Jump to content

Male sidestripen på båten.

HulkHaugen

Recommended Posts

I fjord kjøpte jeg ny kalesje til båten i mørkeblå/marineblå farge. Men stripen på det "øverste bordet" på siden av båten, samt disse skjoldene/dekslene på sidene der hvor lanternene henger er donaldblå/kongeblå. (Håper der skjønner hva jeg mener...)

Disse vil jeg naturligvis male mørkeblå som kalesjen, og lurer da på hva slags maling/lakk jeg bør bruke? Det må jo være noe solide høyglansgreier, ikke vannbasert matt biltema maling liksom...

Mvh Børre

Jeg vil anbefale Jotun Hardtop eller annen tilsvarende 2-komponent maling. Holder seg blank mye lengre enn Bengalakken, og er også mye hardere slik at du unngår riper. Litt dyrere, mye bedre...

Enig, benytte Mørk blå Jotun Hardtop på en tidligere båt, riktig nok sprøytet det, men resutatet var bra de 3 åra jeg hadde den i allefall - blank og fin :yesnod:

ikke for å være frekk med det er nesten godt å se at folk sliter med det samme problemet som vi igjør. da er vi i hvertfall ikke alene:)

hvis du kikker litt på tråden som heter oppussingsprosjekt av sandvik 25 så har vi diskutert det litt der.. kansje du får noen tips der også? :)

lykke til:)

Nå med båtførerbevis

Nei du den er nok original donalblå/kongeblå. Båten er utrolig godt hold, har stått inne hver vinter og kritthvit og det er faktisk en '83mod. Ser at det står '86mod i detaljene mine, men det har junnet utav i ettertid at ikke stemmer.

Når det gjelder sprøyting vs maling så blir vel sprøyting fort veldig omfattende. Leste i insrtuksene om Jotun Penguin HardTop at den skulle males i to strøk, først horisontalt eller diagonalt, deretter vertikalt. Satser på at det blir bra med en god rulle :)

Mvh Børre

Jeg har og fått ny blå kalesje, og kjøpt to komponent Biltema topcoat blå.

Skal prøve til våren og se om jeg kan få den brune stripa blå.

Håper at det er god kvalitet på denne lakken...

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Jeg har og fått ny blå kalesje, og kjøpt to komponent Biltema topcoat blå.

Skal prøve til våren og se om jeg kan få den brune stripa blå.

Håper at det er god kvalitet på denne lakken...

Tips til deg Kodvaag, den blåfargen til Biltema er noe merkelig mørk blå/grå.

Ta opp lokket å sjekk om den stemmer med kalesjen din.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Den nye kalesjen min er nokså mørk også da...

Gidder ikke ta opp lokket før jeg skal male, for herderen er jo og en ganske stor mengde, ca en tredjedel, og når jeg blander i den så vil vel fargen endres litt i forhold til hva jeg ser nedi spannet...

Skal heller angre hvis det blir veldig feil, ELLER anse det som første strøk, hehe...

24102008003.jpg

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Bildet mitt er og mobilfoto, og jeg tror at kalesjen oppleves litt mørkere i virkeligheten enn på det bildet.

Så da er det kanskje håp for meg, at det likner litt...

God natt fra Quality Airport Hotel Gardermoen.

Jaja, interessant dette her ^^

Selv kommer jeg nok til å gå for Jotun Penguin HardTop 7005 Fregattblå (eller var det 7007?). Det går nok ikke så mye maling til at det er mye å spare på Biltema produkter fremfor Jotun i dette tilfellet. Men jeg lurer fortsatt på hvor lang tid det tar fra jeg har malt til jeg kan polere, ev. om jeg burde polere før jeg maler?

Mvh Børre

Hei HulkHaugen

Hvis du bruker en 2-komponent lakk av høy kvalitet (som f.eks Penguin Hardtop) så skal denne IKKE poleres på lenge. Den skal vaskes regelmessig med et mildt vaskemiddel og vann. Det er sikkert en del som vil stusse over å la lakk forbli ubeskyttet og hvis man tenker billakk så er det jo helt uhørt å la lakken stå alene mot vær og vind. Forskjellen ligger dog i hardheten i en 2-komp topcoat og billakk. Topcoaten er mye mye hardere og det du gjør ved å påføre voks på en nypåført topcoat er å gi den et lag voks som brytes ned mye raskere enn topcoaten og igjen gir en overflate hvor små porer danner seg og skit og møkk får lov til å sette seg og gi den en matt overflate. I hard og ren topcat oppstår derimot ikke disse porene på mange år enda og overflaten forblir blank.

Har du først begynt å polere topcoaten din så kan du regne med å måtte gjøre dette ofte for å beholde glansen (selvfølgelig hver gang etter en grundig rengjøring for å få bort all skiten som har satt seg i den nedbrutte voksen du tilførte for noen måneder siden). Det finnes ikke noe voks som er like hard som en god 2-komp topcoat og som derfor beholder glansen like lenge.

Når det så kommer en dag hvor du ikke får frem glansen ved rengjøring, så kan du vurdere om det er på tide med et lag voks, men dette skal normalt ta flere år. Misforstå meg rett. Det er ikke skadelig på noen som helst måte å påføre voks. Du lager bare mer jobb for deg selv.

Dette gjelder ikke for 1-komp lakk/maling som benga og "myke" typer maling og lakk. Og å polere før du har på lakk er nei nei. All voks, fett og rester av silikonbaserte produkter skal bort FØR både sliping og påføring av lakk.

Skal du påføre med rulle og fordriver-metoden bør du også se på International sin Perfection serie. Den er som regel også til og med litt rimeligere enn Jotun Hardtop, men kommer i 750 ml bokser (500 base og 250 herder). Har prøvd den selv og den gir et helt fantastisk bra resultat med rull og fordriver. Har du gjort godt forarbeid flyter den ut til en finish som ser sprøytelakkert ut.

Redigert av Lukas (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...