Jump to content

Plast eller Glass vinduer på seilbåt?

tomeriks

Recommended Posts

Emnet har vært oppe før, men kommer ikke til noen konklusjon.

Har demontert vinduene i dag på vår mamba, da det er lekasjer rundt de. Vinduene er slitte og bytter de i samme slengen.

De er 8mm tykke og de nye bør også være det, for å passe inn i innrammingen.

Ser for meg å kjøpe klare vinduer, for så å legge på solfilm for å dempe uv stråling osv..

Hva er fordelene/ulempene med glass/plast??

Vil glass tåle håndteringen som er på dekk på en seilbåt??

Pris er ganske så uvesentlig.. (for en gangs skyld :eek: )

Takk på forhånd for alle svar.

Siden pris er uvesentlig så bruk Lexan, de er uknuselige og du trenger ikke bruke solfilm siden de finnes i den sotfargen du ønsker.

Vanlig solfilm som du legger på løsner og bobler etterhvert. Lexan tar over 80 % av uvstrålingen.

Jeg valgte Lexan på min båt da jeg byttet for 3 år siden, meget godt fornøyd og ikke minst...ingen ser inn men du ser ut av vinduene.

Mvh Kjell

Kan ikke si at det blir fort ripete etter min erfaring, selv om jeg ble litt advart mot dette da jeg skiftet.

Nå 3 år etter er mine ruter like blanke og fine.

Hadde en stygg opplevelse ifjor under en tøff seilas i virkelig tøfft vær, en mann måtte på dekk da genuaskjøtet hadde kilt seg fast og han gikk overende i en bråttsjø. Da han datt smallt han hælen inn i det ene vinduet...det holdt og alt gikk bra :yesnod: Hva om det hadde vært av glass.... :confused:

Mvh Kjell

Glass har også vært oppe til vurdering..

Tror jeg har fått tilbakemelding nok, Bøljan. Det har holdt seg bra i 3 år og det holder for meg. Har sikkert fått ett innfall av 3 fotssyken en god stund før om 3 år. Vil selvsagt at det skal vare lenger, men det blir ikke så :headbang: for en som ev kjøper båten som det blir for meg som har gjort all jobben.

Det er hva som skjer om glasset knuser jeg også er bekymret for. Det blir fort litt håndtering med spark/tråkk fra siden og kanskje ett løpsk genoa skjøte eller annet som slår kraftig i løpet av sesongen..

Fordelen med lexan er at den er "skuddsikker". Husk å få den UV-bestandig. Vanlig Lexan er ikke UV-bestandig, og vil falme etterhvert.

Man får også ripefast Lexan, men denne kan ikke varmformes noe særlig.

Er det bare slette plater du trenger?

Driver i såfall et firma som kjøper jevnlig inn Lexan.

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

• 3 uker senere...

Hvor tykt må/bør slike vinduer av lexan minimum være i en seilbåt? Jeg skal skifte ut mine, og kunne tenkt meg å gå ned på tykkelse for å få de fluks med dekket. Skal legge en omraming i syrefast utenpå overgangen vindu/dekk for å tette så det ville vært best om dette var flush.

Så en tysk båt lik min som hadde byttet til 3mm plexi eller lexan. Høres dette tynt ut?

Vinduene er ca 500x200mm x 3 stk på rekke. Altså et felt på tilsammen ca 2000x200mm.

Redigert av JRO (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...