BMP Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Ja feringen eller som de sier lenger nord 2 roms spissa er nokk en av de båtene som har hat størst utbredelse og betydning for vår kystkultur. Om en ser på nyere båter kan man jo tenke på "Raftsundmopeden" Rana 17 fisk med 20hk Yamaha. Hverken Scand eller Fjord har vel hat noen betydning for norsk kystkultur. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Hei For eit par år sidan utlyste Seilas etter forslag til ei kåring av århundrets seglbåt eller nok slikt. Kriteria var ma. at båttypen var: -masseprodusert -produsert i Noreg -eksportert -stor betydning -produsert over lang tid BB 11 vann. Noko som sjølvsagt er feil og syner kor navlebeskuande Seilas er. Eg foreslo færingen. Den har vore masseprodusert og eksportert sidan vikingtida. (Vikingan bygde dei i Noreg, tok dei frå kvarandre, frakta dei som byggesett til ma. Færøyane og Island. Der blei dei satt saman og solgt. ) Færingane har òg vore produsert i eit stort antal og vore av UVURDERLEG langs heile kysten. Færingane har vore så kvardagslege at ein ikkje har tenkt over kor viktige dei var! Men som nevnt så var dei heilt uvurderlege i kvardagen. Somme stadar kom ikkje eingang ungene til skulen utan å blir rodda av ein færing. Dei blei òg brukt til all mogeleg frakt og heimefiske. Ein mann som ikkje hadde ein færing var verkeleg ein fattig mann. Det er ikkje tvil om at redningsskøytene til C.A. er fantastiske og har redda mange liv, men dei har fått mykje merksemd som det er. Noreg kunne klart seg utan dei, men ikkje utan færingen. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 (redigert) Hvalerskøyta JA! Som representant for en rekke tradisjonelt bygde bruksbåter langs kysten, og som var blant inspiratorene for båtbyggeren Colin Archer. Tja, flotte båter, men listringen hadde vel større utbredelse og, da skøytene fikk dekk, også større betydning for kystnæringen. Det som taler mot Colin Archer er at det lett blir en kåring av Norges nasjonalbåtkonstruktør og ikke Norges nasjonalbåt. Som konstruktør må nok Archer dele pallen med både Anker og Linge. (Og, redningsskøytene er rimelig spesialiserte båter - det er faktisk mer fristende å stemme på Archers losskøyter.) Mitt forslag er færingen. Den har gjennom århundrer, i forskjellige varianter, vært helt vesentlig for bosetningen langs kysten. Det er også en god kandidat, ja, men antall varianter gjør det kanskje til en litt for generell betegnelse og kanskje ikke en spesielt norsk båt. (Færing er vel oftere betegnelse på båtstørrelsen enn selve båttypen: spissgattet robåt med 2 par årer, sånn omtrent 14-16 fot lang. "-æring" betegner antall årer. Den minste, som nok ikke er så gammel, er den som bare kalles æring og har ett par årer.) Redigert 1.Mars.2009 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Er det noen som har gjort Norge kjent ut i den store verden, så må det vær Johan Anker sine båter. Men hvilken av disse båtene? En link her : http://no.wikipedia.org/wiki/Johan_Anker Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Sjøtummel Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 (redigert) Er det noen som har gjort Norge kjent ut i den store verden, så må det vær Johan Anker sine båter.Men hvilken av disse båtene? Da snakker vi konstruktør og ikke båt. De fleste båtene til Anker var uansett bygget etter internasjonale regattaregler og kan vel dermed ikke kalles typisk norske. (En annen ting er at Anker påvirket dette regelverket ganske mye i sin tid, men det tror jeg er en skikkelig avsporing i forhold til nasjonalbåt.) Vema III er om mulig den vakreste båten norske båt noensinne, men noen nasjonalbåt er den vel ikke. (Den norske båten skuta flest kjenner til er vel uansett Fram, og da er vi tilbake til Colin Archer.) Archer var den som lot seg inspirere av eksisterende norske båter, kravellbygget dem for at de skulle bli raskere og mer solide - og fordi båtene ble kravellbygget etterlot han seg tegninger som har gjort det lettere å bygge kopier. Redigert 1.Mars.2009 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Men hvilken av disse båtene? The Dragon..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 The Dragon Jepp. Norsk båt med internasjonal utbredelse. Et ikon. Men ingen billigbåt. Andre internasjonalt kjente norske båter er jo Soling og Yngling. Jan Herman er den eneste som har hatt to av sine konstruksjoner som OL klasse. Men vi skal heller ikke glemme at Mester Johan har hele fem OL gull med sine regelbåter. De slår den godeste Bruce disse to der. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 The Dragon... Drake som norsk nasjonalbåt? Jeg liker tanken, men tviler litt på hvor mange stemmer den vil få. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 nei, den er nog ikke den mest verdenskjennte norske båten...... (men skulle tro att det er den mest kjennte Anker tegnet!) tror CA er mer berömde verden over........ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Trond Aasvoll Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Med all respekt for alle Norske konstruktører. Når en er med å måler noen av disse båtene, og spesielt noen av båtene til Johan Anker. Så er disse båtene så godt gjennom tenkt og testet i hendhold til fart , stabilitet og seilføring. Og går meget bra i alle vindvinkler, i motsetning til mere moderne båter. En blir bare stående og bare tenke,"at det er mulig, dem viste jo alt hva dem holdt på med" Og vist en er heldig å få lov til å seile båtene med full seilføring i finværet og samtidig seile dem i dritt vær over havet med tilpasset seilføring. Da blir en helt overbevist. Disse gutta som konstruerte båtene, viste alt om båter. Linge, er jo helt i toppen også, men han var ikke først ut, med sine båter. Alle båter har en konstruktør, og kan en ikke tenke på konstruktøren, må en helt tilbake til Vikinge skipenes tid Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
2nd Trikker'n Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Kanskje man skal se litt bredere på det og kåre Redningsskjøyta som nasjonalbåt Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Disse gutta som konstruerte båtene, viste alt om båter. Men de visste lite om flere bad, mange soverom, varmtvannsberedere osv. Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Kan også tenke meg at noen av disse båtene skulle ha vært nominert, som holdt infrastrukturen sammen i Norge i sin tid. Både i transport og i næring. http://www.norsk-sjofartsmuseum.no/pub/ind...p;utstilling=14 Jeg har desverre ingen kunnskap om disse båtene som gikk langs hele Norske kysten i sin tid. Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Brigg Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Mitt forslag er færingen. Den har gjennom århundrer, i forskjellige varianter, vært helt vesentlig for bosetningen langs kysten. Støttes! Og da færing uansett opphav, om det er en nordlandsfæring, åfjordfæring eller hva de nå heter alle sammen. Mens andre båter som nevnes her i denne tråden har en historie på noen tiår eller i bestefall noe over hundre, har færingen sikret livsgrunnlaget for folk langs kysten kanskje så lenge som tusen år tilbake. Og de blir fremdeles bygget hos ivrige båtbyggere langs kysten. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Sjøtummel Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Alle båter har en konstruktør, og kan en ikke tenke på konstruktøren, må en helt tilbake til Vikinge skipenes tid Nja, går vi tilbake til Colin Archers tid så var vel det store flertall av båter langs kysten klinkbygget og i større grad basert på båtbyggeres øyemål og båtbyggeriers maler enn av noen tegninger. (Tegninger var faktisk noe som gjorde en båt dyrere, og for mindre båter var det strengt tatt ikke nødvendig med tegninger dersom man ikke skulle an en kravellbygget båt.) Når det gjelder listringen regner vi med at det er båtbyggeren Gjert Gundersen som konstruerte de første, men over tid blir det mer snakk om en tradisjon hvor det blir en del variasjon mellom båtbyggeriene, og båtene utviklet seg (listerskøyter, vatneskøyter, borhaugskøyter) og ble gradvis borte etter hvert som skøyter ble motordrevne. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 bestefall noe over hundre, En liten historie fra 1891. Og da hadde Hvalerbåten vært i utvikling noen hundre år. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Og da færing uansett opphav, om det er en nordlandsfæring, åfjordfæring eller hva de nå heter alle sammen. Hm, jeg kan leve med en nasjonalbåt i form av en klinkbygget robåt med fire årer. (Til tross for at jeg har en mistanke om at æringen har større utbredelse enn færingen i våre dager.) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 tror Norges nasjonalbåt er en flåte.... litt googleresearch Colin Archer 449 000 treff Kon-Tiki 1 130 000 treff Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Håp Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Fram 52 000 000 treff Google kan brukes til mangt Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Et lite apropo til dette med tegninger og båtbygging tegninger var nokk ikke så vanlig og bruke når båter skulle byges. For en del år siden ble det bygget en 70 fots sjøyte på Rognan skipskontrollen kom samens med rederen for og innspisere byget og skipskontrolen spurte om og få se tegningene. Da fik han til svar at tegningene ikkevar laget enda da båten ikke var ferdig bygget. En annen ting er at listersjøyte helt klart har hat en langt større betydning for kystkulturen en noen ammen seilskjøyte det var jo trosalt den fiskerene brukte. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Fram 52 000 000 treff Google kan brukes til mangt Bak 76 200 000 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
gon Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Hvilke kriterier skal ligge til grunn for valget da? Dersom det skal være noe særegent norsk og samtidig være produsert i et stort antall over et visst tidsspenn, er ikke færingen noe dårlig forslag. gon Sitér dette innlegget Link to post
M/S Malene Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Det må bli færingen. Færingen eller "Snadden" som den heter lokalt har nesten forsvunnet her omkring. Alle over 30-40 har nok en eller annen gang rodd eller seilt en eller annen variant av denne båttypen. Har selv gode minner fra rotrening med bestemor i 5 års alderen. At den har fungert som kombinert fiskebåt/skjærgårdsjeep i 1000 år bør jo veie tungt. Neste gang det blir en tilsvarende kåring vinner nok Askeladden eller Dromedille med 9,9. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 hehe....ikke la fordommene dine komme i veien for historen. Da ser jeg selvsagt bort fra de som benyttet seil til nyttetrafikk. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
tuffff Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Prammen selvfølgelig Uten tvil den båten som har hatt størst utbredelse, og størst betydning for bosetting og utvikling langs norskekysten. Blitt et internasjonalt ord også. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.