Jump to content

Volvo kontra "andre" motorer!

rogeri

Recommended Posts

Jeg har hatt flere forskjellige motorer i mine båter, og erfaringer fra en del andre også, fordi når (de få gangene) det er motorproblemer i "flåten" blir jeg stadig tilkallt.

VP MD2B, VP MD31, VP MD40 og 41, VP MD60 og 70, VP KAD43,  Farrymann, 36HK, BMC Commander og Captain, Perkins 6.354 HTM,  alle har fungert greit så lenge de har fått "stellet sitt".  Jeg tror de fleste marinedieselmotorene på markedet fungerer greit, og det er egentlig lite å bekymre seg om hvilket merke du har stående nede hos kjølsvinet.  Er du uheldig, får du en motor som krangeler, mens mange andre som har samme motoren ikke har problemer i det hele tatt.  At Volvo blir dratt fram som en dårlig motor kan ha sin årsak i at det er de som har flest motorer i markedet.  Du hører om de dårlige tingene, ikke de bra.

Motoren jeg har lengst erfaring med er VP MD40B, som jeg hadde i 17 år.  Den var 20 år gammel da jeg byttet båten.  Det jeg hadde byttet var huset til vannfilter, et dieselrør til sylinder 1 som sprakk, og dempelaten i forbindelse med svinghjul/gearkasse. I tillegg røk inntaksrøret til kjølevannet, dette lappet jeg sammen igjen med en slangestubb. Dieselfilter, oljefilter og olje ble byttet hvert år. Jeg hadde også en av de siste årene litt problemer med geart, men dette løste seg etter at jeg "renset" det med to-taktsolje en times tid.

I dag har jeg to gamle (33 år) sekssylindrede Perkinsmotorer, de fungerer helt greit.  Har byttet toppakning og overhalt den ene toppen, den andre tar jeg når toppakningen går, eller jeg finner tid og penger til prosjektet. Lenger nedover i blokkene er det grunn til å tro at det er bra, i henhold til hva jeg selv så når jeg hadde den første toppen av, og i henhold til sjefsguruen hos Universal Diesel på disse motorene.

Kjøp den båte du vil ha, uavhengig av motortype. Sålenge du føler deg komfortabel etter å ha undersøkt båt, motor og utstyr, og etter å ha tatt en prøvetur, er du rimelig trygg på at det hele blir bra. Lykke til i jakten på "ny" båt.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

VP har også vært meget dyktige til å selge og å gjøre gode avtaler med båtprodusenter,

Har en følelse av at akkurat dette er en vesentlig grunn til VPs utbredelse. Om en båtprodusent har en avtale med VP koster det fort ekstra å få en annen motor. Meget smart "markedskapring".

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Har en følelse av at akkurat dette er en vesentlig grunn til VPs utbredelse. Om en båtprodusent har en avtale med VP koster det fort ekstra å få en annen motor. Meget smart "markedskapring".

I tillegg er jeg blitt fortalt at Volvo selger motorene inklusive finansiering. I praksis betyr det at båtprodusenten ikke behøver å betale for Volvoen før han har solgt båten. Om det er en grei eller ugrei måte å utnytte likviditeten på kan man gjøre seg sine tanker om . . .

mvh

Poseidon

(Som har hatt en Volvo  -  og det var ganske nøyaktig en for meget.)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Kommentar til de 2 siste innlegg !

----------------------------------------------

SveinHa :

--------------------------------------------------------------------------------

I tillegg er jeg blitt fortalt at Volvo selger motorene inklusive finansiering. I praksis betyr det at båtprodusenten ikke behøver å betale for Volvoen før han har solgt båten. Om det er en grei eller ugrei måte å utnytte likviditeten på kan man gjøre seg sine tanker om . . .

mvh

Poseidon

(Som har hatt en Volvo  -  og det var ganske nøyaktig en for meget.)

----------------------------------------------------------------------------------

Kjære dere, er det ikke et fritt marked ? Om Yanmar vil selge flere motorer så er det jo bare for de å gi bedre betingelser enn Volvo. (el evt. andre leverandører) Dette er jo sånn sett genialt av Volvo om de har mulighet til det, dessuten må jo dette også medføre bedre deal for kunden som til sist betaler for båten. !!

Svein

Svein H

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...