SeaMaster175 Startet 14.Mai.2004 Del på Facebook Startet 14.Mai.2004 Har en FM 1956 modell, 8-12 hk bensinmotor. Jeg bare lurer på hvor mye olje den bruker? Jeg synes kanskje at min bruker litt mye, men den er jo gammel....Hvor ofte må man fylle på? Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 14.Mai.2004 Del på Facebook Svart 14.Mai.2004 ..........Hvor ofte må man fylle på?Hei igjen, jorhei!Ser at ingen har svart deg på ditt, for deg sikkert meget viktige, spørsmål så jeg skal prøve meg litt..... Har bare hatt min FM i 1/2 år, så min erfaring er ikke noe å skryte av. Motoren min var en '63-modell. Og jeg kan ikke huske at jeg noen gang la merke til at jeg måtte fylle MYE olje. Peilet ALLTID oljen, før jeg startet opp motoren for dagen. Krøyp det ned mot MIN, så helte jeg på en skvett, men det skjedde ikke mange ganger. Men svaret på ditt spørsmål om "Hvor ofte må man fylle på?" er ganske enkelt - ved behov..... P.S.: NOE olje skal en motor jo bruke - det er helt normalt. Jeg tror at Motordoktorn en gang nevnte en slags formel for hva som er akseptabelt, men husker ikke akkurat hva det var. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Marna Svart 14.Mai.2004 Del på Facebook Svart 14.Mai.2004 I prinsippet skal den ikke bruke noe som helst som er merkbart. Maks en liter på en gjennomsnittsesong. mvh M Sitér dette innlegget Marna Link to post
Akira Maru Svart 14.Mai.2004 Del på Facebook Svart 14.Mai.2004 Jeg hadde en tosylindret 8 hk FM fra 1975 for noen år siden. Skiftet olje på høsten, kjørte hele påfølgende sesong uten påfylling. Var heller ikke nede på min. ved noen anledning. Ser du noen tegn til blårøyk ved start eller gange? Sitér dette innlegget 2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo Link to post
SeaMaster175 Svart 14.Mai.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2004 Ser du noen tegn til blårøyk ved start eller gange? Nei, jeg ser ingen blårøyk...men jeg vet at vi har to små lekkasjer som skal tettes med teflontape. Det er nok sannsynligvis det som er feilen.... Vis det hadde vært blårøyk, hva ville feilen vært da??? mvh Jonhei Sitér dette innlegget Link to post
Akira Maru Svart 14.Mai.2004 Del på Facebook Svart 14.Mai.2004 Hei Jonhei! Slitasje, forekommer dessverre. Stempler, sylindre, stemelringer .... Overhaling må i tillfelle til av fagfolk. Sitér dette innlegget 2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo Link to post
Akira Maru Svart 14.Mai.2004 Del på Facebook Svart 14.Mai.2004 Ser forresten på hjemmesiden deres at motoren er nyoverhalt. Snakk med gutta som hjalp dere med dette! En lekkasje som du sikter til skal ikke føre til stort oljetap. Flott trebåt! Sitér dette innlegget 2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo Link to post
Bertinius Svart 18.Mai.2004 Del på Facebook Svart 18.Mai.2004 Har samme maskin, har kjørt ca 35 timer i år uten at det vises på peilepinnen. Men det er jo normalt at det er noe forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.