Jump to content

aq151 Tror kjølevæska har frosset?

gluppø

Recommended Posts

Sjekk slangeklemmene.

Hvert eneste år må jeg ta en runde på de, stramme eller bytte.

For i ekstreme kuldeperioder trekker metallet seg så sammen at det kan piple litt ved slangene.

Jeg hadde spesielt det problemet i vannvarmer-sløyfa mi. Nå er t-stykker og nipler byttet med plast, og da er problemet borte.

Vi har hatt litt over tyve minus her nede, og selv med så lite som 25% blanding skulle motoren holde.

• 2 uker senere...

Da hadde jeg bare startet opp.

Hvis motoren har normal eksos når den blir varm (ikke hvit damprøyk), så er det ikke sannsynlig med frostspreng. Du vil merke det fort også på kjølenivået også ved kald motor. Skal gå tilbake til det samme hver gang.

På alle de motorer jeg har hatt, og som har ekspansjonstank, så er det der man fyller. Motoren henter vannet derfra og fyller varmeveksleren.

Likevel, det er ikke galt å sjekke varmeveksleren og evt. fylle den opp.

Hvis varmeveksleren er tom, synker nivået fort i ekspansjonstanken likevel når motoren startes.

Når motor er tom for vann kann den ikke suge vann i fra ekapansjontanken.

Det som vil skje når motor har for lite vann er at motor vil koke og blåse ut vannet som er i ekspansjonstank.

Har du fylt vann bare ekspansjonstank har ikke motor vært tom for vann. Ved vanlig etterfylling fyller mann på ekspansjonstank

Hilsen Smaapala

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...