nedgård Svart 3.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2009 hehe sånn er det:P hver trebåteier har si eiga mening! spør du 10, får du 10 forskjellinge svar:P Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 3.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2009 Kjøper man til 160-190,- har man seg selv og takke for høy pris, for da har man ikke sjekket noe særlig i markede på pris. Var innom Maxbo i Skøyen i dag og så på priser på kitt mens jeg ventet etter betjening. Tec7 har pris fra 202 til 239kr patronen der! Men dem hadde en LITEN tupa til kun 139kr... Men dem hadde Sika 291 til 189kr. Den var billig Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
blacki Svart 3.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2009 (redigert) Var innom Maxbo i Skøyen i dag og så på priser på kitt mens jeg ventet etter betjening. Tec7 har pris fra 202 til 239kr patronen der! Men dem hadde en LITEN tupa til kun 139kr... Men dem hadde Sika 291 til 189kr. Den var billig En skam med slik overprising. Spesielt på slike produkter... Ok Eletriske har tec7 til 98,- pr. patron 310ml. ( www.okelektriske.no ) --- Får ta en runde til i nye og gamle innlegg her på forumet bla. så får jeg se hva jeg ender opp med. Natemaseen er den som jeg er i størst tvil rundt. Tec7 er supert til mye etter min erfaring , men har lite erfaring med det som nate guffe... Blir jeg ikke klokere på hva jeg skal velge snart så ender jeg opp med svart tusj heller! Redigert 3.Mars.2009 av blacki (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nedgård Svart 4.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2009 båtbua as i fredrikstad ( en fremragene og serviceinnstilt butikk innen båtutstyr!) har sikaflex 290dc (den til nating av tredekk!!) til ca kr 110, dette er billig!! se hjemmeside, batbua.no eller liknende:P Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Jeg må som kjent for noen tette en god del på båten (glassfiber). Det gjelder rekkestøttet, pulpit, dekksgjennomføringer etc. Jeg bruker Tec 7 mye på jobb, spesielt til liming, men denne mener jeg blir for hard og uelastisk til bruk på båten. Hvertfall under rekkestøttene o.l. som blir utsatt for en del krefter/bevegelser. Spørsmålet er: Er det Sikaflex 291 den Sikaen jeg bør bruke heter? Mvh JRO Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 (redigert) Tech7 er en 65-70 shore hard masse. Dette blir for hardt til mange fuger, men ok som elastisk lim. Det trenger vel ikke stå mellom Sika og Tech7. Forskjellen på disse er at Sika er en polyuretan og Tech7 en MS polymer. Blir litt som å sammenligne en spade og en skuffe. Begge stoff har samme bruksområdet, men det er en masse varianter innen begge råstoff-basiser. Skal man legge en ren fuge anbefales materialer med en shore mellom 15 og 40 shore, skal man ha et elastisk lim så anbefales fra 40 og oppover til 70 shore. Når det gjelder kuldegrader skal man unngå dette. Massen herder ikke før det blir varmegrader og den blir veldig hard å jobbe med. Bruk vann med litt Zalo i for å glatte fugen(ikke for mye, da det vil legge seg som et sjikt på underlaget som du kanskje kommer til å presse massen utover og da vil det ikke hefte der det har kommet såpevann på først). Ta en tur på Montèr og kjøp en tube Unifix. Dette er en 40 shore MS polymer med goda all-round egenskaper. Fordelene med MS kontra Polyurethan er bedre UV-bestandighet, ingen icocyanat eller løsemiddler samt bredere heftspekter på plast. Dvs. de sitter på flere plast-typer enn Polyuretan. Polyuretan er en eldre teknologi enn MS og i denne sammenheng litt akterutseilt. Tror en tube Unifix hos Montèr ligger på ca kr 90,- Denne fåes også som "Unifix Clear" og er da helt glassklar. (jeg nevner dette produktet fordi jeg kjenner opprinnelsen og kan gå god for høy kvalitet til gunstig pris) Redigert 19.Mars.2009 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
jupan Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 Interessant. Så du mener at for å ta opp alle de gjennomgående boltene ute ved kanten av dekket og tette de, inkludert rekkestøtter og pulpit etc, så er Unifix mer egnet enn Sika eller Tech7? I så fall sier jeg hvorfor ikke og prøver dette stoffet :) JRO Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 Unifix er en MS polymer på linje med Tech7, men med shore på 40 i stedet for 65, derfor mer fleksibelt og tar opp vibrasjoner bedre i lengden uten å krakkelere. MS Polymer har generelt bedre UV-bestandighet enn polyuretan(Sika) derfor en fordel også i forhold til Sika. Husk å rense godt før påføring. Aceton, Clutch & Brake & Cleaner etc. (ikke white spirit, den inneholder fett) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
jupan Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 Ok skjønner. Har en brake solvent cleaner, tror jeg den heter, til å rense bremseskiver med. Spraybokstype. Den funker sikkert - så får jeg brukt den opp og ;) Sitér dette innlegget Link to post
blacki Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 Dette var god info om de forsjellige "guffe-massene'ne" vi bruker VannTro. Fint med litt konkret fakta om hva som er best etc. :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.