Lukas Svart 3.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2009 (redigert) En fordriver er tradisjonelt en fin fin pensel av naturhår (som ikke detter hår av som setter seg i lakken) og med litt lang tynn bust. Hele hensikten er å stryke ut den appelsinhud-liknende overflaten du får etter rull og eventuelle luftbobler til en overflate som er nesten perfekt. Jeg sier nesten for resten er det lakkens evne til å flyte ut til en jevn overflate som står for. Dette forutsatt riktig temperatur og tynningsforhold. Det finnes også skumfordrivere som da altså er en slags skumpad og gjør samme nytten. Forskjellige produsenter anbefaler forskjellige måter å oppnå et prikkfritt resultat, men en metode er f.eks å fåføre lakken i et diagonalt mønster og deretter bruke fordirveren horisontalt og til slutt vertikalt nedover for å unngå sig. Lakkèr små områder som ikke rekker å begynne herdingsprosessen i kantene før du når dit med fordriveren og overlapp skøtene bløtt i bløtt slik at du ikke får en synlig overgang. Redigert 3.Mars.2009 av Lukas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 3.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2009 Er det ikke enklere å bruke folie? Ser at mange bruker det, med godt og holdbart resultat. Sitér dette innlegget Link to post
Endeavour Svart 3.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2009 Jaja, interessant dette her ^^ Selv kommer jeg nok til å gå for Jotun Penguin HardTop 7005 Fregattblå (eller var det 7007?). Det går nok ikke så mye maling til at det er mye å spare på Biltema produkter fremfor Jotun i dette tilfellet. Men jeg lurer fortsatt på hvor lang tid det tar fra jeg har malt til jeg kan polere, ev. om jeg burde polere før jeg maler? Du må ikke polere før du maler. Derimot matte ned - gjerne med våtslipe-papir og vaske med f.eks. rødsprit. Bruk den blå maskeringsteipen. Jeg har brukt Jotun 2-komp. hardtop, minst 4 strøk. La malingen stå å herde noen minutter før du starter å male. (10 - 20 min. litt avhengig av temperatur.) Da unngår du sig. Jeg brukte en god kost. Ca. 1 strøk pr. døgn. Tar det dager/uker mellom 2 strøk, må du igjen matte ned. Det tar noen uker før malingen er skikkelig herdet, så man må være forsiktig med hard berøring på de malte stedene. Sitér dette innlegget Link to post
Lukas Svart 3.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2009 Du må ikke polere før du maler. Derimot matte ned - gjerne med våtslipe-papir og vaske med f.eks. rødsprit. I omvendt rekkefølge. Altså rengjør overflaten for fett og smuss også før du begynner å slipe. Du vil unngå å gni eller smelte dette inn i gelcoaten din før du lakkerer. Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 3.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2009 I omvendt rekkefølge. Altså rengjør overflaten for fett og smuss også før du begynner å slipe. Du vil unngå å gni eller smelte dette inn i gelcoaten din før du lakkerer. Ja i en ideel verden så! Sitér dette innlegget Link to post
Lukas Svart 3.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2009 (redigert) Ja i en ideel verden så! Skulle kanskje sagt "Du ønsker/prøver å forhindre". Det er lettere sagt en gjort ja. Redigert 3.Mars.2009 av Lukas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HulkHaugen Svart 4.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2009 å jasså, 4 strøk, og kun ett i døgnet? Da blir det jo litt mere innviklet mtp blandingsforhold også da, kan vel ikke la det stå ferdigblandet i fire døgn? Det må da vel gå ann å ta to strøk på en dag hvis det er opphold og 10-15 plussgrader? Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
eysteind Svart 4.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2009 ingen som anbefaler sprayboks...? Sitér dette innlegget Link to post
HulkHaugen Svart 4.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2009 Selv om ikke jeg er noe ekspert på dette (tydeligvis, siden jeg er trådstarter), så tror jeg det er meget vanskelig å få det pent. Du er avhengig av en meget god dyse på sprayboksen, og du må være veldig nøe, jobbe når det er vindstille og maskere godt.... Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
Endeavour Svart 4.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2009 å jasså, 4 strøk, og kun ett i døgnet? Da blir det jo litt mere innviklet mtp blandingsforhold også da, kan vel ikke la det stå ferdigblandet i fire døgn? Det må da vel gå ann å ta to strøk på en dag hvis det er opphold og 10-15 plussgrader? Jeg tror ikke du rekker 2 strøk pr. dag. Men forsøk dette: Jeg satte boksen pg kosten i fryseren mellom de 2 første strøkene. Lot den så stå i romtemp. før jeg begynte å male. Hvor lenge avhenger av temp. Blandet ny maling for strøk 3 og 4. Fryseren mellom strøkene. Snakk med folka der du kjøper maling. Sitér dette innlegget Link to post
Endeavour Svart 4.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2009 (redigert) Noen som kan forklare hva fordriver er, gjerne linke til et bilde, og forklare litt hvordan man gjør det? Når det kommer til lakkering og slikt, har jeg heller hatt bohov for en angst-fordriver .... En fordriver er en slags pute man glatter ut malingen med. Det fjerner også luftbobler. Jeg har aldri prøvd det. Har stort sett brukt bare kost. Det blir glatt og fint - særlig hvis man maler mange strøk og våtsliper - helst med 2000 papir til slutt. Deretter rubbing og polering. Jeg for min del har ikke kommet så langt. Er stort sett lei når selve malingen er gjort. Redigert 4.Mars.2009 av WMB (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.