Chaparral Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 Hei. Er det noen som veit kor høgt ventilasjonsristene for motorromsventilsjon skal / bør sitte over havoverflata, på ein 30 fots båt. Har eit idiotisk opplegg no der lufta delvis blir tatt frå innsida av båten, ville tette dette og montere rister på utsida av skroget. På den mest praktiske plassen for montasje vill bunn på risten vere ca 50 cm frå vannlinja. Er dette nok ? Quote Link to post
LALUNA II Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 Ville lagt luftinntak over dollbord (rekken der du går på siden)for da er det minimal sjanse for at vann kommer inn ved krenging Quote Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Divemaster Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 Husk at ved krenging, så vil det være første plassen som tar inn vann... (er også en vurdering under EC sertifiseringen). Quote Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Chaparral Posted March 3, 2009 Author Share Posted March 3, 2009 Er det noen som veit ka minste avstanden ved CE meking er. Quote Link to post
Divemaster Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 (edited) Er vel ikke et minstekrav slikt sett... men ved krengingstest så blir det registrert ved hvilken grad krenging en får først vannintak. Det blir da satt sammen med en del andre ting, og så kommer en magisk frem til kategori A, B, C, osv... Krengningsgraden før vanninntak er svært avgjørende for å skille mellom Kategori B og A ... men regner ikke med at du satser på kategori A ... for da hadde du ikke vurdert ventilasjonshull i skrogsiden... Edited March 3, 2009 by Divemaster (see edit history) Quote Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Chaparral Posted March 3, 2009 Author Share Posted March 3, 2009 Ikkje A nei. Er mest intresert i og få ned støynivået, og det er lettast og få til dersom luftinntakene kommer i nivå under motorromslukene. Dersom eg skal ha dei høgare kommer eg i konflikt med noen taukassar og då blir det mye meir omstendig. Quote Link to post
Poseidon Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 ...... Har eit idiotisk opplegg no der lufta delvis blir tatt frå innsida av båten, ....... Det er vel ikke sikkert at dette opplegget er så "idiotisk"? Fordelen er iallefall at du har best mulighet for å få noenlunde tørr luft frem til motoren. Setter du luftinntaket i skrogsidene må du alltid regne med noe slapsing og skvett, med påfølgende sjøvann rett i luftinntaket - og da kan man virkelig snakke om "idiotisk" . . . . . Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Ruby Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Hmmm...skeptisk. På en 30-foter er det vel ikke så store høydeforskjellen mellom vannoverflaten og motorromslukene. Jeg vil tror du ber om problemer hvis du tenker å plassere inntak for motorromsventilasjon så lavt. Hvis det er støydemping du ønsker å oppnå er det jo mange måter å ordne det på. Kanskje litt mer omstendelig enn du hadde tenkt deg, men dog sikrere. Quote Link to post
egon Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 (edited) Skal jeg tippe at motoren "spiser" av lufta når du kjører med lukket salong/akterdekk, undertrykk oppstår og det trekkes inn eksos? Ta en titt i Dokumentarkivet under: Volvo Penta AQ1xx serien. Der er det et eget kapittel ang motorromsventilasjon, står en del almengyldig om dimensjonering av luftinntak til motor og motorroms-ventilasjon. Det er overraskende hvor mye areal som skal til på luftinntakene for å "fore" og kjøle eks en 200 hestekrefters motor. Uttakene må også stå i forhold til inntakene. Du bør først beregne behovet før du bestemmer hvor du skal plassere inn og uttakene. Antaglig bedre å ofre noe stueplass for å kunne plassere inn og uttakene høyt oppe, framfor å fylle motor eller motorrom med sjøvann pga for lavt plasserte inntak. Edited March 4, 2009 by egon (see edit history) Quote Link to post
Chaparral Posted March 5, 2009 Author Share Posted March 5, 2009 Har ingen problemer med eksos som blir dratt inn, kun støynivået, spesielt med kalesja på. skulle gjerne ofra stueplass, men taukassane er støypt sammen med overbygget, ganske omfattande og gjøra noe med. for studera litt på det. Quote Link to post
Roger jo Posted March 5, 2009 Share Posted March 5, 2009 (edited) Ville tatt en tur i havna å målt, etter en rask titt på båter i Finn.no har mesteparten de luftinntaket under fenderlista. Edited March 5, 2009 by roger-jo (see edit history) Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Kjeles Posted July 10, 2009 Share Posted July 10, 2009 Jeg vandret gjennom marinaen vår her om dagen med samme spørsmål som Chaparral (trådstarter) og ble forundret over hvor lavt luftinntaket sittter på mange båter. Noen av disse båtene må nødvendigvis trekke inn mye sjøsprøyt!? Kunne det være aktuelt å installere et dråpefilter av noe slag i inntaket for å unngå sjøvannsdråper i motorrommet? Det forundrer meg også at mange eldre båter, endog relativt store rundt 30 fot og motorer på 60-80 hk, ser ut til å ha vært bygget uten noen form for motorromsventilasjon. Hva var tenkningen bak dette? Var det en forglemmelse eller ble ventilasjon ansett for å være unødvendig? Kanskje det bare gjelder selvbyggerbåter? Er det mange BP-medlemmer der ute som har ettermontert ventilasjon? Har det i såfall gitt merkbare virkninger? Quote Link to post
Blue_Dragon Posted July 10, 2009 Share Posted July 10, 2009 Husk at du må lage et system slik at vann ikke kommer inn så lett. Du skal jo også kunne spyle båten... Quote Link to post
Frivakten Posted July 10, 2009 Share Posted July 10, 2009 Kravet i Nordisk Båtstandard er at luftinntaket på lukkede båter skal ha en høyde på minimum 450 mm over dekk, og det skal ikke komme i vann før fartøyet krenger 40 grader. Åpningene skal også være utformet og plassert slik at de ikke kan forårsake vannfylling av fartøyet ved overbrytende sjø. Se Fra Oksensavisa om havarirapporten om Marina og dets forlis. Se også Fiskerbladet. Her kan en laste ned Nordisk Båtstandard fra Sjøfartsdirektoratet. Quote VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.