Jump to content

Fornuftig å seile trondheim - haugesund i 20 fots båt?

Zipo

Recommended Posts

Jeg tror det skal holde hardt med å få en gjennomsnittsfart på 5 knop med en så liten båt. Man skal inn og ut i havner så har man perioder der der man ikke få mer enn 3 - 4 knop, mens max hastighet i "normale" vinder er kanskje rundt 5 - 6 knop.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Hei

Eg trur at fem knop i gjennomsnitt er optimistisk med denne båten. Dette tuftar eg på erfaring med vår tidlegare Albin Vega, som er 27 fot.

Men dersom det er gode tilhøve og ein kan segla utaskjers så er det kanskje mogeleg.

Dersom det ikkje er innanbordsmotor i båten og tilhøva fører til motorgange så er blir det nok vanskeleg å halda 5 knop i snitt.

Ask

Det vil helst gå bra, men det kan også bli veldig tøft.
Sant nok men en må også ha i tankene at slike turer nesten når som helst kan avbrytes. Er der ikke vær til å runde Stadt så kan en legge båten f.eks. i Ålesund, reise hjem og ta opp turen igjen senere. Selv halvveis rundt Stadt (nesten) er der nødhavn om nødvendig.

Da jeg tok samme turen regnet jeg 377NM.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Hei og velkommen til BP.

Hustadvika, Stadt, Stavfjorden, Sognesjøen og Sletta er som nevnt de utsatte områdene. Og alle de andre områdene på denne strekningen kan bli en ren test på nervesystemet deres. Regn ikke med mere enn 3.5 til 4 knop i snitt og på denne avstanden tilsier det 8 - 10 dager pluss ventetid på været. Og på denne tiden av året blir det mye venting da dere uten erfaring, ikke bør ta unødvendige risker. Båten er nok ok med sin størrelse, uten at jeg vet hvilke type dette er. Så da er det opp til dere selv om dere har mot nok til å fullføre strekningen.

Muligens dere heller burde vurdere fraktbåt og der er jo Trondheim et perfekt utgangspunkt. Ta kontakt med noen rederier og spør om pris. Kan bli rimelig når en tar i betraktning drivstoff utgiftene + tapt arbeidsfortjeneste + risiko på dette strekket.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Det ligger en seilbåt nede på kontinentet som skal krysse Atlanteren. Skulle ha vært avsted sist november, men ble forhindret av dødsfall i familien. Avgangen blir utover våren 2009.

Båten er nøyaktig 1 - en - meter lang.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Turen kommer nok til å bli gjennomført, ble innspirert av Viking Jack nå. :smiley: Det er mulig det ikke blir en heilt oppskriftsmessigs tur, men det kan være det blir litt av sjarmen? Skal nå klare å komme oss ned hit, vi skulle jo til og med få låne sjøkart av SveinHa, så føler vi har en fordel der da :wink:

Blir avgang rett etter påske ser det ut for, blitt et par grader varmere til da satser jeg på!

Båten er stor nok den! Og den har vel en motor som kan hjelpe til med å holde snittfarta oppe? Er den ellers i sjødyktig stand så blir dette en fin tur. Har selv gått havstykkene flere ganger, og senest Bergen-Ålesund og retur sist desember. Selv da var det mange finværdager. Uti April er det vår, og stadig bedre vær. Rundt Stadt er det østavinden som lager mest urolig sjø. Bortsett fra i storm da! Blir bølgene for høye og krappe , kan dere velge å gå lenger fra land. Mye roligere der. Vel så gale kan det være over Hustadvika, og kommer tåke der så er dere solgt!

Her var det mange rare svar. Selvfølgelig er båten stor nok, det er ikke det som er spørsmålet. Spørsmålet er om den er egnet til utaskjærs seilas en tid på året når naturen kan være lunefull.

Det er flere små båter som er dokumentert egnet til havseilas, f.eks. Leisure 22, Maxi 68 etc. Og gjerne spesialfarkoster på 1m. Dette sier selvsagt ingen ting om Albin 57.

Etter min mening er Albin 57 en dagsturseiler som er fin innaskjærs, og ikke egnet i dårlig vær utaskjærs.

Noe som ytterligere taler mot prosjektet, er at man ikke har kjennskap til båten og motoren. Kanskje motoren verken har stor nok effekt eller mulighet til å holde seg nede i vannet i motvind og bølger?

Kjør båten på lastebil.

Redigert av La Digue (see edit history)

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Husk, Dette er veldig væravhengig.

en frisk bris over Hustadvika eller Stat er 2-3 meter bølger. Dersom retningen er fra Vest-Nordvest.

Jeg har ikke gått over Stat enda, men gått Hustadvika en 10-15 ganger.

Dersom en går indre leia av Hustadvika, er det åpent i 5 NM.

Det går fort lang tid dersom en er uheldig med været...

Jon n

Beklager jawik, det må jeg se før jeg tror.

Har du en link?

Det har vært gjort flere seilaser over Atlanteren med knøttsmå "båter". "Båten" er konstruert som en dupp, så båten har som regel ikke noe problem med å tåle ferden. Det er verre med personen sitter inni.

sep12_lunatic.jpg

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...