Ship of fools Startet 6.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 6.Mars.2009 Jeg er litt "skap-seiler" (husk det blir bare mellom oss to!), og blir stadig fristet til å konvertere. Jeg har lest mange tråder om det samme emnet, men sitter allikevel igjen med noen spørsmål... Som "skap-seiler" har jeg sett de fleste videosnutter som ligger på Youtube og SeilTV etc. En av bekymringene når det gjelder seiling er alt tau og kaos som skal til bare for å henge opp et laken i passe størrelse. Hvis du ser på denne videon fra SeilTV shorthanded så er det nesten sjokkerende hvor mye styr det blir ut av en jibb med spinnaker. Mannen holder jo på nesten i 15 minutter med trekking i tråder, løping frem og tilbake mellom dekket og cockpit, bare for å endre kursen noen grader. Samtidig snakker han om at det meste av det han driver med er lett!? Her er det snakk om shorthand seiling, noe som er veldig aktuelt for meg. Jeg ser ikke helt for meg at jeg kan dra med meg flere kompiser som mannskap på alle ferieturer med familien. Tipper kona blir lei av øl og fotballkamper hver kveld. Men er dette typisk seiling, eller er det mulig med rulleseil å seile & slappe av? Blir man hysterisk opptatt av å seile 0,3 knop raskere enn en annen seilbåt på samme kurs? Og hva med sittekomfort? Blir det ikke tresmak i røven etter noen timer på benken? Eller er det så mye flying i alle retninger at det ikke er noe problem? Og til sist: hvordan er sikten fra cockpit når det er laken på begge sider av båten med hyssing i alle retninger? Har jo møtt noen gjennom årene som åpenbart ikke ser noe som helst, men de har hatt flaks, og jeg har hatt vikeplikt.. Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 6.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2009 kjøp deg en motorseiler ! Du kan sløre på medvind og kose deg, riggen er som regel enkel på motorseilere. Du kjører god fart dit du vil for motor og seiler for å nyte stillheten og det faktum at du bruker naturkreftene til framdrift. Dette er en motorbåt med hjelpeseil så det er ikke en seilbåt, men en motorbåt som kan seile. Velger du en enkel rigg tar det bare noen minutter å rigge opp og du kan nye turen, gjerne med autopilot. Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Ship of fools Svart 6.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2009 olews skrev: kjøp deg en motorseiler !Ole Har kikket litt på Nauticat men er ikke helt overbevist om at det er rett vei å gå. Blir vel egentlig en motorbåt med alt for høyt tyngdepunkt, og en seilbåt med dårlige seilegenskaper? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 6.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2009 Ship of fools skrev: er det mulig med rulleseil å seile & slappe av? Ja, det er fullt mulig. Ship of fools skrev: Blir man hysterisk opptatt av å seile 0,3 knop raskere enn en annen seilbåt på samme kurs? Det spørs hvilket konkurranseinstinkt du er utstyrt med. Ship of fools skrev: Og hva med sittekomfort? Blir det ikke tresmak i røven etter noen timer på benken? Eller er det så mye flying i alle retninger at det ikke er noe problem? Sittekomforten er ikke noe problem. Seilbåter går mye mer behagelig i sjøen enn planende motorbåter. Putene kommer ikke frem før en er i havn. Ship of fools skrev: Og til sist: hvordan er sikten fra cockpit når det er laken på begge sider av båten med hyssing i alle retninger? Har jo møtt noen gjennom årene som åpenbart ikke ser noe som helst, men de har hatt flaks, og jeg har hatt vikeplikt.. Det er ikke flaks når en motorbåt har vikeplikt for seilbåt. Sånn er det bare. Til tross for seilene får man med seg det man vil ha med seg. Når vi seiler går det også an å høre motorbåter. Det skjønner du ikke før du evt prøver en seilbåt. olews skrev: kjøp deg en motorseiler !Du kan sløre på medvind og kose deg, riggen er som regel enkel på motorseilere. Har aldri sett noen som helst motorseiler som er enklere å seile enn en fornuftig turseilbåt. Kan du gi et eksempel? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Seilersnobben Svart 6.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2009 (redigert) Alle moderne seilbåter er i prinsipp motorseilere; Dvs de har en maskin som uten videre driver opp båten i maks skrogfart. Blåser det, og man har lyst, henger man opp passende antall seil etter smak og behag. Hvor stressende det blir, beror mer på deg enn på båten. Selv seilte jeg min 32-foter alene i hele fjor sommer. Skjønt seilte og seilte. Genoaen kom opp hvis det var medvind (som på bildet rett til venstre), og da gikk det vel fremover i et par knop. Siden jeg er lat og ikke hadde autopilot i fjor, kom ikke storseilet av bommen ! Prestisjetap ? Nei, jeg hadde en maksimalt bra ferie ! Om utsikt: Forseilet kan være i veien for sikten hvis man krenger. Man må ha vindu i det og/eller sjekke bak det med jevne mellomrom. (Hvis man har "laken på begge sider av båten med hyssing i alle retninger" seiler man i så fall med vinden rett inn akter. Da er utsikt ikke noe problem.) Om sittekomfort: Helt utmerket hvis cockpiten er ergonomisk rimelig godt utformet. Hvis ikke finnes det puter! Velkommen til det stille, avslappede og naturlige båtlivet Redigert 6.Mars.2009 av Seilersnobben (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dhjerp Svart 6.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2009 (redigert) Gennaker og spinnaker er kanskje ikke det første du må prøve med familien på tur? Etterhvert og dersom dere føler for det er selvfølgelig dette veldig gøy, men for å dra på tur er det ikke så mye jobb. Et tau for å heise storseilet og et tau for å rulle ut/heise forseil. Så skrur du av motoren og merker at båten aksellerer, finner frem litt godis og finner ut at livet egentlig er ganske ålreit. Komforten underveis er en helt annen, du kan prate normalt, er det litt sjøgang går nesten alltid en seilbåt bedre med litt press på seilene. En seilbåt kan ikke gå rett mot vind, og må du krysse er det litt jobb hver gang du må slå, men takke meg til det fremfor å gå for motor. Redigert 6.Mars.2009 av dhjerp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 6.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2009 Hvis du ser på denne videon fra SeilTV så er det nesten sjokkerende hvor mye styr det blir ut av en jibb med spinnaker. Ja det er endel tau når man seiler spinnaker men seiler du tur så seiler du sikkert ikke så mye med spinnaker første året Mannen holder jo på nesten i 15 minutter med trekking i tråder, løping frem og tilbake mellom dekket og cockpit, bare for å endre kursen noen grader. Nesjda , han bruker ike 15minutter er bare filmen som er lagt litt skolemessig opp , med en vanlig gennaker som ikke står på påle så jibber du på 30sekunder og bruker 2 tau , tråder og hyssing har vi heller ikke så mye av i seilbåter , det går i tau , skjøter og fall. Men er dette typisk seiling, eller er det mulig med rulleseil å seile & slappe av? Trenger ikke rulleseil for å slappe av , seil opp tar 1-2minutter og så justerer man litt underveis eller man driter i det og seiler i 3 timer uten å røre noe , seil ned når man kommer fram tar 2-3min så der er litt oppskrytt denne arbeidsmengden. Blir man hysterisk opptatt av å seile 0,3 knop raskere enn en annen seilbåt på samme kurs? Korrekt ! Det blir man gjerne men si heller 0,1 sålenge man tar en annen båt 20meter på en time så er det nok til langt tids tilfredsstillelse. Og hva med sittekomfort? Blir det ikke tresmak i røven etter noen timer på benken? Eller er det så mye flying i alle retninger at det ikke er noe problem? Ting går i roligere bevegelser så man sitter ikke på en plass og stirrer rett fram time etter time , og så kan man jo smette en pute under baken om man vil sikten fra cockpit når det er laken på begge sider av båten med hyssing i alle retninger? Sikten er fin den , man har forkjørsrett og man beveger seg skjelden i 15knop , det er også fint mulig å flytte seg litt fra side til side for å få oversikt , dessuten er det stille så man hører motorbåter når de kommer. Hyssing er ikke det noe de har nårde skal fortøye motorbåter Sitér dette innlegget Link to post
Ship of fools Svart 6.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2009 Argumentene er gode skjønner jeg..., men venter på en seiler som sier at, JO, det er et helvete med alle hyss...tau som ligger over alt og alle turene foran på dekk for å gjøre turnøvelser med hyss..tau i en hånd, sikkerhetslinen i andre hånden og en seilflik i den tredje..(gikk jeg tom for hender nå?). Min neste bekymring er suget etter utstyr... Min nåværende båt er så full av dubbeditter at fenderlisten snart er under vann, hvordan er det for seilbåtfolket? Regner med at strømbrukerne er mindre populære? Eller er det mer sug etter støpte kevlar seil og ratt i karbon? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 6.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2009 Ship of fools skrev: Jeg er litt "skap-seiler" (husk det blir bare mellom oss to!), og blir stadig fristet til å konvertere. Jeg har lest mange tråder om det samme emnet, men sitter allikevel igjen med noen spørsmål... Hvis du ikke har noen gode venner som seiler så: Meld deg på et kurs, eller lei seilbåt f.eks. i Kroatia eller Hellas m. skipper så får du prøvd litt. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 6.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2009 Ship of fools skrev: Min neste bekymring er suget etter utstyr... Min nåværende båt er så full av dubbeditter at fenderlisten snart er under vann, hvordan er det for seilbåtfolket? Det skal du ikke være bekymret for.... det er vel så mye å bruke penger på når en har seilbåt.... Uansett, spør noen i havna om du kan være med ut en tur å seile, så finner du raskt ut om det fenger. Jeg måtte overtales før jeg prøvde, men har aldri angret... Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Sun Flyer Svart 6.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2009 Sof: Ser du har en viknes 1030. Det er jo en ganske dyr båt. Hva kan du få for den? 1,5 mill? Da har du enorme muligheter i valg av seilbåt. Siden jeg har jeanneau selv, anbefaler jeg å sjekke ut denne: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=16544280 Såpass rimelig at du har råd til utstyr og evt litt oppussing. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Astor Svart 6.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2009 olews skrev: kjøp deg en motorseiler !Ole Jeg ville heller sagt, kjøp deg en trawler! Da har du kun mesan som kan stå oppe hele tiden. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
per-pusling Svart 6.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2009 (redigert) Dersom alle fall/skjøter/tau er ført tilbake til cockpit treng du ikkje å ta så mange turar fram på dekk, med mindre du seglar platt lens. Spinnaker/gennaker evt. genoa med spribom kan ta litt tid å rigge til. Ellers bør du vere klar over at det kan gå nokre minutt med å pakke ned segla og anna utstyr når du kjem tilbake frå ein dag på fjorden. Då er det greit å ha motorbåt, fortøye, slå av tenninga og gå heim. Redigert 6.Mars.2009 av per-pusling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ship of fools Svart 6.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2009 Sun Flyer skrev: Sof: Ser du har en viknes 1030. Det er jo en ganske dyr båt. Hva kan du få for den? 1,5 mill? Tror nok det er realistisk å lande mellom 1,4-1,6. Ganske mange som selger 1030 for tiden, muligens for å bytte til 1030 Sunbridge, men det spiller liten rolle hva som ligger bak avgjørelsen om salg. Det ligger pt. 18 1030 til salgs på Finn, riktignok noen sjark varianter, men for å få til et salg må nok prisen ned. Markedet er ganske usikkert for tiden for oss som kanskje ender opp med å selge. Tror neppe at det er aktuelt å legge mer enn 2,5 i ny båt, men har skjønt at seilbåter er anstendig priset. Ser på båter rundt 40 fot, men er litt usikker på om det er for stort for madammen og meg. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 6.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2009 Du trenger jo ikke kjøpe helt nytt heller. Man får ikke noe særlig utbytte av det i i forhold til en nyere bruktbåt. 40 fot er ikke for stort. Du venner deg fort til størrelsen. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Ship of fools Svart 6.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2009 Har sett på en Najad som ligger hos Heitmann i Drøbak, men faller litt av lasset når jeg blir tutet ørene fulle av seiluttrykk jeg ikke skjønner en dritt av. Mulig den ligger litt høyt i pris, men er villig til å strekke meg litt hvis jeg finner riktig båt. Denne har forøvrig ligget til salgs fra tidlig i høst og i hele vinter. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 6.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2009 Du skal ikke se bort fra at heitmann kan være villig til å la deg overta den båten der mot din båt i bytte + mellomlegg , den har ligget lenge og de setter sikkert pris på hard cash , forøvrig en av de fineste båtene på finn på lenge Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 6.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2009 Najaden er jo nydelig, men det er jo mye penger. Mye å bruke hvis du ikke er helt sikker på om det er dette du vil. Ikke lett å prute heller hos heitmann .. Kunne denne gjort mye av samme nytten? http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=16544126 Ikke så veldig pen utvendig, men praktisk, god motor og kurante seilegenskaper. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
lnjk Svart 6.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2009 Prøv seiling først. Gikk over til seil i fjor. Kona sier jaaaa og jeg (t)ja til seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Ship of fools Svart 6.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2009 (redigert) Enzo skrev: forøvrig en av de fineste båtene på finn på lenge Jeg liker Najaden veldig godt, men kunne gjerne tenkt meg den versjonen som har en stor akterkabin. Sun Flyer skrev: Kunne denne gjort mye av samme nytten? http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=16544126 Ikke så veldig pen utvendig, men praktisk, god motor og kurante seilegenskaper. Sikkert en kurrant båt, men kunne tenkt meg en båt med litt mer "hjemmekoslig" følelse. Syns Hanse og noen av de franske båtene virker litt kalde. Liker heller ikke de "nye" og minimalistiske rette hjørnene som mange nye båter har. For mye hvite flater med litt respatex/Ikea-look er heller ikke så lekkert i mine øyne. Av franske båter liker jeg Jeanneau SO 42 DS og 39 DS ganske godt. lnjk skrev: Prøv seiling først. Gikk over til seil i fjor. Kona sier jaaaa og jeg (t)ja til seilbåt. Jeg "gidder" vel egentlig ikke å leie eller andre "halv-løsninger", jeg tror jeg bare hopper i det. Blir det helt galt er det bare å selge igjen Redigert 6.Mars.2009 av Ship of fools (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2009 Mye styr? Tja. Det kan bli. Jeg kan styre og geberde noe voldsomt med lensetakler og Cunningham og skjøter og løyganghal og opphal og nedhal og uthal. Men vanligvis på tur så ligger jeg på benken med ei god bok og lar båten seile seg selv. Har alt ført tilbake til sittebrønnen. Skjelden noe å gjøre på fordekket under seilas. Rullemast ser jeg etterhvert ikke noen vits med. Det tar meg litt lenger tid å sette storseilet, og jeg berger det mye raskere uten. Slipp avlasteren, og det pakker seg pent i Lazy bag'en. Seiler singlehanded og finner det helt problemfritt. Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 7.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2009 Et tips er å finne en båt med selvslående forseil. (Og som er bygd for det) Da vil også forseilet "ordne seg selv" ved slag (når du krysser opp mot vinden) slik som storseilet gjør det. Da er det kun mindre justeringer som skal gjøres avhengig av vind og kurs. På denne måten blir det mindre "styr". Sitér dette innlegget Link to post
Ship of fools Svart 7.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2009 (redigert) Denne båten ser jo bra ut, men er det en båt som er "vanskelig" å seile, eller er det andre ting som gjør den mindre attraktiv? Tenker da på seilegenskaper osv. (forresten et utrolig velorganisert mototrrom!) Redigert 7.Mars.2009 av Ship of fools (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 7.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2009 Hr'en er topp den. Men hvis du først skal bruke så mye penger kan du jo vurdere å kline til med denne: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=16593155 Litt eldre båt, men kvaliteten er fullt på høyde med Hr og vel så det. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Enzo Svart 7.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2009 (redigert) Den HRn ble om jeg ikke tar feil kjøpt ny sommeren som var og lå noen meter fra meg i hjemmehavnen , karbonseil og veldig fin. Pollen tar nok neppe innbytte. Den er nok lett å seile og det er få ting som skulle gjøre den mindre attraktiv enn andre båter , her nærmer du deg noe av det mest perfekte båtverdenen kan levere etter min mening når vi snakker turbåter. Hadde hatt vondt for å velge mellom den og najaden. Redigert 7.Mars.2009 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.