Jump to content

Girtrøbbel på DP290?


torerikb

Recommended Posts

:lol:

Med barnslig glede skulle jeg i dag hente båten min fra firmaet som hadde lagret og overhalt den i vinter. Den lå klar på vannet og alt virket normalt. Jeg kastet loss og begynte å gå med kun babord drev innkoblet til jeg begynte å komme ut av havna. Da dukket problemet opp; jeg fikk ikke styrbord drev til å slå inn framover. Bakover gikk helt fint og babord drev var det ingen problemer med. Det ble å tuske seg tilbake til kai for å feilsøke.

Fikk tips om å justere litt på vaieren enten i selve kontrollboksen (1 spak til motor og gir kombinert) eller på selve drevet under en luke i det jeg tror kalles undervannshuset. Fikk ikke til å justere på noen av dem, men da jeg hadde holdt på litt slo faktisk styrbord drev inn da jeg startet opp og gav på litt mer enn vanlig. Pga at jeg måtte opp i høyere turtall før giret slo inn, antar jeg at dette absolutt ikke er sunt. Da jeg allikevel skulle til å legge fra viste det seg at problemet ikke var løst allikevel. Drevet var like tullete som til å begynne med og nektet å slå inn framover.

 

HJELP, HVA SKAL JEG GJØRE? (Jeg vil så gjerne på sjøen igjen).

Link to post

Hadde et lignende probleme med et 280-drev en gang. Oppstod rett etter at drevet hadde vært av og slange og belger var nymontert.

Kan ikke huske sikkert om den blokkerte for å få spaken helt i revers eller om det bare var drevet som ikke gikk i revers, men mener det også påvirket spak-bevegelsen.

Hos meg var det ganske enkelt slangeklemmen på den ene belgen som var montert med strammeskruen i feil posisjon. Dermed blokkerete den for revershaken slik at denne ikke gikk i posisjon.

Vet ikke hvilket drev du har, men det kan jo være noe der. Da må du på land med båten for å få det justert.

Lykke til!!

Link to post

.......jeg fikk ikke styrbord drev til å slå inn framover. Bakover gikk helt fint  

 

..... slo faktisk styrbord drev inn da jeg startet opp og gav på litt mer enn vanlig. Pga at jeg måtte opp i høyere turtall før giret slo inn, antar jeg at dette absolutt ikke er sunt. ...

 

Hei torerikb

 

Akkurat den opplevelsen du beskriver og som jeg har sitert deg på over her har jeg og hatt på et helt nytt DP-G drev (som er et 290 drev beregnet for KAD300).  Mitt ble byttet på garantien, og VP påstod at en serie hadde produksjonsfeil, men fra VP-mekanikeren "min" lærte jeg at drevene er utrolig sære på oljekvalitet.  Har du rett olje og rett kvalitet (vann?) på det drevet?

 

Utover dette kan jeg ikke hjelpe.  Drev er mye finmekanikk og med små toleranser.  Har firmaet som lagret og overhalte tuklet med drevet er det kanskje mulig å få noe igjen der?  Hvis ikke, så er nok den beste veien å gå til et autorisert verksted.  

 

M/Y Ellen Marie

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...