Jump to content

Reparasjon av Moonlight dekksluke

MortenK

Recommended Posts

Jeg har en dekksluke fra Moonlight der glasset har løsnet i ramma. Jeg antar at glasset skal være limt helt fast og ikke under noen omstendighet kunne trykkes ut av ramma. For å fikse dette (slippe å bytte hele luka), tenkte jeg å ta ut glasset og erstatte pakningen som ligger der idag med Tec-7 eller Sikaflex 292. Høres dette ut som en god plan :confused: ?

Gode råd mottas med takk :smiley:

s/y "Arnegrut", Asker

Dette blir helt likt som å lime / montere frontute på bil.

Bruk rutelim, primer, aktivator osv.

Snakk med et bilglassfirma, eller karosseriverksted.

Ja, det høres logisk ut. Men da har jeg et par oppfølgingsspørsmål:

Vil det si at det ikke er noe poeng å prøve å lime med tec-7 eller SIKA 292?

Man kan jo bruke primer til disse produktene også, kan man ikke?

Får man kjøpt rutelim, primer og aktivator som vanlig forbruker, evt. hva heter produktene?

Dette blir også litt spørsmål om kost/nytte. Dersom det blir kostbart å få lim den gamle luka, der glasset er blitt ganske matt etterhvert, kan det fort lønne seg å bytte hele greia. Men i første omgang er jeg ute etter en lavbudsjettsløsning hvis dette kan fungere.

s/y "Arnegrut", Asker

Morten , husk maskering, ser fort amatørmessig ut med grisete fuging. Kanskje gjennomsiktig lim er lurt i så henseende.

Tror jeg må bruke svart skal det bli fint!

Når det gjelder maskering, har jeg tenkt på hvordan jeg skal løse dette, for jeg er opptatt av at det ser pent ut. Hvis det ikke blir bra, må jeg krype til korset å bytte luka til en ny.

s/y "Arnegrut", Asker

Hos en bilglassmontør for du kjøpt et monteringssett. ca. 500,- Det inneholder: en patron lim, primer til glass for å få vedheft, deretter sort primer, som er lystett.

Sika, rutelim o.l. er ikke UV. bestandig. det er derfor de løsner, og lekker.

Hvis du ser på en frontrute, er det sort silketrykk rundt kanten, for å stenge for sollyset.

• 1 måned senere...

Da er jeg ferdig med reparasjon av luka. Det endte med at jeg brukte SIKAFLEX 295 UV. Fant ut at jeg ikke ville bruke så mye penger på å reparere luka, for den er ganske matt i glasset. Jeg polerte forøvrig glasset med Autosol, noe som hjalp betraktelig på gjennomsiktigheten, selv om den fortsatt er litt matt.

Videre var o-ringene i låsene ødelagt, så de er også byttet til nye.

Her er den nye fugen:

dsc00675.jpg

Ferdig montert. Det hvite er rester etter Autosolen, så det vaskes vekk.

dsc00679.jpg

s/y "Arnegrut", Asker

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...