Jump to content

Havari etter 48 timer på ny FNM common rail diesel


Baatlaus

Recommended Posts

Uansett hvor importør har verkstedet sitt så er det de du har kjøpt motoren av som er din motpart. Jeg ville vært forsiktig med å ha dialog direkte med fabrikken -men kun forholdt meg til selger av motoren. Og er du ikke medlem av KNBF så meld deg inn - da har du 1 times gratis advokathjelp. Kan hende det holder :smiley:

 

Takk for tipset. Sikkert veldig fornuftig med tanke på kommunikasjon og behandling med tanke på Firmaets videre rykte som en servicebedrift.

 

Må få gi litt ris her og........Handle hos lokale forhandlere, kanskje noe dyrere, men når slikt som dette skjer, er sjangsene større med å få til garantier/reklamasjoner. (ser litt bort fra den Frydenbøsaken her på BP)

 

Jeg var litt inne på akkurat dette i første innlegg. Etterpå klokskap er alltid beste løsningen, og verdt å ta med seg. Men akkurat nå er det å få i orden den motoren som gjelder! :/

 

Få lagt ut et bilde av installasjon av den andre motoren.......så vi får noe å tygge på !!

Tro om det kan være monteringsvinkel kontra oljemengde som er problemet ......bare tenker

 

Jeg har 1,45timer til og fra båten så det skal jeg gjøre neste gang jeg er nede på tur.

Link to post
Share on other sites

Med hensyn til rett oljemengde...var bare et tillfelle jeg jobbet med her rett før jul.....ikke helt det samme som her, men men...

 

Skulle ha service på en Cummins 780 hk stasjonærmotor.....fulgte boka, side opp, side ned.....fyllte opp olje til merket på peilepinnen, gikk på 30 liter....tittet i boka...dær sto det at noen motorer skulle ha 30 liter men andre tilsvarende skulle ha 38 liter, dette avhengig av utforming på bunnpanne og vinkel på motorinnstallasjon....jeg ble da i tvil. Ringte importør og oppga motordata og hvilken konfig jeg hadde. Fikk da opplyst at jeg måtte endre merkingen på peilepinne og fylle på 38 liter....

 

 

 

Var bare en tanke ....er ikke alltid at ting er som det skal være .....

Link to post
Share on other sites

En annen tanke....den oljen som har kommet ut av lufting/peilepinne kan komme av at noe har skadet stempelet fra oversiden. Dette kan være ventil, ventilsete, stempelringer og kanskje sprukket stempelkrone.

Om dette skjer og motoren går en tid etterpå, vil sylinderen skades (rives) og en får da det som kalles for gjennomslag, trykk i bunnpanna.

 

Et fremmedlegeme fra turbo/innsug kan og havarere et stempel......

Redigert av Dieselboy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En annen tanke....den oljen som har kommet ut av lufting/peilepinne kan komme av at noe har skadet stempelet fra oversiden. Dette kan være ventil, ventilsete, stempelringer og kanskje sprukket stempelkrone.

Om dette skjer og motoren går en tid etterpå, vil sylinderen skades (rives) og en får da det som kalles for gjennomslag, trykk i bunnpanna.

 

Dette var vel det nærmeste noen har kommet min første tanke når jeg begynte å legge sammen fornuft,forløp og hendelse.

Men jeg er bare amatør i faget så tusen takk alle sammen sålangt.

Link to post
Share on other sites

TIL ALLE SOM ER EGEN IMPORTØR : OM DERE SKULLE KOMME UT FOR DET SOM HAR HENDT I DETTE TILFELLE OG MÅ SENDE MOTOR UT AV LANDET, FÅ SCOOPET MOTOREN INNVENDIG BÅDE I SYLINDER OG I BUNNPANNE. NOEN MOTORVERKSTEDER HAR SÅGAR VIDEOKAMERA SLIK AT DEM KAN FILME INNVENDIG.

KOSTER NOEN FÅ LAPPER, MEN KAN VÆRE VERDT Å HA LITT EGEN DOKUMENTASJON.

Link to post
Share on other sites

Thelia, føler virkelig med deg. Har sterkt vurdert 2 HPEP250 selv via KD. For har egentlig ikke klart å finne så veldig mye negativt om disse motorene.

Men når jeg nå ser i klartekst hvor hjelpesløs en fort kan bli hvis en er uheldig. Så er det nok til å skremme meg fra å handle.

 

 

Men du nevner at du kjøpte de av et firma. Så om du ikke har stått som egenimportør, men kjøpt de av et norsk firma. Så vil vel vanlig norsk kjøpslov/garantitid gjelde? Og da er det vel bare å ta alt med dette firmaet. Uansett om FNM ikke har service sted i Norge, så vil det bli problemet til firmaet som solgte deg motorene?

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Du har min medfølelse. Dette må være en båteiers mareritt. Å få totalhavari etter 48 timers drift, når kun godfølelsen skal rå, må være motløst. Når importør og produsent i tillegg snur ryggen til blir jo dette et mareritt. Det overrasker meg ikke at dette gjelder FNM. En arbeidskollega sitter akkurat nå i lignende situasjon med en FNM motor. Motoren er slett ikke så ny som din, men av nyere modell med noen få hundre timers drift. Hans problem er etter hva jeg har forstått veldig likt ditt, hvor knust stempel er påvist. Han har fremdeles motoren stående i Norge, demontert av lokalt verksted. Båten har nå ligget slik i 8 måneder uten at eier kommer noen veg. FNM hevder at skaden skyldes vann i diesel, hvorpå eier har sendt inn dyser til 3. parts vurdering og påvist at teorien må være feil. Det forekommer meg å være en føljetong mellom norsk forhandler/importør(??) og den italienske fabrikken, hvor ingen tar ansvar og affære. Eier har nå i lang tid forsøkt å få fatt i nødvendige deler for å få i gang motor til kommende sesong. Alle mulige bortforklaringer gjelder. Båteier har nå fått beskjed om at alle henvendelser må skje pr. mail, telefon tas ikke..........

Link to post
Share on other sites

Skaden på svinghjulet er jo lettere å etterprøve, så hvis den kan dokumenteres, er det jo meget nærliggende å tro at det faktisk har vært en feil ved montering/oppretting.

 

så vidt meg bekjent så får man ikke inn drevet hvis det ikke er korrekt opprettet :confused:( med en tolk)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Hvis det ikke er serviceverksted i Norge og dette "firmaet" ber kunden ta importen selv... Hva i huleste er vitsen med å bruke dette firmaet da, når de tydligvis ikke bistår eller hjelper kunden sin heller??

-For jeg regner med at dette firmaet har tatt seg betalt noen kroner for at kunden skal kunne importere selv??

Hva gjør de da egentlig for pengene?? (bortsett fra og ikke ha noe ansavar, da :wink: )

 

Etterpåklokskapen er fin ting, bare så det er sagt, men når bevismaterialet befinner seg hos produsent i Italia, blir det veldig vanskelig for deg og sjekke fakta i saken... De sitter jo på motoren og kan si og gjøre hva de vil for å fraskrive seg ansvar... De kan jo komme med hva enn de har for hånden av oljeprøver, bilder av stempel, svinghjul etc....

 

Hvis komunikkasjonen mellom deg og fabrikken kun går gjennom dette "firmaet", har du heller ikke noen garanti for at det fabrikken sier er det samme som det som kommer videre til deg. Jeg hadde i så fall krevet all komunikkasjon mellom girmaet med fabrikken utlevert...

 

Bare tenker litt høyt... Vet at når firmaer forhandler med produsent om priser, er det ofte flere aleternativer for å få senket prisen. Et av alternativene som gir lavest pris er at fabrikken fristilles fra garantiansvar "what so ever". Meningen er da at importør/ distributør kalkulerer dette inn i sin avanse og tar hva som måtte komme av reklamasjoner på sin egen kappe....

Sier ikke at det er tilfellet her, men ofte er det slik... Men som oftes vil da et seriøst firma faktisk ta dette ansvaret ovenfor kunden også....

 

 

Viser dessverre at det kan dyrt og gi mye hodebry og spare noen kroner...

Ønsker deg lykke til!!

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Vil bare gentage hvad jeg tidligere har fortalt i D6-tråden:

 

"Jeg talte længe med manden på Volvo Penta-standen på bådmessen i Göteborg idag.

 

Han indrømmede (lidt presset) at han kendte til "havarisagerne" fra Norge men sagde, at han ikke kendte til nogle tilsvarende sager fra Sverige. Og de så altså over hundrede motorer hver år af denne type.

 

Derimod fortalte han, at der havde været flere tilfælde af havari på grund af overfyldning af motorolie. Hvis man måler olien på en varm D6 og derefter fýlder helt op til top-niveauet så risikerer man, at motoren er overfyldt med olie. Når båden så løfter næsen og vinklen ændrer sig, så piskes olien til skum inden i motoren. Noget af olien flyder derefter over og ind gennem indsugningen hvor den får motoren til at havarere (gennem overkompression?)

 

Sådan forstod jeg mekanikerens forklaring. Jeg er ikke mekaniker (eller noget der ligner) så jeg kan ikke bedømme relevansen eller rigtigheden. Men jeg tænkte at jeg ville bringe det videre i dette forum."

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Da er vil tilbake på hvilken konfigurasjon en har på innstallasjonen.....riktig bunnpanne, riktig merking på peilepinne og riktig peilepinne. Men at det kan bli så mye skum/olje at det "renner over", den var jeg ikke med på. I så tilfelle vil overskytende olje komme ut av motor. Innsuget er jo så godt som et lukket system for seg selv.

Men at det kan bli så mye skum av oljen at det kan bli problemer med oljetrykket ...det kan skje. Men da vil jo normalt en alarm gi beskjed, eventuellt en autostopp.

Link to post
Share on other sites

Hvis det kommer motor olje inn i innsuget via åndesystemet så vil en dieselmotor ruse opp/ går på ojen. Dette er ikke ukjent på tdimotor hvor

turboèn ryker/lekker motoroje. I de fleste tilfeller er det total havari pga for høyt turtal og "slenger" råden ut gjenom blokken (PDM).

 

Denne D6 motoren til Volvo som er omtalt: hvordan kan du klare og få for mye oje hvis du peiler den varm???? oljenivået stiger jo nettopp pga varme og utvidelse av veske. Alså vil det vise max på varm motor og ca halv i kaldtilstand. Du skal ikke fylle til full merket på kald motor for da får du for mye på varm motor. Fylling på kald motor skal være ca mitt i mellom tom & full. Tror at han har byttet om varm og kald i forklaringen sin.

 

Hvis motoren til "Thelina" har knust et stempel pga veske oppå stempelet så må råden være kraftig bøyd. Jeg har aldrig sett et knust stempel pga veske over stemplet, det har altid vært råden som gir seg , så jeg har liten tro på denne forklaringen. MEN jeg har jo heller ikke sett nevnte "knuste" del. Er denne motoren bygget på blokk fra VM? Hvis så så er det ren IT-CRAP. vet at denne blr benyttet i div marineseringer.

Link to post
Share on other sites

Har hele tiden trodd at FNM motorene er identiske med Alfa Romeo sine motorer.

Må vel kunne få utført service på disse på noen av de eminente alfa verkstedene.

 

Dette er vel riktig. Oljefilter er i hvertfall identiske... 2,4 liter motor...

Link to post
Share on other sites

Hentet fra KD Trading sin side:

 

HPE motorene er basert på Fiat sin siste generasjon multi point injection motorer fra personbiler og har ingenting med Iveco å gjøre. Fiat multipoint injection motorer kjennetegnes som lettbygde, driftsikre og kompakte med høy ytelse. HPE serien er en multipint injection common rail motor med ekstreme krefter og dreiemoment. Den nye HPE 190 1,9 liter 16V er kjent innen bilindustrien som den utrolig driftsikre og slitesterke GM dieselen. Denne motoren står i SAAB, Fiat, Alfa Romeos og OPEL Zafira Vectra Astra MM. Særlig OPEL har i Norge solgt tusen vis Zafira som Taxi med denne motoren. HPE serien har med glimrende resultat er montert i bla. Draco, Bayliner,Sea ray og Windy. Ikke minst vekt og mål er en stor fordel ved valg av FNM, eksempelvis er den 4 syl HPE 190 16V eller den 5 cyl. HPE250 20V De passer glimrende i de aller fleste day eller cabincruisere.En annen fordel er at HPE motorene går med små modifikasjoner rett på motorfestene etter V8.

 

http://www.kdtrading.no/tradingshop/index....f5c0bf923b7074d

 

Kjedelig sak Thelina, antar du har kjøpt gjennom KD Trading.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Denne D6 motoren til Volvo som er omtalt: hvordan kan du klare og få for mye oje hvis du peiler den varm???? oljenivået stiger jo nettopp pga varme og utvidelse av veske. Alså vil det vise max på varm motor og ca halv i kaldtilstand. Du skal ikke fylle til full merket på kald motor for da får du for mye på varm motor. Fylling på kald motor skal være ca mitt i mellom tom & full. Tror at han har byttet om varm og kald i forklaringen sin.

 

 

Altså...jeg er IKKE motor-mand. Men forklaringen var, at når motoren er kold, så samler al olien sig i bunden og dermed viser pejlepinden at der er meget olie på. Men når motoren er varm, så er alt olien fordelt i hele motoren og dermed vises mindre olie på pinden.

 

Sådan var forklaringen - men om den er korrekt ved jeg ikke!

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Stemmer godt med min forrige Ford Sabb, i alle fall! Ved peiling av kald motor lå den mellom min og max, men den ved peiling en stund etter stans lå langt under minimum!! Så det ble enkelte bomfyllinger ut av dette før jeg skjønte sammenhengen ja...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...