Nibba Svart 21.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2004 Jeg hadde en Volvo Tamd 40 B i min forrige båt, var fornøyd med den. Den hadde gått 2370 timer da jeg solgte båten, den brukte ikke olje men kjøleren hadde trengt en rens. Lå på 80 grader på marsj men ble varm på fullt. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 21.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2004 Jeg har hatt flere forskjellige motorer i mine båter, og erfaringer fra en del andre også, fordi når (de få gangene) det er motorproblemer i "flåten" blir jeg stadig tilkallt. VP MD2B, VP MD31, VP MD40 og 41, VP MD60 og 70, VP KAD43, Farrymann, 36HK, BMC Commander og Captain, Perkins 6.354 HTM, alle har fungert greit så lenge de har fått "stellet sitt". Jeg tror de fleste marinedieselmotorene på markedet fungerer greit, og det er egentlig lite å bekymre seg om hvilket merke du har stående nede hos kjølsvinet. Er du uheldig, får du en motor som krangeler, mens mange andre som har samme motoren ikke har problemer i det hele tatt. At Volvo blir dratt fram som en dårlig motor kan ha sin årsak i at det er de som har flest motorer i markedet. Du hører om de dårlige tingene, ikke de bra. Motoren jeg har lengst erfaring med er VP MD40B, som jeg hadde i 17 år. Den var 20 år gammel da jeg byttet båten. Det jeg hadde byttet var huset til vannfilter, et dieselrør til sylinder 1 som sprakk, og dempelaten i forbindelse med svinghjul/gearkasse. I tillegg røk inntaksrøret til kjølevannet, dette lappet jeg sammen igjen med en slangestubb. Dieselfilter, oljefilter og olje ble byttet hvert år. Jeg hadde også en av de siste årene litt problemer med geart, men dette løste seg etter at jeg "renset" det med to-taktsolje en times tid. I dag har jeg to gamle (33 år) sekssylindrede Perkinsmotorer, de fungerer helt greit. Har byttet toppakning og overhalt den ene toppen, den andre tar jeg når toppakningen går, eller jeg finner tid og penger til prosjektet. Lenger nedover i blokkene er det grunn til å tro at det er bra, i henhold til hva jeg selv så når jeg hadde den første toppen av, og i henhold til sjefsguruen hos Universal Diesel på disse motorene. Kjøp den båte du vil ha, uavhengig av motortype. Sålenge du føler deg komfortabel etter å ha undersøkt båt, motor og utstyr, og etter å ha tatt en prøvetur, er du rimelig trygg på at det hele blir bra. Lykke til i jakten på "ny" båt. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Poseidon Svart 21.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2004 .... Perkins 6.354 HTM.... . God morgen Pirus, Litt "off topic", men jeg tar sjansen allikevel: vet du om noe sted hvor man finner håndbok/beskrivelse av denne Perkinsen på nettet? mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Divemaster Svart 21.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2004 Litt "off topic", men jeg tar sjansen allikevel: vet du om noe sted hvor man finner håndbok/beskrivelse av denne Perkinsen på nettet? Prøv en av disse: http://www.instruction-manuals.co.uk/categ...ory/engines.htm http://www.boatdiesel.com Mvh, Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
SveinHa Svart 21.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2004 VP har også vært meget dyktige til å selge og å gjøre gode avtaler med båtprodusenter,Har en følelse av at akkurat dette er en vesentlig grunn til VPs utbredelse. Om en båtprodusent har en avtale med VP koster det fort ekstra å få en annen motor. Meget smart "markedskapring". Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Poseidon Svart 21.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2004 Har en følelse av at akkurat dette er en vesentlig grunn til VPs utbredelse. Om en båtprodusent har en avtale med VP koster det fort ekstra å få en annen motor. Meget smart "markedskapring". I tillegg er jeg blitt fortalt at Volvo selger motorene inklusive finansiering. I praksis betyr det at båtprodusenten ikke behøver å betale for Volvoen før han har solgt båten. Om det er en grei eller ugrei måte å utnytte likviditeten på kan man gjøre seg sine tanker om . . . mvh Poseidon (Som har hatt en Volvo - og det var ganske nøyaktig en for meget.) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Svein H Svart 24.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2004 Kommentar til de 2 siste innlegg ! ---------------------------------------------- SveinHa : Har en følelse av at akkurat dette er en vesentlig grunn til VPs utbredelse. Om en båtprodusent har en avtale med VP koster det fort ekstra å få en annen motor. Meget smart "markedskapring". -------------------------------------------------------------------------------- I tillegg er jeg blitt fortalt at Volvo selger motorene inklusive finansiering. I praksis betyr det at båtprodusenten ikke behøver å betale for Volvoen før han har solgt båten. Om det er en grei eller ugrei måte å utnytte likviditeten på kan man gjøre seg sine tanker om . . . mvh Poseidon (Som har hatt en Volvo - og det var ganske nøyaktig en for meget.) ---------------------------------------------------------------------------------- Kjære dere, er det ikke et fritt marked ? Om Yanmar vil selge flere motorer så er det jo bare for de å gi bedre betingelser enn Volvo. (el evt. andre leverandører) Dette er jo sånn sett genialt av Volvo om de har mulighet til det, dessuten må jo dette også medføre bedre deal for kunden som til sist betaler for båten. !! Svein Sitér dette innlegget Svein H Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.