Jump to content

Havari etter 48 timer på ny FNM common rail diesel


Baatlaus

Recommended Posts

Kjedlig sak å lese, spessielt for oss som er FNM eigere. Får en guffen følelse.

Det som jeg stusser litt i er at du antok at oljen som lå i kjølen kom fra luftfiltert, hvordan kan det komme ut olje her

når motoren går? Der er jo vakuum. Kan det være fra turboen?

Legger ved eit bilde av min instalasjon så folk kan kikke litt.

 

bayliner_2855_137.jpg

Redigert av TB2855 (see edit history)

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

Over trykket kommer av defekt stempel, kompresjons trykket går ned i bunnpanna.

klipper litt fra bruker håndbok til HPE/P 200-225-250

Engine oil3 with filter change. Do not ever exceed the suggested oil level!

Se strongly suggest the use of FNM Marine Oil! about 5,0-5,5L

Nå vet jo ikke jeg om dette er rett motor type men +/- 0,5L motorolje

Redigert av Draco20 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Altså...jeg er IKKE motor-mand.

 

Tror de mener at oljenivå ikke skal peiles før minimum 3-5 minutter etter at motor er stengt av så all olje som måtte være rundt i systemet, oljekjøler etc. skal renne tilbake i bunnpanna så peilet nivå blir korrekt..

På endel motorer kan det være betydelig forskjell på nivået om du peiler etter 30 sek og f.eks 3 minutter...

 

Får meg til huske en artikkel i Svenske Auto, Motor & Sport for en 7-8 år siden når de skulle teste en av de første eksemplarene av nye Volvo S80 T-6 på langtur til Tyskland. Utenfor Berlin stopper de for å fylle drivstoff.

En av gutta peiler peiler (umiddelbart) oljen og finner ut at det mangler mye olje da peilepinne knapt blir våt på tuppen. De handler inn olje, mens en annen journalist flytter bilen bort fra pumpene. De ender til slutt opp med å fylle på ca. 2,5 liter olje før nivået er på max-merket på pinnen. (usikker på om motoren blir startet i mellom hver fylling og peiling).

Gutta synes det er noe rart at det gikk på så mye olje, men konkluderer med at den nye motoren må bruke mye olje og de hadde flaks med at den ikke mistet oljetrykket. De blir så enige om at oljen skal peiles ofte heretter....

 

Så bærer det rett ut på autobahn og rett opp i 200+, og det går ikke mange minutter før motoren mister kraft og røyken velter ut. De blir så tauet til Volvo i Berlin (som forøvrig ser en S80 for første gang), og der blir det konstatert motorhavari.

 

Dagen etter blir ny motor fløyet inn fra Sverige og montert i bilen. Etterhvert blir det også avdekket årsaken til havariet, som var 2,5 liter for mye olje i motoren.... Det viste seg at T6 motoren hadde en litt spessiell konstruksjon som gjorde at oljen brukte meget lang tid på å renne tilbake i bunnpannen....

Det stod også i instruksjonsboka at en skulle vente minimum 5 eller 10 minutter før oljen skulle peiles... -Men hvem f*** leser vel boka før det skal peiles olje... :nono:

 

Vet ike om Volvo endret noe på T6 etter dette, men jeg har på flere av bilene jeg har eid de siste årene lest i instruksjonsboka at man skal vente både 3 og 5 minutter før peiling.

På en Audi S4 bi-turbo jeg hadde for noen år siden, kunne jeg høre drypp fra bunnpannen i flere minutter etter avstenging av motor, så i endel tilfeller er det nok ikke helt grunnløst, selv om denne T6'en må være ekstremt tilfelle...

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

hadde ville sjekka opp litt andre grunner også..?

Hvordan er det med eksosutløpet?

Kan det ha kommet inn vann i eksosmanifoilen, det vil jo i så fall forårsake vannslag(knust stempel).

Det att olja blir blåst ut av motoren e jo bare ett resultat av att stempelet e knust.

Og da kan jo det ha skjedd med det samme du startet, og blåst av seg litt og litt.

For du kikket vel ikkje nedi bake før du merket problemet.

Men e det vannslag skal jo det være spor av saltvann/kjølevann i olja, så en oljeprøve e jo absolutt å annbefale.

Men det var vel litt seint det no, eller var det sånn att dei hadde tatt det der nede.

Link to post
Share on other sites

Kan jo ikke utelukke noe, heller ikke tilbakeslag av vann, men som jeg forklarer var alt 100% i orden, helt til vi hadde ligget 2min i plan og motoren plutselig mistet 12rpm. Det var ingen antydning til røyk eller andre indikasjoner på at noe var galt før jeg la motoren ned på tomgang... det hørtes ikke bra ut!

 

Oljeprøve kjenner jeg ikke til om er tatt ennå, men det skal jeg kreve. Så får jeg håpe det er "min" olje de tester...

Jeg har vel kanskje mer tro på at det kan være endel diesel i oljen, ettersom det vel tok noen minutter før motoren ble stoppet. Den ble også startet igjen 2 ganger etter hendelsen, dette kan vel føre til endel diesel i systemet som er sprøytet ned i motoren med 200 something bar...

Link to post
Share on other sites

Det hender at jeg pusler litt med noen Yanmar motorer. På disse motorene må man åpne oljepåfyllingslokket når man peiler oljen. Dette fordi det er undertrykk i motoren som gjør at all oljen ikke renner ned i bunnpannen. Det er også en ekstra peilepinne rett i sumpen på disse motorene. Bruker man denne pinnen bør man ikke åpne lokket på toppen av motoren.

Link to post
Share on other sites

den skjønte jeg ikke. undertrykk i motoren ?? vil ikke det undertrykket i såfall være i hele motoren og ikke bare i toppen som det måtte vært hvis ikke oljen renner ned? eller tenker du at oljen blir liggende på filter\trykksiden av pumpen og opp til smørepunktene?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hvorfor det er slik - har bare fått beskjed om lokket skal tas av før man peiler. Kan hende at det står olje i peilepinnerøret som må renne ned. Det er det mest logiske for meg ettersom vi ikke bør ta av lokket når vi peiler med pinnen rett i sumpa

Link to post
Share on other sites

Den ordinere peilepinnen står i ett rør som går nesten helt ned i bunnen av bunnpanna.

Hvis det er over eller undertrykk i veivrommet vil dette påvirke veske (olje) søylen i røret for peilepinnen.

 

Den andre peilepinnen går ned i samme bunnpanne, men altså uten rør.

 

Nå vil vel normalt veivhusventilasjonen sikre at det ikke er over eller undertrykk i veivrommet.

 

Men vil en være helt sikker er det en forsikring å åpne oljepåfylling eller benytte peilepinnen uten rør.

I begge tilfeller åpnes veivrommet til friluft.

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis det er fylt så mye olje på at nivået er over veivhusluftingen så vil motoren blåse olje ut luftingen ved gjennomslag.

 

Hvis det er så mye olje på at underspylingen av stemplene kommer under oljenivået vil ikke disse klare å spyle skikkelig med olje opp for å kjøle stemplene. Gjennombrenning av stempel er da sannsynlig.

 

Feil på dyse kan også føre til gjennombrenning av stempel og med så mye trykk som det oppstår i veivrommet med et slikt gjennomslag så vil det alltid komme en del olje ut luftingen. På denne maskinen går sikkert lufting opp til luftfilteret og derfor kommer det olje ut her.

 

Finner fabrikken noe som minner om brukefeil så dekker de ikke skadene. For mye olje, brukerfeil. For lite olje, brukerfeil. Feil olje, brukerfeil. Feil type kjølemiddel, brukerfeil det og. Mitt tips i denne tråden er.... Les manualen NØYE og følg den til punkt og prikke. ( I hvert fall i garantitiden)

 

Håper dette går trådstarter sin vei. Kjenner en som fikk ny FNM maskin etter gjennombrennt stempel, feil på dyse ble det påvist.

Link to post
Share on other sites

Men uansett skal jo ikke det ha sammenheng med havariet ettersom det evt har kommet for mye olje på motoren etter havariet oppsto.

 

Hei Thelina, synd med motoren din.

 

Helt rett, dette at du etterfylte olje på motoren din etter at problemet oppstod har ikke noe med skaden som inntraff og gjøre

 

 

 

Det første de registrerer er at det er 30% for mye olje i motoren.

Det neste de registrerer er at svinghjulet har fåt en skade som følge av feil i oppretting eller motormontering.

 

Men jeg kan ikke se at 30% for mye olje kan være riktig. Du hadde jo bare etterfylt 2ltr ikke sant?

Motoren kan vel ha vridd seg på motorlabbene når det ble en slik momentpåvirkning når ene sylinderen tok kveld, er det noe på festene dine som indikerer dette?

 

 

Med hensyn til hva som er riktig oljemengde, står motorne mye vinklet i forhold til horisontalen, hvor er peilepinne plassert på motor ?

Noen motorer er laget slik at må passe på å fylle oljefilteret opp med olje før det blir montert, så kommer rett mengde olje på motor i tillegg. Har motoren rett merking/rett peilepinne i forhold til innstallasjonen ?

 

Enig Dieselboy, men hvis ikke oljefilteret er fylt opp med olje så vil det være mindre olje i sysemet enn hva som er det anbefalte, ikke mer.

 

Nå sitter jo fabrikken på alle beviser selv, så da kan dem vel si hva dem vil .....skummelt .....(vi finner noe raskolje å legger frem som bevis) !!!

 

Dette stemmer ikke, hvis det skulle bli tvist med tanke på olje analysering så er det bare og kontakte ett analysefirma, slik at de kan analysere en prøve av oljen som "du" fylte på motoren som ny. Bestanddelene i denne oljen skal være tilnærmet identiske med den som fabrikken sitter på. Når olje blir analysert så går det på kjemiske og metalliske bestanddeler. Så noe "raskolje" er veldig enkelt og eliminere.

 

Ett godt råd til deg Thelina.

 

Ikke kom på kant med fabrikant, vær veldig rund i kantene. Ha en vennlig og hyggelig tone, selv om du av og til kan bli frustrert. Dette vinner du på i lengden.

 

Lykke til :smiley:

 

Mvh

Mask

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Han jeg kjenner hadde dysefeil som forårsaket hull i stempel, ble vel bare matet på med diesel i denne sylinderen...

Dette var min første tanke når jeg leste historien din. Siden du har for mye "olje" er det naturlig å tro at oljen også består av en hel del diesel. Jeg vil tro at hendelsesforløpet er som følger:

1. Dysefeil medfører at det fylles med diesel i sylinderen.

2. Trykket blir så høyt at du får stempelhavari

3. Diesel fortsetter å strømme inn og havner nedi bunnpanna.

4. På grunn av vibrasjonene (på grunn av stempelhavari) så havner motoren ut av linje med utgående aksling.

 

Jeg ville ha fått sjekket dysen på den havarerte sylinderen.

Uansett er det en trasig historie og jeg håper det ordner seg.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei

 

Har ikke vært like aktiv bruker her inne på en stund, derfor sent svar.

 

Alt gikk veldig fint. Ny motor kom fra Italia uten mer problemer, bortsett fra DHL som brukte en evighet på fortollingen! :=)

Det endte opp veldig greit da ingen stilte noen flere spørsmål ang nevnte problemer.

 

Jeg er fornøyd å båten går som en drøm. Jeg har en liten formening om at det var en mandagsmotor jeg hadde fått, for etter byttet har jeg hatt 1 til 2 knop høyere maks hastighet, og ca 200 rpm høyere enn med den gamle så jeg mistenker at den hadde en feil fra starten av.

 

Saken er i hvertfall avsluttet så da er det bare å nyte sommeren om den ikke allerede er over! :/

 

God båtsommer.

Link to post
Share on other sites

Alt gikk veldig fint. Ny motor kom fra Italia uten mer problemer...

 

Det var jo flott og gratulerer. Med tanke på alt engasjementet og teorier i saken hadde det vært veldig kjekt å få vite om fabrikken eller forhandler ga noen forklaringer eller tilbakemeldinger om mulig hendelsesforløp?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...