Trixi2712 Startet 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 1.Mars.2009 Hei Jeg har en bavaria 38 med volvo D-2 40 Med 3 blads fast propell.Lurer på og skifte til en kiviprop.Er det noen som har erfaring med denne propellen Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 3.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2009 Hei og velkommen med ditt første innlegg på forumet Kiviprop har vært oppe som tema tidligere men uten at noen har kommet med noen brukererfaringer. Tydligvis er den ikke veldig utbredt i Norge. Om du kjøper en eller hører om erfaringer fra andre hold så vennligst post det her på forumet da det i allefall prismessig fremstår som et spennende alternativ til foldepropell. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 3.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2009 Det er noen erfaringer på seilmagasinets forum: http://seilmagasinet.no/id/28485#ref31708 Og en på Jeanneau's internasjonale forum: "Hi Tim! I have used a Kiwiprop one season at our 39i Performance. I was not happy with the foldingprop from Flexofold and bought a Kiwiprop last winter. It was a dramatical change. Now I am able to stop the boat and to gain speed at reverse. I am very satisfied with the Kiwi. You have to be ware of the lubrication. Once a year you have to lubricate the prop and when doing so it is a chance to push some small o-rings out of the prop. If so the prop will not feather correctly and the prop will spin when sailing. How ever it is an easy fix. You simply have to push the o-rings back with a small screwdriver or something. I know there have been an issue if Yanmar except that kind of props. I therefor asked Yanmar in Norway of this matter and got the answer I was hoping for. There is no problem concerning warranty when using a Kiwiprop, and as Don R. pointed out,- its inexpensive compared to other feathering props. Happy sailing from Uno B. Larsen in InSunO " Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Bergen Svart 3.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2009 Med tanke på LYS, vil en ikke få tillegg for en slik propell på linje med det en får med en foldepropell? Sitér dette innlegget Link to post
periss Svart 3.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2009 Du får fradrag for fastpropell i Lys ikke tilegg for foldepropell. En bekjent av meg prøvde en slik i sommer som var. Han hadde problemer med at bladene ikke vred seg når han seilte. Seilte betydelig saktere med denne enn med den gammle foldepropellen. Mener han fikk ny fra levrandøren som virket. (eller om han satte på den gamle igjen). Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 6.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2009 Jeg har montert Kiwiprop til erstatning for min gamle to-bladet folde på min Maxi 95. Fordelene er mange: lavere vibrasjon, bakker som et uvær, stigningen kan stilles, hvis et propellblad treffer noe hardt så vil det ryke og ikke skade akslingen mm. Tom Osa gir da også ypperlig oppfølging og service hvis det er noe med montering eller justering av propelle. Har brukt min en sesong - skal inn med den for å justere stigningen i forover - men er kjempefornøyd. Mvh, Even Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 7.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2009 Vi har også vurdert denne proppellen, som det sies: lav vekt gir minimalt med vibrasjoner-justerbar ser mange fordeler her jeg.Men blir jo litt spørrende til problemet som ble lagt ut her da, seilte betydelig saktere snodig dette bør jo sjekkes ut. Prismessig tror jeg de kommer greit ut ca 10 000-12 000.- til vår bav 39 Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 7.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2009 Jeg har montert Kiwiprop til erstatning for min gamle to-bladet folde på min Maxi 95. Fordelene er mange: lavere vibrasjon, bakker som et uvær, stigningen kan stilles, hvis et propellblad treffer noe hardt så vil det ryke og ikke skade akslingen mm. Tom Osa gir da også ypperlig oppfølging og service hvis det er noe med montering eller justering av propelle. Har brukt min en sesong - skal inn med den for å justere stigningen i forover - men er kjempefornøyd.Mvh, Even Takk for opplysningen, jeg har lurt lenge på en Kivi, men jeg har noe spørsmål som du kanskje kan si noe om. Du skriver at stigningen kan stilles--betyr det at det er med noe form for data med hensyn til ulike båtyper eller andre variabler, eller stilles stigningen etter andre kriterier? Hva med farten? Jeg har en vanlig fast trebladet standardpropell, tror du jeg vil gå ned i fart? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.