stian75 Startet 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 1.Mars.2009 har overhalt og marinisert en gammel B30 motor, og siden blokka ikke har gått i saltvann enda, vurderer jeg og bygge om til ferskvannskjøling, noen som har noe erfaring eller ca priser på det jeg trenger? Er en Draco 2000 DC jeg skal ha den i. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Hadde engang samme motor, og vurderte det samme som deg. Mener å huske at Martec hadde ferskvannskjøling til denne motoren. Ca 15 000,- dengang. Du kan jo vurdere hvor mye du vil bruke på denne motoren. Det skulle vært virkelig billig for at jeg ville gjort det. Sitér dette innlegget Link to post
nroo7 Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 hei hva med og finne en gammel båt motor og ta ferskvannskjølinga fra den? Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Se herMartec färskvattenkylning AQ170 og med dagens lave kronekurs i sek er jo dette et alternativ Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Superkul Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 uansett hva du gjør med b30 motoren så ta ved første anledning og bor og gjeng opp et hull i bak kant av toppen - koble på en slange til et eller annet så vannet sirkulerer - husker ikke helt hvordan det var - mange år siden jeg dreiv med b30 - dem har en tendens til at det utvikler seg en luftlomme bakerst i kjølevannet -dermed lett for høy temp - lang topp og vridning - gåen topp pakning satt i en b30 motor som hadde gått som strømagregat og svært få timer - i båten måtte jeg bytte / plane topp 3 gngr på 2 sesonger så tok en kamerat og ordnet dette med en stuss bakpå og båten gikk 5 sesonger uten problemer - mistet kontakt med han som kjøpte så det kan jo hende den holdt mye lengre også hvis du skal ha båten "resten" av livet ville jeg gått for varmeveksler - skal du ha den en periode holder den mange mange år på saltvannkjølinga og til slutt ikke gjør som jeg med min første b20 motor og klin på biltermostat da rustner det i stykker veeeeeeeldig fort - skal ha 65 grader og ikke 95 som jeg prøvde meg på Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
At-le Svart 2.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2009 Hei. Jeg hadde AQ170 i 9 år, ingen problem ferskvannskjølling. Den ser ut laget selv fersvannskjølling før jeg kjøpte båten. Båten solgte 2004. At-le Sitér dette innlegget Link to post
stian75 Svart 2.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2009 Takker for alle svar:) og gode ideer:) ser jeg kan få nytt fra martec for under 10 lapper, men har prøvd å holde et forholdsvis lavt budsjett på den motorn så blir nok for dyrt alikevell. må bli hvis jeg kommer over no brukt og billig. noen flere som har vært borti den luftlomma jab snakker om? setter i motoren nærmere sommern, og har ikke lyst til å ta ut den ut igjen med det føste. syns dette høres ut som en ganske drastisk operasjon, men hvor skulle jeg koblet den slagen da? Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 2.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2009 problemet som sagt er vel kansje ikke allmenviten - toppen er svææææært lang og vi målte temp på toppen i forkant og bakant og det var stooor forskjell lurer på om vi hadde en el pumpe som også hjalp med sirkulasjonen i bakant av toppen - det husker jeg ikke - men problemet ble løst og motoren holdt lenge spør folk om di har bytta topp pakning eller topp osv mange ganger på b30 så får du bedre svar hehe - var sikkert en sånn hjemmepettersmart oppfinnelse detta Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Superkul Svart 2.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2009 en annen ting du kan gjøre billigere er å få tak i en varmeveksler brukt/billig så bruker du b30 org.vannpumpa til sirkulasjon i motoren og impellerpumpa til sjøvannsiden - det kan bli billig - mye knoting men endog .......... Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.