HulkHaugen Startet 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 1.Mars.2009 I fjord kjøpte jeg ny kalesje til båten i mørkeblå/marineblå farge. Men stripen på det "øverste bordet" på siden av båten, samt disse skjoldene/dekslene på sidene der hvor lanternene henger er donaldblå/kongeblå. (Håper der skjønner hva jeg mener...) Disse vil jeg naturligvis male mørkeblå som kalesjen, og lurer da på hva slags maling/lakk jeg bør bruke? Det må jo være noe solide høyglansgreier, ikke vannbasert matt biltema maling liksom... Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
TideRace Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Jeg har god erfaring med bengalakk til pyntestripe over vannlinjen. Hvor godt lakken sitter er avhengig av godt grunnarbeid. Sitér dette innlegget Link to post
HulkHaugen Svart 1.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 ok. Og det påføres med rulle da eller? Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
TideRace Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 (redigert) Jeg har brukt vanlig lakkost, men en liten rulle er sikkert også et bra verktøy. Bengalakk "flyter" godt uansett, uten å etterlate striper. Har benyttet bengalakk til pyntestripe over vannlinjen på flere tidligere båter. Dette har for meg holdt bedre enn spesialmaling for glassfiber, osv. Redigert 1.Mars.2009 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Jeg vil anbefale Jotun Hardtop eller annen tilsvarende 2-komponent maling. Holder seg blank mye lengre enn Bengalakken, og er også mye hardere slik at du unngår riper. Litt dyrere, mye bedre... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
avmønstret5 Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Enig, bengalakk er en god lakk til mye, men er den utsatt for sollys taper fargen seg relativt snart, og den blir også lett matt. Sitér dette innlegget Link to post
HulkHaugen Svart 2.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2009 Ja, da blir det nok Jotun 7005 Fregattblå :) Én ting til, bør jeg gjøre dette før eller etter jeg polerer båten? regner med før, men bare spør så jeg ikke dummer meg ut her :P Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
alfb Svart 2.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2009 Jeg vil anbefale Jotun Hardtop eller annen tilsvarende 2-komponent maling. Holder seg blank mye lengre enn Bengalakken, og er også mye hardere slik at du unngår riper. Litt dyrere, mye bedre... Enig, benytte Mørk blå Jotun Hardtop på en tidligere båt, riktig nok sprøytet det, men resutatet var bra de 3 åra jeg hadde den i allefall - blank og fin Sitér dette innlegget Link to post
JoachimogMalene Svart 2.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2009 ikke for å være frekk med det er nesten godt å se at folk sliter med det samme problemet som vi igjør. da er vi i hvertfall ikke alene:) hvis du kikker litt på tråden som heter oppussingsprosjekt av sandvik 25 så har vi diskutert det litt der.. kansje du får noen tips der også? :) lykke til:) Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
Snekker'n Svart 2.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2009 ... Men stripen på det "øverste bordet" på siden av båten...er donaldblå/kongeblå. Har fargen alltid vært donaldblå/kongeblå eller har den blitt matt med årene? Hvis den har blitt matt, så kan det være bryet verdt å forsøke å polere opp fargen igjen. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
HulkHaugen Svart 2.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2009 Nei du den er nok original donalblå/kongeblå. Båten er utrolig godt hold, har stått inne hver vinter og kritthvit og det er faktisk en '83mod. Ser at det står '86mod i detaljene mine, men det har junnet utav i ettertid at ikke stemmer. Når det gjelder sprøyting vs maling så blir vel sprøyting fort veldig omfattende. Leste i insrtuksene om Jotun Penguin HardTop at den skulle males i to strøk, først horisontalt eller diagonalt, deretter vertikalt. Satser på at det blir bra med en god rulle :) Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
giver Svart 2.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2009 Hei Min blåstripe ble lakkert med Epifanes, og den er jeg fornøyd med. Beholder både fargen og blankheten veldig godt. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 2.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2009 Bengalakk er tingen. Malte vannlinjestripa på en Skibsplast jeg hadde i 1980 med vinrød farge. Så båten igjen for noen få år siden, litt medtatt naturligvis etter så mange år, men vannlinjestripa jeg malte i 1980 var nesten like blank og fin! Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 2.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2009 På min Sandvik er det øverste bordet malt med rød Benga : bengan tåler ikke slitasjen fra fenderne , Fenderne blir røde, det gjør også båten som ligger ved siden. Blir fjernet til vårn og byttet med Hartopp. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 2.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2009 Tenkte å gjere det same med snekka vår. Men hvordan vil det bli med vanlig sprayboks? Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 2.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2009 Jeg har og fått ny blå kalesje, og kjøpt to komponent Biltema topcoat blå. Skal prøve til våren og se om jeg kan få den brune stripa blå. Håper at det er god kvalitet på denne lakken... Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Polarn Svart 2.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2009 Jeg har og fått ny blå kalesje, og kjøpt to komponent Biltema topcoat blå. Skal prøve til våren og se om jeg kan få den brune stripa blå. Håper at det er god kvalitet på denne lakken... Tips til deg Kodvaag, den blåfargen til Biltema er noe merkelig mørk blå/grå. Ta opp lokket å sjekk om den stemmer med kalesjen din. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Kodvaag Svart 2.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2009 Den nye kalesjen min er nokså mørk også da... Gidder ikke ta opp lokket før jeg skal male, for herderen er jo og en ganske stor mengde, ca en tredjedel, og når jeg blander i den så vil vel fargen endres litt i forhold til hva jeg ser nedi spannet... Skal heller angre hvis det blir veldig feil, ELLER anse det som første strøk, hehe... Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Polarn Svart 2.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2009 Slik blir blåfargen Kodvaag, noe dårlig mobil bilde. Men denne båten lakkerte jeg med biltemas blå hvit og grå lakkene. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Kodvaag Svart 2.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2009 Okai. Takker så mye for tips Polar 770, og håper hovedinnlegger også kan dra nytte av vår "babling" i tråden hans. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Polarn Svart 2.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2009 Hvis han har planer om å bruke biltemas lakk så går det sikkert greit. Den er meget hard og blank, det skal biltema ha. Men noe forskjell fra din kalesje er det. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Kodvaag Svart 2.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2009 Bildet mitt er og mobilfoto, og jeg tror at kalesjen oppleves litt mørkere i virkeligheten enn på det bildet. Så da er det kanskje håp for meg, at det likner litt... God natt fra Quality Airport Hotel Gardermoen. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
HulkHaugen Svart 3.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2009 Jaja, interessant dette her ^^ Selv kommer jeg nok til å gå for Jotun Penguin HardTop 7005 Fregattblå (eller var det 7007?). Det går nok ikke så mye maling til at det er mye å spare på Biltema produkter fremfor Jotun i dette tilfellet. Men jeg lurer fortsatt på hvor lang tid det tar fra jeg har malt til jeg kan polere, ev. om jeg burde polere før jeg maler? Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
Lukas Svart 3.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2009 (redigert) Hei HulkHaugen Hvis du bruker en 2-komponent lakk av høy kvalitet (som f.eks Penguin Hardtop) så skal denne IKKE poleres på lenge. Den skal vaskes regelmessig med et mildt vaskemiddel og vann. Det er sikkert en del som vil stusse over å la lakk forbli ubeskyttet og hvis man tenker billakk så er det jo helt uhørt å la lakken stå alene mot vær og vind. Forskjellen ligger dog i hardheten i en 2-komp topcoat og billakk. Topcoaten er mye mye hardere og det du gjør ved å påføre voks på en nypåført topcoat er å gi den et lag voks som brytes ned mye raskere enn topcoaten og igjen gir en overflate hvor små porer danner seg og skit og møkk får lov til å sette seg og gi den en matt overflate. I hard og ren topcat oppstår derimot ikke disse porene på mange år enda og overflaten forblir blank. Har du først begynt å polere topcoaten din så kan du regne med å måtte gjøre dette ofte for å beholde glansen (selvfølgelig hver gang etter en grundig rengjøring for å få bort all skiten som har satt seg i den nedbrutte voksen du tilførte for noen måneder siden). Det finnes ikke noe voks som er like hard som en god 2-komp topcoat og som derfor beholder glansen like lenge. Når det så kommer en dag hvor du ikke får frem glansen ved rengjøring, så kan du vurdere om det er på tide med et lag voks, men dette skal normalt ta flere år. Misforstå meg rett. Det er ikke skadelig på noen som helst måte å påføre voks. Du lager bare mer jobb for deg selv. Dette gjelder ikke for 1-komp lakk/maling som benga og "myke" typer maling og lakk. Og å polere før du har på lakk er nei nei. All voks, fett og rester av silikonbaserte produkter skal bort FØR både sliping og påføring av lakk. Skal du påføre med rulle og fordriver-metoden bør du også se på International sin Perfection serie. Den er som regel også til og med litt rimeligere enn Jotun Hardtop, men kommer i 750 ml bokser (500 base og 250 herder). Har prøvd den selv og den gir et helt fantastisk bra resultat med rull og fordriver. Har du gjort godt forarbeid flyter den ut til en finish som ser sprøytelakkert ut. Redigert 3.Mars.2009 av Lukas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 3.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2009 Noen som kan forklare hva fordriver er, gjerne linke til et bilde, og forklare litt hvordan man gjør det? Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.