Jump to content

Spørsmål ang valg av dynamo

Khaoz

Recommended Posts

Jeg har en heller slapp dynamo som etter merkingen skal lade med 38 amp.

Spørsmålet er om jeg kan sette på en hvilken som helst "lik" dynamo så lenge den passer i festene?

Dynamoen er til en Yanmar 3qm. Sitter en Hitachi dynamo der nå. Noen som har oppgradert dynamo på en slik gammel sliter og som vet evt hvilken dynamo som passer rett på?

Redigert av ivrig (see edit history)

There are two choices in life-Take it or leave it

Spørs hvor mye arbeid du vil legge i det. Jeg byttet til en generator som gir 70A og den passer rett i festene, slike er det mange som leverer.

Du kan installere en ekstern regulator (det er best) eller kjøpe en generator med innebygget (jeg gjorde det - det er lettest). Desverre får du ikke 70 A

så lenge, regulatore juster ned ganske fort (derfor er de eksterne bedre) pluss at generatorern blir varm og da synker ladestrømmen. Den skal ha best mulig kjøling,

legg hånda på den og kjenn etter når du har ladet 1/2 times tid.

Så lenge du holder deg til under 100 A holder det med en remskive, men skal du over 100 A (noen sier 80A) så mye du ha dobbelt remskive.

Noen som leverer en slik gererator er f.eks. :

www.marinelektro.no/

www.maskin-marine.no

Noen optimal løsning på strømproblemet ombord finnes desverre ikke. Smart fuel cells nærmer seg.....

mvh,

Ole

Ole
S/Y Algol

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...