pinnebaat Startet 14.Mai.2004 Del på Facebook Startet 14.Mai.2004 -------------------------------------------------------------------------------- Har sett litt i gamle innlegg på forumet. Det blir hevda at benarolje er det samme som lakk!! Dette må eg få meir forklaring på! Er det ikkje slik at lakk er lakk og olje er olje?? (Veit litt - men vil vite meir!) Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 15.Mai.2004 Del på Facebook Svart 15.Mai.2004 Ja det er riktig at Benarolje er "ren" lakk. Der har Jotun forvirret mange. Har brukt benarolje på min teak ytterdør -- flasser av selvfølgelig. Tabbe -- Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Festina Lente IV Svart 18.Mai.2004 Del på Facebook Svart 18.Mai.2004 Ja det er riktig at Benarolje er "ren" lakk. Der har Jotun forvirret mange. Har brukt benarolje på min teak ytterdør -- flasser av selvfølgelig. Tabbe -- Du tar feil. Benarolje er en alkydolje. Den har større diffusjonsåpenhet for vanndamp enn lakk, og gir derfor større sikkerhet mot flassing enn det lakk har. Det er en misoppfatning at olje ikke kan flasse. Alle overflatebehandlinger flasser når behandlingen får for liten diffusjonsåpenhet. Det skjer ofte når tykkelsen blir for høy. (for mange strøk). En anbefalt skikttykkelse pr strøk er 35 my. Fire strøk er anbefalt utvendig. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Brum Svart 18.Mai.2004 Del på Facebook Svart 18.Mai.2004 Jeg skal holde meg unna diskusjonen om det er lakk eller olje, men jeg har brukt Benarolje både på ytterdør hjemme og hagemøbler (det er dog 1 km til saltvann), men også i cockpit på seilbåter uten problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 18.Mai.2004 Del på Facebook Svart 18.Mai.2004 Jeg har i en årrekke benyttet Benarolje både privat og hos kunder, og har benyttet det på båtskrog over vannlinjen utvendig og innvendig uten å ha hatt problemer av noen art. Til båt kan jeg anbefale den nye Benarolje Marine som er spesiellt utviklet for båtbruk. Ønskes en matt overflate, bruk blank olje i grunnstrøkene, og legg sistestrøket i matt. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
rogeri Svart 18.Mai.2004 Del på Facebook Svart 18.Mai.2004 Hei! Benarolje er pr. def en olje og har ikke lakkens harde egenskaper. Følgende er sakset fra Jotuns egen hjemmeside: Penguin Benar Marine er en halvmyk båtolje som gir ekstra lang glansholdbarhet. UV-forsterket. Like god til alle tresorter ute som inne. Bør dog ikke brukes på flater som er utsatt for sterk slitasje. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 18.Mai.2004 Del på Facebook Svart 18.Mai.2004 Du tar feil. Benarolje er en alkydolje. Den har større diffusjonsåpenhet for vanndamp enn lakk, og gir derfor større sikkerhet mot flassing enn det lakk har. Det er en misoppfatning at olje ikke kan flasse. Alle overflatebehandlinger flasser når behandlingen får for liten diffusjonsåpenhet. Det skjer ofte når tykkelsen blir for høy. (for mange strøk). En anbefalt skikttykkelse pr strøk er 35 my. Fire strøk er anbefalt utvendig. Ja det er mulig at jeg tar feil om det er lakk eller olje. I mitt hode så er olje noe som trekker inn i porene i veden og ikke legger seg på utsiden som en film som lakk gjør. Benarolje legger seg på utsiden som vanlig lakk. Jeg kan ikke se forskjellen på vanlig huslakk og benar olje, de har noe til felles -- de flasser. Jeg kan ialle fall si det slik at det kommer ikke mere Benarolje (lakk) på Teak døra mi. Om jeg ha for tykt lag eller ikke er uvist, men den flasser som gammeldags lakk. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Festina Lente IV Svart 18.Mai.2004 Del på Facebook Svart 18.Mai.2004 Ja det er mulig at jeg tar feil om det er lakk eller olje. I mitt hode så er olje noe som trekker inn i porene i veden og ikke legger seg på utsiden som en film som lakk gjør. Benarolje legger seg på utsiden som vanlig lakk. Jeg kan ikke se forskjellen på vanlig huslakk og benar olje, de har noe til felles -- de flasser. Jeg kan ialle fall si det slik at det kommer ikke mere Benarolje (lakk) på Teak døra mi. Om jeg ha for tykt lag eller ikke er uvist, men den flasser som gammeldags lakk. Nei, det er helt OK for meg det. Men årsaken til at det flasser finnes andre steder enn hos Benaroljeen. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Trophy Svart 18.Mai.2004 Del på Facebook Svart 18.Mai.2004 Bør dog ikke brukes på flater som er utsatt for sterk slitasje. Er plaget med at teaken utvendig blir stygg pga vann. Bedre å bruke benarolje? eller må eg lakke?? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
John_Kr Svart 18.Mai.2004 Del på Facebook Svart 18.Mai.2004 Dette er ei relativ ny teak dør og jeg har fulgt rådene til fargehandelen og det som står på boksen. Selv med disse rådene så flasser den, da har ikke jeg peiling på hvor feilen er. Husk det finnes andre GODE produkter/alternativer til Benarolje. Beklager min negative holdning til Benarolje, jeg har desverre ikke noe godt å si om den. Den kan jo fungere utmerket på båt og andre deler av landet. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Walter_S Svart 18.Mai.2004 Del på Facebook Svart 18.Mai.2004 ....Selv med disse rådene så flasser den, da har ikke jeg peiling på hvor feilen er....Det som er viktig, spesiellt med en ny teakdør - og andre teakflater for den saks skyld - er omhyggelig rengjøring med rødsprit FØR en går på med Benarolje. Dette for å fjerne teakens egen olje, som ellers vil legge seg som et sjikt i mellom veden og Benaren. Dette sjiktet er anvisning for fremtidig flassing! Brukte kun Benarolje i min Gressviksnekke, både inn- og utvendig (dog ikke på dekk, p.g.a. slitasje) og det holdt! En annen ting man bør passe på er å la et oljelag herde godt nok, før men legger på det neste.....kapsler du inn et uherdet lag, så skjer det du har opplevd..... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
John_Kr Svart 18.Mai.2004 Del på Facebook Svart 18.Mai.2004 Det som er viktig, spesiellt med en ny teakdør - og andre teakflater for den saks skyld - er omhyggelig rengjøring med rødsprit FØR en går på med Benarolje. Dette for å fjerne teakens egen olje, som ellers vil legge seg som et sjikt i mellom veden og Benaren. Dette sjiktet er anvisning for fremtidig flassing! https://baatplassen.no/i/style_emoticons/default/smash.gif" style="vertical-align:middle" emoid=":smash:" border="0" alt="smash.gif" /> Noe av mitt problem kan selvfølgelig ligge i ditt innlegg. Det er heller ikke sikkert at Fargehandelen har fortalt meg eksakt hva jeg skulle gjøre. Dette med vasking av rødsprit før første strøk var ukent for meg. Gjort er gjort, selv om det er utgjort. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.