Jump to content

Fornuftig å seile trondheim - haugesund i 20 fots båt?

Zipo

Recommended Posts

En kamerat av meg har kjøpt seg en seilbåt, en Albin 57 (20 fot), vi tenkte vi skulle seile den hjem til haugesund fra trondheilm i april.

Vil dere si dette er lar seg gjøre? Med tanke på vær og sjø, vi har ikke akkurat bøtter og spann med seilerfaring noen av oss.

Noen som har seil strekningen på denne årstiden?

Takker for svar og innspill!

Det er klart det lar seg gjøre. Men med liten seilererfaring vil jeg på det sterkeste fraråde det.

Det er ikke når det blåser opp og sjøen blir krapp at man skal lære seg hva man skal gjøre. Og dette må erfares i praksis før man legger ut på turen.

Velkommen tli forumet, og beklager at jeg er så negativ. Mange her synes nok at jeg burde ta et smilekurs og lære meg å uttrykke meg mer diplomatisk.

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
En kamerat av meg har kjøpt seg en seilbåt, en Albin 57 (20 fot), vi tenkte vi skulle seile den hjem til haugesund fra trondheilm i april.

Vil dere si dette er lar seg gjøre? Med tanke på vær og sjø, vi har ikke akkurat bøtter og spann med seilerfaring noen av oss.

Noen som har seil strekningen på denne årstiden?

Takker for svar og innspill!

Velkommen til BP.

Det går helt fint,motor har du selvfølgelig i tillegg.Følg med på kart og værmeld.Fin tur det,har selv gått samme strekning.God tur.

God tid er viktig. Følg godt med på værmeldingen og se etter høytrykk, bedre å kjøre litt motor enn kraftig motvind.

Hentet hjem en 23 foter fra Stavanger til Ålesund i desember. Ventet på fint vær før vi hentet den.

Seilte litt over halve distansen og kjørte påhengeren resten. Hadde en sinnsykt fin tur :smiley:

Så det er bare å seile avgårde!

Lars

Det kan bli en fin tur men regn med overraskelser underveis. Mye av turen er jo innaskjærs men du har jo også steder som Hustadvika, Stadt, Stavfjorden, Sognesjøen og Sletta som kan by på noen værmessige utfordringer. Jeg har tatt tilsvarende tur i to nye bruktbåter. Du kan lese om disse her: Karmøy-Ålesund-Karmøy i 7.5 knop og Trondheim-Karmøy i 23 knop.

Det kan bli en kjempetur men ikke gå på akkord med sikkerheten og planlegg gjerne ruten på forhånd. Der er mange alternative ruter underveis så det kan være greit å gjøre seg kjent med alternative muligheter på forhånd.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Jeg ser for meg at å ta tiden til hjelp blir den rød tråen, satser ikke på noe rekord tid på turen for å si det slik :)

Men det va helst rundt stadt jeg så for meg det kunne bli hardt, føler ikke helt for noen badetur i april for å si det slik.. :)

Hvor lang tid ser dere for dere at vi vil bruke?

Takker for svar og velkommsten!

Kjapt øyemål på husken er vel rundt 3 timer på åpent hav rundt Stadt i snekkefart.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

En kjapp sjekk i kartet viser 23-28 NM alt etter hvor du kommer fra. Fra Eggesbønes til Måløy har du omtrent 28NM på åpne havet men velger du å gå innom Kvamsøy blir turen lengre men du sparer du 4-5 NM i åpent hav.

Hvor lang tid ser dere for dere at vi vil bruke?

Jeg og et par hjelpsomme sjeler fra Båtplassen kjørte en seilbåt fra Stavanger til Volda forrige uke. Ser man bort i fra et motorhavari brukte vi sånn ca 5 dager på turen med ca 6 knop fart. Det er et ekstra stykke til Trondheim, så minst 5 dager til er nok ikke urealistisk.

Og da er det forbeholdt at det er fint vær og at du går med ca 6 knop 12 timer daglig.

Dersom du ikke har anledning til å ta deg fri to uker er det kanskje like greit å frakte båten på landeveien. En 20 fot båt er nok enklere og billigere å frakte på den måten.

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Interessant tråd! Jeg skal hente en seilbåt fra Oslo til Bergen i påske og har planlagt med 6 dager. Realistisk?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Jeg mener jeg har hele kartserien Trondheim-Hgsd, gamle og fillete men holmer og skjær flytter seg ikke så mye med årene :lol: Du kan låne de på en betingelse: At du knipser bilder underveis og lager en reisebeskrivelse her etterpå :wink:

Bud - Kristiansund = 5 timer hvorav 2 innaskjærs (Langøysundet/sveggsundet)

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Jeg mener jeg har hele kartserien Trondheim-Hgsd, gamle og fillete men holmer og skjær flytter seg ikke så mye med årene :lol: Du kan låne de på en betingelse: At du knipser bilder underveis og lager en reisebeskrivelse her etterpå :wink:

Det hadde vært supert! Skal knipse bilder til den store gullmedaljen for de karta der! :wink:

Reisebeskrivelse skal du få vettu, kan ikke garantere for resultatet, men skal legge sjela i det!

Interessant tråd! Jeg skal hente en seilbåt fra Oslo til Bergen i påske og har planlagt med 6 dager. Realistisk?

Hei

Eg henta båten vår i Oslo i påsken 04, og segla den til Sunnhordland. Det tok fira dagar. Då låg me i ro om nettene.

Det var ein halv dag utan vind. Ein dag med svært gode vind. (Maksfart 17,8 knop.) Ein dag med god vind. Ein dag utan vind og sterk motvind ein halv dag.

Båten er ein cat. på 38 fot.

Til trådstartar så vil eg rå til å ta lange strekk og heller litt lengre stopp. Det tek mykje tid å gå inn og ut av hamn.

Dersom de har det travelt og det er tilhøve til det og de har det rette utstyret så vil eg rå til å gå langt ut. Dvs. ned Trondheimsleia (verdens mest kjeisame fjord?), ut på Hustadvika og utaskjærs til Fedje eller Haugesund.

Lykke til.

Ask

Velkommen hit.

Dersom du ikke har all verdens erfaringer på sjøen tar du en betydelig sjangse ved å seile denne lille båten så tidlig på året. Det vil helst gå bra, men det kan også bli veldig tøft. Alle her på tråden som refererer til ulike verdensomseilinger i badekar bør du ikke høre på. Det var en som gikk på sjøen også uten at en skal prøve på det. Det kan være lurt å vurdere en slik tur litt senere på året. Frakt med båt-bil tog kan også være et bra alternativ.

God tur i alle fall :sailing:

Redigert av pettersand (see edit history)
Hei Fanafjord. 6 dager Oslo - Bergen burde vel gå greit det. Litt slitsomt om du seiler alene kanskje? Eller skal du ha med deg noen?

Nei vi skal være 4 gutter. Noen med seilerfaring også. Det er en gammel båt. Albin Ballad 30 fot. Men i grei stand (tror jeg). Så vi få se. Skal opprette en egen tråd tror jeg istendenfor kapre Zipo sin.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Værmessig, iallefall på nordvestlandet, er april en måned der nordvesten, kaldluft,(ikke solgangsbris, siden det er i tidligste laget) kan slå inn. Plutselige vindøkning med etterfølgende snøbyger. er ikke uvanlig. Altså en kaldfront. Sørvesten er ikke så dominerende og hard på denne tiden.

Men følg med værmeldinga, og vær ekstra obs hvis det er N eller NV vindmeldinger. Dere får sikker en knalltur. Å oppleve kysten på denne tiden er en opplevelse. Lykke til.

Redigert av jm (see edit history)

Ifølge denne referansen: http://www.esso.no/files/pa/Norden/EXXONMO...ANDBOK_2004.pdf er avstanden Trondheim - Haugesund 382 nm. Jeg antar at SveinHa kan kvalitetssikre avstanden.

Deretter blir spørsmålet for beregning av seilasen hvor lenge man vil seile hver dag.

Jeg har minimal erfaring med seilbåter, men jeg vil anta at med en 20 foter kan man kanskje anta en gjennomsnittsfart på omlag 5 knop?

I så fall er regnestykket i underkant av 80 seilingstimer.

Fot meg ville dette innebære en planlagt tur på margin 2 uker inklusive værfaste.

Interessant å høre kommentarer fra erfarne seilere.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...