gluppø Startet 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 1.Mars.2009 Kan se ut som om det plutselig ligger frostveske på dørken i motorrommet hvordan finner jeg ut om den har sprekt og fryst, finnes det en frostplugg?? hva gjør jeg? Sitér dette innlegget Link to post
nroo7 Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 kan du ikke se om det har forsvunnet kjøleveske i motoren? Sitér dette innlegget Link to post
gluppø Svart 1.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 ser jo at beholderen er tom for vann, men det er her jeg er litt usikker tømte jeg den eller tømte je den ikke...... Sitér dette innlegget Link to post
nroo7 Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 kan kanskje prøve og fylle den opp med vann og frostveske blandet 50\50 og se om det renner ut noe sted Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Mest sansynlig så er det vannpumpa di som har tatt kvelden, og at det er der vannet har komt seg ut. Sitér dette innlegget Link to post
gluppø Svart 1.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Ok hvis jeg da prøver å fylle på vann/frostveske vil det renne noe sted uten at motoren startes? dere har ikke noe trua på at det er blokka som har sprekt? kjenner jeg er litt nervøs... Sitér dette innlegget Link to post
nroo7 Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 (redigert) tja det kan jo hende men har det hvert så kaldt der du har båten da? for du har vel brukt frostveske? Og frostveska vil renne ut hvis den har sprukket, du fant ingen frostplugger i bunnen av båten regner jeg med. Redigert 1.Mars.2009 av nroo7 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
gluppø Svart 1.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Ja det er kjøleveske på den men begynner å tvile litt på blandingen det var Ingen frostplugger på dørken,huff har en dårlig følelse nå?! Båten står i sarpsborg, vi har jo hatt noe kulde her... Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Frostpluggene trenger nødvendigvis ikkje å falle ut. Men fyll opp med vann i ekspansjonstanken, så finner du fort ut kvar vannet har tatt vegen. Sitér dette innlegget Link to post
gluppø Svart 2.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2009 Skal komme meg ned til båten i morgen, prøve å se om det lekker vann fra noe sted. takk for tilbakemeldinger Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 2.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2009 Når det er blandet inn Bare litt frostveske så blir vannet som slush , Aldri opplevd att motorene har frosset i stykker da , men de går varme pga dårlig sirklasjon. Tror nok du skal lete etter en lekasje. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
gluppø Svart 5.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2009 Ja da var jeg nede igår å fylte på 3 liter frostveske, satt og ventet på at det skulle renne eller piple ut vann noe sted, men ingen ting skjedde? Det har vært mildt vær ca 4-5 plussgrader nå i fler dager, så skulle jo ikke tro at det er noe is noe sted nå? Hmm nå trenger jeg noen gode tips? Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 5.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2009 Sjekk slangeklemmene. Hvert eneste år må jeg ta en runde på de, stramme eller bytte. For i ekstreme kuldeperioder trekker metallet seg så sammen at det kan piple litt ved slangene. Jeg hadde spesielt det problemet i vannvarmer-sløyfa mi. Nå er t-stykker og nipler byttet med plast, og da er problemet borte. Vi har hatt litt over tyve minus her nede, og selv med så lite som 25% blanding skulle motoren holde. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
gluppø Svart 18.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Hmm ja da har jeg sjekket slangeklemmer etc, men finner fortsatt ingen tegn til lekasje, de tre literne med kjøleveske jeg heldte på ligger fortsatt i beholderen. Burde jeg ha noen betenkligheter med å prøve å starte opp motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Da hadde jeg bare startet opp. Hvis motoren har normal eksos når den blir varm (ikke hvit damprøyk), så er det ikke sannsynlig med frostspreng. Du vil merke det fort også på kjølenivået også ved kald motor. Skal gå tilbake til det samme hver gang. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Smaapala Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Du har fylt på i beholderen? Hvilken beholder? Det hjelper liter å fylle på ekspansjonstank. Må fylles ned i varmeveksler. Kan godt hende du har gjort riktig men du er ikke første mann som har fylt på ekspansjonstank når kjøle anlegget er tomt for vann. Hilsen Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 På alle de motorer jeg har hatt, og som har ekspansjonstank, så er det der man fyller. Motoren henter vannet derfra og fyller varmeveksleren. Likevel, det er ikke galt å sjekke varmeveksleren og evt. fylle den opp. Hvis varmeveksleren er tom, synker nivået fort i ekspansjonstanken likevel når motoren startes. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Smaapala Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Når motor er tom for vann kann den ikke suge vann i fra ekapansjontanken. Det som vil skje når motor har for lite vann er at motor vil koke og blåse ut vannet som er i ekspansjonstank. Har du fylt vann bare ekspansjonstank har ikke motor vært tom for vann. Ved vanlig etterfylling fyller mann på ekspansjonstank Hilsen Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.