
DIYglenn
Dette er en gammel tråd, og beklager å vekke den, men ettersom det er en del motstridende kommentarer ønsket jeg bare å nevne mine tanker med oppvekst under foreldre som solgte bilpleieprodukter, og også en god del båtprodukter.
1. Polering av båt er ikke farlig, og er nødvendig på båter som er oksiderer. Det er helt vanlig at gelcoat må poleres og regnes som normalt årlig vedlikehold.
2. Type poleringsmiddel avhenger av hvor slitt gelcoat er. Min far var aldri særlig glad i autosol (mynt-polish) og holder fortsatt sin tvil til å bruke det på hele båten med mindre den ikke er stelt på flere tiår. G-Marine Coarse er et bedre alternativ, men ikke årlig - kun for å ordne en båt som ikke er stelt på lenge.
3. Ved polering med grove slipemidler (autosol) og deretter voksing, vil effekten være at båten ser veldig matt ut neste år. Ja autosol polerer, men den er grov. Hvis man må bruke grov polish for å få rengjort båten, må man fortsette med finere polish etterpå for å få et glatteste og jevnest mulig underlag, som man så ikke trenger annet enn mild polish senere år.
4. Unngå voks med silikon på gelcoat! Det tiltrekker skitt og båten blir veldig lett gul i vannlinjen.
5. Voks jobbes inn for hånd. Båtvoks skal trekkes inn i gelcoat for å beskytte, og deretter poleres (for hånd) for å gjøre båten blank. Flytende voks er derfor er godt alternativ på båt. Ved å bruke maskin vil ofte vokslaget bli for tynt. Man kan evt jobbe inn for hånd og bruke maskin for å polere hvis man ønsker det blankere, men som oftest vil en god voks bli blank ved innjobbing for hånd.
6. Ikke vask en båt med Zalo! Det fjerner fettet (voks) som beskytter. Jeg hadde en båt som hadde blitt vasket jevnlig med Zalo, men aldri blitt polert eller vokset. Jeg har hatt andre ustelte båter også, men den med Zalo-vask var ekstremt ille. Gelcoat var veldig matt og tørr. Jeg kan på ingen måte anbefale det, annet enn når en båt skal vaskes ved behov for grov polering.
7. «Antiskli» feltene på en båt kan fint poleres og vokses for å få de pene. Men vask grundig over etter voksen har satt seg for å unngå at de blir for glatte (med bilshampoo e.l som beskytter voks). Min erfaring er at de kun er glatte en liten stund før regn, sjøsprøyt etc får mattet det ned litt.
Som sagt er dette noen av mine tanker på området.
Kort oppsummert:
Polering bør være likt tankegangen som er til bil - minst mulig grovt for å gjøre jobben.
Sterk avfetting/rengjøring gjøres før polering, jeg bruker avfetting for bil.
Polering er bare så grov som nødvendig, finere polish brukes som siste trinn før voks, og senere årlig (da en årlig stelt båt ikke vil trenge annet enn fin polish, gjerne bare for hånd).
Bruk flytende marin-voks, men unngå typer med silikon - de tar til seg skitt!
Til evt. vask under sesongen bruker man ikke avfetting eller såpe som fjerner fett, men såpe om beskytter voksen (og som ikke har voks i seg, ofte silikonbasert).
Jeg har selv hatt god erfaring med Autosol på sterkt slitt akrylglass (umulig å se gjennom).
1. Våtsliping på riper
2. Autosol polering for å kunne se gjennom igjen
3. Mildere polering for å gjøre det jevnere og glattere
4. Voks - gjentas årlig
Dette har gjort ubrukelig vindskjerm så blankt som glass i mitt tilfelle.
Dette er mine tanker på området. Polering og voksing er nødvendig årlig vedlikehold, men gjort riktig med riktig type midler.