskjed om inspeksjon ved ankomst. Inntil den er gjort kan man ikke gå iland. Det er link til deklarasjons skjemaet (C1331) på samme siden. Ja toll og imigrasjons-myndighetene kan være vanskelige - men er man samarbeidsvillig og hyggelig, er det ofte fornuften som vinner. Det foresvever meg at man muligens ikke er fullt så "katolske" på Shetland ovenfor norske båter som i andre UK havner. Geir Redigert 1.Mars.2009 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Hei Mr Hilde. I Lerwick kaller du opp "Lerwick Harbour Control" på kanal 12 og ber om å få anvist plass (Where do you want me to berth?) Detaljkart over havna kan du ta med deg herfra. Så kan det hende det dukker opp en toller, men når du forteller at du er norsk, så ordner det seg raskt. De er veldig glade i nordmenn på Shetland. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.