rogeri Startet 14.Mai.2004 Link til dette innlegget Startet 14.Mai.2004 Er i markedet etter "ny" gammel båt! Ett av de prinsipper jeg har hatt er å ungå Volvo motoren,dette basert på andres erfaring og omtale. Jeg har hatt båt i over 25 år og ikke en av disse har hatt Volvo innmontert. Har søkt i "alle" fora og sitter igjen med det inntrykket av "at hvis du bare vedlikeholder motoren og steller med den",er den ikke værre en andre motorer.Dette hevder ihvertfall en del ihuga Volvo tilhengere! Andre igjen forbanner dem nord og ned! Da er det jeg lurer på hvilket vedlikehold/stell det er snakk om? Skifte av sink,olje filter,impeller er obligatorisk for alle motorer,så det er greit.Utover dette har jeg ikke for vane å skru så mye,og har i alle disse årene vært spart for problemer som stopp eller vansker av noe slag! Ser jo at markedet begrenser seg radikalt ved å overse båter med Volvo.!! Bør jeg revurdere min oppfatning? Kan dere Volvo frelste komme med en kommentar? (og også de som ikke er like frelst) Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 14.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2004 VP er vel ikke verre enn andre motorer, og kanskje heller ikke bedre. Som du sier, så vil markedet begrense seg veldig når du kun ser på båter uten VP. Det vil jo si at VP har en forholdsvis stor markedsandel. Og da er det jo naturlig at du vil finne en god del personer som "hater" VP. På samme måte som du vil finne mange helfrelste VP-fan. Og mange midt i mellom disse ytterpunktene. Har selv en -86 modell TAMD 30. Jeg har vært veldig fornøyd, i alle fall til nå. Tar selv det vanlige vedlikehold hver høst og vår. Det er som du nevnte skift av olje, div. filtre, anoder, ferskvannskjøring og inn med frostvæske osv.osv. Jeg tror du skal legge mest vekt på at det er veldig mange som har VP, og som du aldri hører noe fra. Det er kanskje de mest kritiske røstene som skriker høyest. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 14.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2004 VP har både gode og dårlige motorer. Se det litt ann i vært enkelt tilfelle og ta noen kjappe søk på nettet hvis du vurderer en spesiell motor. Enkelte har mer problemer enn andre. Har inntrykk av at mye av skepsisen folk har til Volvo er rettet inn mot motorene under ca 60 hester og de enkelte av de hurtiggående dieselmotorene. I tillegg hører man jo både det ene og de andre om forhandlerne. Har derimot hørt mye bra om mer saktegående, store sjarkmotorer. Ved bruktbåtkjøp er det jo litt dumt å velge vekk 80% av markedet, men skulle jeg noen gang satt ny motor i båten kan jeg love at det aldri hadde blitt en Volvo. Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 14.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2004 Har inntrykk av at mye av skepsisen folk har til Volvo er rettet inn mot motorene under ca 60 hester og ......... ......men skulle jeg noen gang satt ny motor i båten kan jeg love at det aldri hadde blitt en Volvo. Har også hatt en VP MD11(?) på rundt 25 hk (?). Den gikk som en klokke fra den var ny og til den ble solgt 14 år senere. Baat-Guru er tydeligvis en av de som har fått VP "i halsen", men det må han jo få lov til Jeg tror nå fortsatt, selv om jeg ikke er noen ihuga VP-tilhenger, at mange båtkjøpere synes at det er noe trygt over VP og Yanmar for den saks skyld. Jeg tror det er viktig å ha en motor som det kan være lett å få solgt, og VP vil alltid ha mange tilhengere. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 14.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2004 Fordelen med VP er at de har et verksted på hvert nes langs kysten. Noen sier at det er en grunn til det , men jeg er enig med de som sier at "stor markedsandel betyr mange missfornøyde kunder". Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
jada Svart 14.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2004 "stor markedsandel betyr mange missfornøyde kunder".Og mange fornøyde kunder (Men nå skal jeg slutte med å forsvare VP i denne tråden) Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 14.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2004 Og mange fornøyde kunderIkke missforstå meg, jeg har selv en VP som jeg er fornøyd med. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Sebaldus Svart 14.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2004 Har også hatt en VP MD11(?) på rundt 25 hk (?). Den gikk som en klokke fra den var ny og til den ble solgt 14 år senere. Baat-Guru er tydeligvis en av de som har fått VP "i halsen", men det må han jo få lov til Skulle vel egentlig bare mangle at en slik motor skulle holde 14 år til fritidsbruk? Hadde forsåvidt mer problemer med mine Yanmar 2qm enn med min Volvo MD5. Har ikke akkuratt Volvo i halsen og ville ikke utelukket en båt pga Volvo, men skulle jeg kjøpt ny motor hadde jeg valgt Yanmar eller Vetus, Sole osv. Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Svart 14.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2004 Har selv en Volvomotor som er snart 20 år som fungerer utmerket. Dette er min første båt, så jeg har ikke den store erfaring selv om jeg har hatt båten i 6 sesonger. Litt erfaring har jeg fra andre med både Volvo og andre motorer. Jeg har derimot større erfaring med Volvo og andre motorer til bruk i strømaggregater. Også her er min erfaring med Volvo veldig god. Vedlikehold har stor betydning for hvor driftssikker en motor er. Belastningen motoren har under drift har også betydning, for de som har for store båter/propeller i forhold til motorstørrelse må regne med mer problemer. Problemer med kjøling vil ofte være det første man merker. Varmkjøring av motorer er etter det som står på nettsidene et kjent problem. Dette kan igjen føre til følgeskader som viser seg senere, kanskje ikke før etter flere år. Dieselmotorer bør få tid til å få opp temperaturen før de blir fullt belastet, og hvor mange har tid til det. Hvor mange lar motoren gå på tomgang noen minutter før den stoppes. Dette bør også gjøres for at motoren skal ha det bra. Jeg tror også mange av de som skrur på motorer har så lite kunnskap at de burde la være å skru. Dette gjør at de blir mer plaget enn nødvendig fordi de ikke klarer å finne feilen, og heller ikke klarer å sette delene sammen slik at reparasjonene blir bra og må til å skru igjen og igjen og kanskje et par tre ganger til for å fikse enkle feil. Disse er nok blant de som roper høyest. At det er flere som er misfornøyd med Volvo skyldes at det finnes flere ( mange flere )av de enn av andre motorer. Hvor mange har hørt folk som klager på Rolls Royce. Ikke mange, men det er desto flere som hører klager på VW. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 14.Mai.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2004 Motoren i dette tilfellet er en TAMD40B,158 HK.Den er lite og lett kjørt!Da den står i en deplm.båt.Kjenner eieren og den har mest gått på rundt 2000 omdr. Sitér dette innlegget Link to post
alf Svart 15.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2004 Volvo er vel ikke værre enn andre motorer, men selvsagt er det "tøfft" for en 3,6 l motor å yte 200 hk. over tid. Det stiller store krav til kjøling (vannet skal klare å transportere varmen bort fra motoren), oljekjølinga og underspylinga av stemplene. Ta ut 2/3 av effekten, og motoren mangedobler livslengda. Ofte gjør økonomien at en innnstallerer motorer som i utgangspunktet er for små, og så skremmer en for mye HK utav dem, med overbelastning og havari som resultat. At det er mange volvoer som er representert i denne gruppa, skyldes forhåpentligvis tilfeldigheter. Sitér dette innlegget Link to post
Arild Iversen Svart 15.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2004 Har en MD11, saltvannskjølt 82 modell i min First 35. Dette er originalmotoren og hvor mange timer den har gått, vet ingen !! Har vært overhalt en gang og byttet topp pakning i fjor. Går som ei klokke og temp og oljetrykk er helt ok. Ikke seildrev, men strak aksling . Får stå i båten til den eventuellt takker for seg, og etter samtaler og anbefalinger fra kjente , blir deg nok mest sannsynlig Volvo Penta igjen. En av grunnene er tilgang på reservedeler og service både i Europa og også worldwide ifølge forståsegpåere ?? Så uten å være noen VP-fan, er jeg godt fornøyd med både motor og service så langt. Arild Sitér dette innlegget Link to post
Barsk IV Svart 15.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2004 En av grunnene er tilgang på reservedeler og service både i Europa og også worldwide ifølge forståsegpåere ?? Arild Men skal du worldwide da???? Jeg har nå en Vetus-Mitsubishi, som etterhvert har en godt forhandlernett i hele Vest-Europa. Skulle jeg noen gang gjøre alvor av en drøm om å seile et år (vi drømmer vel alle?.. )eller mer langt av gårde, ja da kjøper jeg de vanlige standarddelene før jeg krysser Atlanteren. Og skulle jeg allikevel trenge deler så vet jeg at de samme motorene sitter i små Mitsubishi Traktorer over hele verden. Eller jeg får sendt deler fra Europa på 3-4 dager. Nei for meg meg blir det heller en japansk traktor motor marinisert av en europeisk båtutstyrsprodusent, enn en grønnmalt motor merket Volvo Penta produsert av Perkins eller andre som koster 40% mer. mvh Barsk II Sitér dette innlegget Link to post
Kirkhorn Svart 15.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2004 Jeg har en Volvo diesel, og den fungerer utmerket (AQAD30A). Skifter olje og filter etter vanlige prosedyrer, og kjører den ikke for hardt, så tror jeg den lever i mange år enda. Den er en 1986 modell og kjørt ca. 1500 timer. Sitér dette innlegget Link to post
syvers Svart 15.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2004 Jeg har nå en Vetus-Mitsubishi........ .......... heller en japansk traktor motor marinisert av en europeisk båtutstyrsprodusent, enn en grønnmalt motor merket Volvo Penta produsert av Perkins eller andre som koster 40% mer. mvh Barsk II Hei Har ikke noe sterke følelser for den ene eller andre motoren selv om jeg har en 23 år gammel Volvo som fungerer utmerket, men er dette virkelig riktig ? At Volvo er 40% dyrere enn f.eks Vetus altså. Jeg bare spør, for jeg har aldri sammeliknet priser på motorer da det så langt ikke har vært aktuelt å bytte. Men det kan jo skje en gang det også. syvers Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 16.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2004 Nei for meg meg blir det heller en japansk traktor motor marinisert av en europeisk båtutstyrsprodusent, enn en grønnmalt motor merket Volvo Penta produsert av Perkins eller andre som koster 40% mer. mvh Barsk II Denne påstanden finner jeg litt vanskelig å akseptere. Jeg har nå innhentet tilbud på de aller fleste merker både i Norge og det store utland. Mitt inntrykk er ikke at volvo eller perkins er 40% dyrere enn andre motorer. Jeg er i allefall svært interissert i å vite jeg kan kjøpe gode motoere til en pris om ligger 40% under den grønnmalte.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Lotus Svart 16.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2004 Ett av de prinsipper jeg har hatt er å ungå Volvo motoren,dette basert på andres erfaring og omtale. Ser jo at markedet begrenser seg radikalt ved å overse båter med Volvo.!! Bør jeg revurdere min oppfatning? Ingen grunn til å overse båter med volvo-motorer. Volvo selger enormt mange flere motorer enn konkurrentene. Hvorfor? Spørsmålet er hvorfor. Og hvordan kan de gjøre det i år etter år etter år? Markedet burde vel ha sagt i fra for lengst hvis dette var så dårlige greier som enkelte skal ha det til? Ta den vanlige 40-motoren. Produsert i kjempestort antall i en drøss år med stor suksess. Og 41-motoren? Blandt de beste som er laget sier mange. Og Volvos nye motorserie? Så populær at det er leveringsproblemer. Her om dagen pratet jeg med daglig leder hos en av de større verftene. Han irriterte seg over leveringsproblemene som skjedde på tross av at de på et tidlig stadium hadde signalisert vårens behov for Volvo. Han måtte få tak i motorene via kontakter i utlandet. Kundene VIL HA Volvo. I en annen streng om bruktkjøp av motor, ble 41-motoren anbefalt. En god anbefaling, men det er selvfølgelig svært vanskelig, nærmest umulig, å oppdrive en slik ganske ny bruktmotor og prisen er også deretter. Har aldri hatt Volvo selv, men de jeg kjenner som har Volvo er fornøyde med sine motorer. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 16.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2004 Det er mange meninger om VP og mye blir jo subjektivt ut fra egne erfaringer og følelser. Statistisk sett må en ha betydelig større utvalg enn egne erfaringer for at en kan si noe kvalifisert. Men ikke misforstå jeg syns det er meget interessant å høre om andres erfaringer, det kan være nyttig hvis noe skjer f.eks... Jeg tror mye av årsaken til at VP er utbredt er det store utvalget og ikke minst hekkaggregatløsningene. Hadde Yanmar/andre hatt tilsvarende tror jeg også de hadde tatt en større del av markedet. VP har også vært meget dyktige til å selge og å gjøre gode avtaler med båtprodusenter, selvsagt mye pga at de har hatt et/mange produkter til hver enkelt båtmodell... JEG LURER PÅ EN TING: Ser at holdbarheten består av mange faktorer, men jeg lurer litt på om dette med lav belastning egentlig er så viktig? Det høres veldig logisk ut, men jeg har hørt mange ganger at en dieselmotor SKAL ha godt med turtall, opp mot fult (IKKE MAKS, men nesten). Du skal ikke ligge å "lunke" med en turbodiesel, dont "baby" your dieselengine stod det et sted... Ellers praktiserer jeg dette med sakte oppvarming (60/70 grader før jeg tar den opp i plan) og litt nedkjøing pga turboen samt alltid nøye med olje og vann... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
LEJ Svart 16.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2004 Jeg kjøpte i 2000 en amerikansk båt med VP 3.0 GS (4 sylindret bensin). Motoren fungerte første sesong, den neste stod den 11 uker på verksted. Først ble den orginale motoren modifisert, deretter fikk jeg ny, og så måtte sannelig den repareres også - alt dette på en sesong! Da orket jeg ikke mer og solgte hele greia! Servicen? Den var elendig, men det tror jeg mere er et bransjefenomen enn noe annet! Ville jeg tatt sjansen på VP i dag igjen? Ja, men jeg ville ikke kjøpt en modell med nye modifikasjoner (som var tilfellet med min) eller en helt ny modell som ikke minimum hadde en hel sesong bak seg i full produksjon. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 16.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2004 Jeg er selv fersk Yanmar-eier, men likevel vil jeg forsvare litt VP. Min far har en 74-mod Myra 22 med en MD2B (originalinstallert med sjøvannskjøling). Han kjøpte båten i 1982. Det første som hendte var at toppakningen røk. Årsaken var at en vinge fra vannpumpeimpelleren tettet mest helt igjen en kjølekanal. Impelleren var helt morken og kanskje den samme som hadde stått i fra motoren var ny. Motoren ble reparert og har sikkert gått minst 3000 timer siden (ikke timeteller) uten problemer. Jeg tørr å påstå at ettersyn (litt mer enn å skifte olje, filter etc.) bidrar til et problemfritt motorhold uansett merke. Et lite tips i så henseende er å ta pussefilla å gå over motoren av og til. Da er det lettere å se ting under utvikling. Skepsisen til dagens tendens med å ta ut stadig mer effekt av motorene tror jeg er litt overdrevet. Utviklingen går tross alt fremover med stadig bedre konstruksjonsprinsipper og produkjsonsmetoder. Ellers er jeg veldig fornøyd med min Yanmar 4LHA. Skulle bare mangle forresten. Har kjørt den 248 timer siden mars i fjor. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Svein H Svart 18.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2004 Hei, nedenfor ser dere utklipp fra "vår egen" erfaringsdatabase. Les antall båter med forskjellig motormerke, og se hvordan volvo kommer ut i forh. til andre fabrikat. Summerte litt for å se selv. Forsøkte etter beste evne å fjerne påhengsmotorer, da de kanskje ikke burder taes med. Da er det vel ikke rart at det er Volvo vi snakker mest om ? Delene til volvo er da heller ikke beviselig dyrere enn til andre merker (eks. Yanmar) Jeg har selv hatt begge og er storfornøyd med Volvo, men Yanmaren var også en knallmotor. Men den holdt ikke evig den heller. Måtte bytte toppakning og overhales for at den skulle ha et fortsatt liv. Svein Andre merker: 69 Yanmar: 39 Totalt andre: 108 Volvo : 122 --------------------------- BMC (8) BMW (3) Bukh (1) DDC (1) FM (2) Farymann (1) Ford Mermaid (2) Ford Sabb (9) Ford Sabre (2) GM (2) Isuzu (1) Iveco (1) Marna (2) Merc (4) Mercedes (4) Nanni (1) Nissan (1) Oldsmobile (1) Perkins (13) Peugeot (2) SABB (3) Solé (1) Vetus (4) Volvo Penta (122) Wichmann (1) Yanmar (39 Sitér dette innlegget Svein H Link to post
kito Svart 19.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2004 Har hatt en TAMD41 i et par år som har nådd en totaltid på ca 1500 timer. Jeg har personlig ikke hatt ett eneste problem, men to dager etter at båten ble solgt så røk røret mellom impeller og oljepumpa. Heldigvis gikk han ned i akterkabinen og oppdaget at vannet sto ca 10cm over dørken. Vel, vedkommende kjøper fikk tak i nytt rør på 24 timer i Strømstad og nå er alt OK. Jeg erstattet selvfølgelig deler og litt for tort og svie, men alt i alt var jeg veldig glad for at jeg solgte en båt med kurant motor. Mye kan sies og er sagt om motorer på forumet, men jeg er veldig enig i at det å vente til kjølevannet har temperatur før motoren belastes, er et godt råd. MVH Kito PS! Tamd 41 har max turtall på 3800 RPM, Max kontinuerlig på 3600RPM og økonomisk fart mellom 3400 og 3500 RPM. DS Sitér dette innlegget Link to post
Ben Svart 19.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2004 Volvo, har som alle andre, sine svin på skogen. De er hverken bedre eller verre enn de andre produsentene som til tider skrytes opp i himmelen. Selger du mange motorer får du mange klager, men også mange fornøyde kunder. Den dagen en annen eller flere motorprodusenter kommer opp i det volumet som Volvo har hatt de siste 20 årene, Da kan vi sammenlikne kvalitet. Sånn som det er nå , er det bare personlig synsing/opplevelser. mvh Ben Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 19.Mai.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2004 Mulig det blir Volvo i år,men: Får liksom ikke denne kabalen til å gå opp....Statistisk sett,burde det vel være slik at mange gode motorer solgt,= bortimot tilsvarende mange fornøyde kunder ?(Slik som f.eks. Toyota i "bilverdenen") Hvis motorene er så bra som det hevdes! Inntrykket mitt sålangt er at det hevdes:" så mange gode motorer som er solgt er det ikke rart at det finnes mange misfornøyde kunder......?" Sitér dette innlegget Link to post
9100 Svart 20.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2004 Hei. Såg på lista di over motorer. Du manglet Yamaha som også har diesel motorer Me420sti og me370sti. Dette er det ikke så mange som vet om, men me 420sti de er bygget opp på en toyota blokk som brukes i landcruiser og så har yamaha marinisert den, det samme har jeg hørt om yanmar. Bare som et lite tips http://www.yamaha-motor.no/products/marine...rn/me421STI.jsp Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.