Jump to content

Hvor/hvem har bygd denne tresjarken?

fredfrikk

Recommended Posts

Hei

Vi er to kompisser som har kjøpt en gammel tre sjark i sammen. Vi har tenkt å pusse den opp og fortsette å bruke den som fiske båt. Ikke som heltids båt men deltid ettersom vi begge jobber som line fiskere på større båter,

Men vi lurer på om noen kan fortelle oss litt om skrogtypen eller om noen sitter på noen opplysninger om hvor disse båtene ble bygd. Det eneste som står i papirene er at den ble bygd på 70 tallet og at den før var tråler b.l.a i Son før den ble solgt oppover til Stavanger. Båten er egentlig i god stand, men trenger en liten puss og noen nye bord i dekket + litt maling. Har prøvd å finne flere opplysninger om den via diverse registere for å finne ut hvor den ble bygd men det er sannlig ikke lett.

bilde000.jpg

Mvh

Freddy

Tipper på at dette er en Nordlands-sjark......? Den rette og kraftige stevnen, tror jeg var nokså representativ for slike båter på 60-70-tallet. Styrhuset i nåværende form har nok kommet til etterpå.

Sjark212.jpg

Les litt om Kai Lindes Trebåtbyggeri på Rognan i Nordland, HER, kanskje du blir noe klokere?

:seeya:

Og si det som det er - like godt å komme ut av skapet nå med en gang - det står en Sabb 2G :yesnod: ombord i båten deres - ikke sant? :smiley:

Lykke til med båten!

:o))

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Hvis dere blir for mange ...

...forbannelse fra kirken

He-He! :lol:

- Det kan aldri bli FOR mange!

- Vi ER en egen menighet og dette er menihetsbladet vårt. :cool:

:o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Hei fredfrikk!

Velkommen til dette eminente forum, og lykke til med sjarken!

(Skulle tro dere fikk nok fiske på linedriveren? Men nei da----- :sailing: )

Hvis denne båten har vært tråler burde den finnes igjen i Fiskebåtregisteret?

Mener at det er pliktig merking der for yrkesfiskefartøy.

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Vet ikke hva slags motor det satt i den fra begynnelsen , men i dag sitter det en seksylindret 117 hk perkinsen diesel i den. Det var motor bytte i 91. Bra med drag i båten, selv om den kun gjør 9 knop uansett strøm rettning og vind. He he vi hentet båten i Stavanger og steamet over bokna fjorden og det ble en del slingring og det er det samme som tette filltere. Vi hadde med ekstra filtere men det var dessverre ikke nok strøm på batteriene etter mye styr med lufting og falsk luft problemer til å få start på gammle fru Perkinsen igjen. Så da var det bare å rope etter hjelp og bli tauet inn til Koppervik. Vi tenker oss heller nordover , bedre fiske og mye vakrere natur. Ligger nå i Kalvåg og koser oss med fiske og reprasjoner. Må tross alt rundt Stadt visst vi skal videre og det kan fort bli en hard kamp for en gammel sjark på denne tiden på året. Takk for tipset anngående internettsiden. Det er utrolig mange som har sagt at de kjenner igjen båten av de vi har møtt, men jeg heller mere mot at båttypen var mere vanlig før.

Mvh

Freddy

Kalvåg er et lite fiske vær i Sogn og fjordane med oppussete rorbuer og sjøboder . Det er utrolig hyggelig der og en opplevelse for dere som driver med fritidsbåter. Det eneste som er dumt er at det har lett for å være en del vind, ligger nære stadt . Det er en grunn til at vi sitter hjemme på Østlandet istede for å være i båten og drive med reprasjoner og fiskeri, det blåste for mye så vi fikk ikke gjort noe.

http://www.gjestehavner.no/baatweb/norskeg..._686N61_45_9255

Jeg skal se om jeg får lagt ut flere bilder av båten litt senere.

...mest vanlig med ruff, bakke eller lugarkappe på fordekket.
Det er verken ruff bak eller lugarkappe på fordekk.

Båten er jo nesten 40 år gammel og er mest sansynlig bygget om, kanskje flere ganger også? Lugarkappe kan ha vært der hvor dagens styrhus er passert. Restene etter eventuell ruff bak kan ha blitt dekket til / over med nytt dekk? Legg ut flere bilder, helst fra siden også - lettere å se skrogformen da - og ikke minst hekken vil gi gode gjetninger om opphav.

Som jeg har nevnt tidligere så er dekket litt rufsette og det er flere bord som er råttne. Jeg er litt usikker på hva vi skal gjøre om vi skal fjerne det gammle tre dekket på akter dekk og erstatte med aluminium eller om vi skal legge tre dekk. Det er derfor jeg spør og graver om båtens opprinnelse. For selv om jeg må få båten opp å gå og er interessert i at det skal være minst mulig vedlikehold med tanke på hva slags matriale en skal benytte seg av i dekket, så er jeg fortsatt interessert i å beholde båtens særpreg. Denne båten kommer ikke til å bli brukt som fritidsbåt men som fiske sjark og er i ferd med og bli registrert og satt opp for det.

Hva er egentlig billigst og mest hensiktsmessig. Hvor kan jeg henvende meg dersom jeg trenger opplysninger og hjelp til nytt aluminiums dekk. Er det enormt kostbart å sette bort jobben med nytt tre dekk til en båtbygger. Har allerede byttet noen bord i dekket og det går greit , men det er fryktelig mye jobb. Det går kanskje an og legge aluminium bak og beholde tre dekket foran.? Men dekket kommer ihvertfall uansett bli byttet i løpet av våren eller sommeren.

Kanskje jeg skal legge ut bildene underveis her på Båtplassen som en dekskkifte dokumentar. Eller kanskje mere dekkende for min del en dekkskifte thriller. He he.

Setter veldig pris på om noen her har noen formeninger eller erfaringer når det gjelder hva som lønner seg på en arbeidssjark. Den blir satt opp for line visst det er noen som lurer.

Mvh

Freddy

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...