nives Startet 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 1.Mars.2009 Har ein kamerat som vurderer denne typen båt. Han tenker på oppmot 600 tusen, og vil ha stål som byggematriale. Han tenker på denne som fritidsbåt, og har også et mål om å bruke den til Holland. Størrelse og adskilte lugarer og sjøegenskaper, har stor betydning for han De han foreløbig ser på er desse fra finn. Han har noe seilerfaring, men regner motor som hovedfremkomstmiddel. Båt 1 Båt 2 Er det noen som kan gi generelle råd om sjøegenskaper , styrker ,svakheter på denne typen båter? Gjerne også vurdering av de båtene. Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
Figaro Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 (redigert) Båt nr. 1 er en Motiva, bygget av et velrennomert dansk båtbyggerfirma, som kun bygger båter i stål(muligens også i alu. i senere år) Men båten er jo noen år gammel, så en skikkelig rustsjekk er nødvendig, for ikke å få en altfor omfattende rest.jobb. Se spesielt etter innvendig på skrogsidene, hvor kondens kan være et problem, særlig når båten er brukt som bobåt. Motiva er i utgangspunktet solide båter, med god behandling og beskyttelse av skroget. Så hvis den er bra vedlikeholdt, kan det være et bra valg. Båt nr.2 er en plastbåt, som andre kan vurdere bedre, jeg holder meg til stål. Sjekk også www.maringarderoben.se Der har de et eget forum for stålbåter. Redigert 1.Mars.2009 av Figaro (see edit history) Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
nives Svart 1.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Takk for respons Det var også denne båten eg falt for først. Et nydelig skrog. Skal peile han videre. Stål er det matrialet han også føler seg tryggest med.(Eg kan nok også vere med å vurdere eventuelle rustskader. Jobber som industrimaler) Noen synspunkter på sjøegenskapene på denne typen båter?? Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
Njord Svart 2.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2009 Jeg kan uttale meg om Motiva, siden jeg har en slik båt selv. Riktignok med ketch-rigg. Den er stabil og god i sjøen, ihvertfall om den er slik som min med 3-4 tonn bly støpt inn i fremre del av kjølen. Minuset i motsjø er baugen med sine rette sider som gjør at du får ganske mye av sjøen i overbygget. Denne Motivaen mener jeg har ligget på Finn i 1 år eller vel så det. Eller kanskje den selges igjen? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
Roger jo Svart 2.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2009 (redigert) Jeg kan uttale meg om Motiva 39S, siden jeg har en slik båt selv. Riktignok med ketch-rigg. Vi er kjempefornøyd med båten. Hytte på sjøen. Sjøegenskapene er topp som motorbåt. Kjøpt i l987 men båten er fra 1977. Svakheten er rust ved gummilister. Jeg skiftet til aluminimumslister i l988 fra Golar, rustangrep kan også være i baugen kommer an på hvordan løsningen er på dreneringen fra kjettingskassa. Min gikk rett ned i kjølen. Annen svakhet for rustangrep er jo rundt alt trevirke som er skrudd fast i stålet. Hvis det er rør på plattformen bak var dette en bombe hos meg. Rustet tverrs igjennom skroget innvendig i røret. Redigert 2.Mars.2009 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.