Jump to content

Nimbus 4000/4004 erfaringer


Arve

Recommended Posts

Hei båtvenner! Har vært innom erfaringsbasen men skulle gjerne hatt litt mer påfyll om disse Nimbusmodellene :flag_sw: . Synes de er knallfine og vurderer den som neste båtprosjekt.

Leser at skroget er lettdrevet og at den ikke graver seg ned i det hele tatt uansett fart. Riktig?

Ja....ønsker i det hele tatt erfaringer med denne båttypen. Kan noen bidra?

Arve.

Link to post
Share on other sites

Det er en i havna vår som har en 91-modell 4004, og den har han hatt siden var ny.

 

Enten er han strålende fornøyd med båten, eller så vet han ikke bedre.

 

På den annen side har den vært en av mine store favoritter i alle år

 

Så vidt jeg vet graver den seg lite ned, og den er relativt rimelig i bruk til tross for 2x192 hk med strake aksler. Det tilsier at du kan gå i alle fartsområder, uten planingsterskel.

Link to post
Share on other sites

Leide en .4000...

 

Synes at styrbord sidekabin et liten .... (må nesten gå ut for å skifte mening)....

 

Skroget er bra, men hvis du ser etter en med TMD41, så forsøk å finne en som ikke har MS4 girkasse ... Her borte i Storbritania har de fleste som bruker båtene litt hevet dem ut og installert hydraulisk girkasse...

 

Stort sett gode båter, og er som du sier ganske attraktive...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Takker for tilbakemelding så langt. Godt poeng Astor. Kikket på en nede på havna og la merke til at den er ganske bred forut. Mulig den vil "stange" litt i grov sjø.

Venter på erfaringer fra Nimbuseiere..................... :cheers:

Kona har falt for Nimbus 310c. Vi tar gjerne imot erfaringer her også.

 

Arve

Link to post
Share on other sites

Takk for fine bilder Astor :cheers: . Fin skute. Imponerende hvordan denne typen holder seg godt i pris. Kan vel tyde på kvalitet tvers igjennom, samtidig som relativt få modeller tilsalgs.

Ser det ligger en på finn nå for tiden, men noe høy pris synes jeg.

Kommer vel en anledning senere vil jeg tro. Først skal det hvertfall selges unna før innkjøp av ny båt.

Tar gjerne imot flere erfaringer med 4004 og 310c.

Er i ferd med å bli Nimbusfan.

Arve

Link to post
Share on other sites

Jeg er også litt Nimbus-fan, hadde selv en 31 Ulitma 91-modell. Godt skrudd, pene (i mine øyne) og veldig godt profilert og markedsført - som også gjøre prisen litt høy. Ulempen ved Nimbus er vel at det er litt mindre plass enn i mange andre like store båter. Når det gjelder 310 ligger det jo en god del 320 ute på finn til priser som er mye lavere enn når jeg kjøpte den jeg har nå (høsten 07). Selv kan det godt hende at min neste båt blir en Commander 340 eller 380, men jeg liker så mange andre båter også....

Link to post
Share on other sites

........ Bra pris i tillegg; sannsynligvis og med godt prutingsmonn. Nimbus 310

Er vel beklageligvis litt på utsiden av det tråden handler om, men;

Hva er forskjellen mellom 310 og 320. Ser jo helt like ut. Er det i hovedsak samme båt, kun med småjusteringer som gjør at den nyere 320 er blitt litt forlenget ??

Redigert av jada (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Du må huske å sjekke bunnen for osmose "plastpest". Bunnen på disse båtene er bygget opp med divinycell som kjerne materiale. Har reparert en Nimbus 4000 med osmose, og der var det tært gjennom ytter laminate og vann hadde trengt inn i kjerne materialet. anslagsvis 100 liter. Store deler av bunnen var delaminert mest sannsynlig frost sprengt.

Link to post
Share on other sites

Familien min hadde en 1986 Nimbus 4000 i ca 10 år. Vi var storfornøyd med båten. Veldig gode sjøegenskaper, og god plass innvendig. Litt dårlig erfaring med å dusje innvendig i den. Mye vann og damp, men det er vel et generelt problem på disse båtene. Propellene sitter også ganske utsatt til under båten. Du kan bare ikke gå på grunn med denne båten. Da synker du umiddelbart. Båten har også litt tett luft "nede" På varme sommerdager kan det bli ganske varmt der nede. Båten er også veldig enkel å bevege seg rundt på dolbordet. Fin plass og enkel adkomst forover.

 

Båten kan absolutt anbefalles.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...
Hei

 

Du må huske å sjekke bunnen for osmose "plastpest". Bunnen på disse båtene er bygget opp med divinycell som kjerne materiale. Har reparert en Nimbus 4000 med osmose, og der var det tært gjennom ytter laminate og vann hadde trengt inn i kjerne materialet. anslagsvis 100 liter. Store deler av bunnen var delaminert mest sannsynlig frost sprengt.

 

En bekjent gjorde samme jobben på sin Nimbus (og gikk tom og solgte etter dette).

Er dette et problem så stort at en bør styre unna denne typen båt? Nimbus er også veldig høyt priset, noe som ikke helt rimer om skroget er ett problem.

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg har en 1998 370 Coupe / Commander. Denne har samme skrog som 4000 / 4004 / Carisma men overbygg av pilothouse type. Jeg har hatt båten i 4 sesonger og må si jeg er meget fornøyd. Båten har vært prøvet i tildels meget grov sjø, senest i sommer på strekningen Bergen - Strømstad T/R. Det er riktig at skrog er bygget i sandwich laminat men det er enkelt laminat i bunnen av båten. Jeg antar at dette også gjelder 4000 / 4004 modellene med forbehold om forskjell på eldre modeller.

Båten er ekstremt solid bygget både i skrog, overbygg, innredning og dekk fittings.

Min båt har Yanmar 4 LH-STE maskiner og ZF / Hurth 630 V-Gear. Toppfart med denne motoriseringen er ca. 26 knop @ 3400 rpm og marsjfart er 18 - 22 knop @ 2800 - 3000 RPM. Forbruk er 60 - 70 l / t = 3,3 - 3,5 l / nm.

Båten typen er ellers trygg, solid, lett manøvrert og ser ut til å holde seg godt i pris. Kan klart anbefales.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hej jag är ny medlem i forumet och tackar för Era tidigare inlägg som jag läser med intresse. jag är nybliven ägare till en Nimbus 4004 Carisma -90. Båten känns mycket trygg och har bra plats för familj på 5 presoner. Går lätt upp i planing och går att köra från 18- 23 knop i marschfart. Toppar 27 knop. Nu bygger jag vagn och skall snart lyfta.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...