Jump to content

Mye tau og stress med seilbåt?


Ship of fools

Recommended Posts

Jeg er litt "skap-seiler" (husk det blir bare mellom oss to!), og blir stadig fristet til å konvertere. Jeg har lest mange tråder om det samme emnet, men sitter allikevel igjen med noen spørsmål...

 

Som "skap-seiler" har jeg sett de fleste videosnutter som ligger på Youtube og SeilTV etc. En av bekymringene når det gjelder seiling er alt tau og kaos som skal til bare for å henge opp et laken i passe størrelse. Hvis du ser på denne videon fra SeilTV shorthanded så er det nesten sjokkerende hvor mye styr det blir ut av en jibb med spinnaker. Mannen holder jo på nesten i 15 minutter med trekking i tråder, løping frem og tilbake mellom dekket og cockpit, bare for å endre kursen noen grader. Samtidig snakker han om at det meste av det han driver med er lett!? Her er det snakk om shorthand seiling, noe som er veldig aktuelt for meg. Jeg ser ikke helt for meg at jeg kan dra med meg flere kompiser som mannskap på alle ferieturer med familien. Tipper kona blir lei av øl og fotballkamper hver kveld.

Men er dette typisk seiling, eller er det mulig med rulleseil å seile & slappe av? Blir man hysterisk opptatt av å seile 0,3 knop raskere enn en annen seilbåt på samme kurs?

Og hva med sittekomfort? Blir det ikke tresmak i røven etter noen timer på benken? Eller er det så mye flying i alle retninger at det ikke er noe problem?

Og til sist: hvordan er sikten fra cockpit når det er laken på begge sider av båten med hyssing i alle retninger? Har jo møtt noen gjennom årene som åpenbart ikke ser noe som helst, men de har hatt flaks, og jeg har hatt vikeplikt..

Link to post

kjøp deg en motorseiler !

Du kan sløre på medvind og kose deg, riggen er som regel enkel på motorseilere. Du kjører god fart dit du vil for motor og seiler for å nyte stillheten og det faktum at du bruker naturkreftene til framdrift. Dette er en motorbåt med hjelpeseil så det er ikke en seilbåt, men en motorbåt som kan seile. Velger du en enkel rigg tar det bare noen minutter å rigge opp og du kan nye turen, gjerne med autopilot.

 

 

Ole

Ole
S/Y Algol

Link to post
  Ship of fools skrev:
er det mulig med rulleseil å seile & slappe av?

Ja, det er fullt mulig.

  Ship of fools skrev:
Blir man hysterisk opptatt av å seile 0,3 knop raskere enn en annen seilbåt på samme kurs?

Det spørs hvilket konkurranseinstinkt du er utstyrt med.

  Ship of fools skrev:
Og hva med sittekomfort? Blir det ikke tresmak i røven etter noen timer på benken? Eller er det så mye flying i alle retninger at det ikke er noe problem?

Sittekomforten er ikke noe problem. Seilbåter går mye mer behagelig i sjøen enn planende motorbåter. Putene kommer ikke frem før en er i havn.

  Ship of fools skrev:
Og til sist: hvordan er sikten fra cockpit når det er laken på begge sider av båten med hyssing i alle retninger? Har jo møtt noen gjennom årene som åpenbart ikke ser noe som helst, men de har hatt flaks, og jeg har hatt vikeplikt..

Det er ikke flaks når en motorbåt har vikeplikt for seilbåt. Sånn er det bare. Til tross for seilene får man med seg det man vil ha med seg. Når vi seiler går det også an å høre motorbåter. Det skjønner du ikke før du evt prøver en seilbåt.

 

  olews skrev:
kjøp deg en motorseiler !

Du kan sløre på medvind og kose deg, riggen er som regel enkel på motorseilere.

Har aldri sett noen som helst motorseiler som er enklere å seile enn en fornuftig turseilbåt. Kan du gi et eksempel?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Alle moderne seilbåter er i prinsipp motorseilere; Dvs de har en maskin som uten videre driver opp båten i maks skrogfart. Blåser det, og man har lyst, henger man opp passende antall seil etter smak og behag.

Hvor stressende det blir, beror mer på deg enn på båten.

Selv seilte jeg min 32-foter alene i hele fjor sommer. Skjønt seilte og seilte. Genoaen kom opp hvis det var medvind (som på bildet rett til venstre), og da gikk det vel fremover i et par knop. Siden jeg er lat og ikke hadde autopilot i fjor, kom ikke storseilet av bommen ! Prestisjetap ? Nei, jeg hadde en maksimalt bra ferie ! :cool:

 

Om utsikt: Forseilet kan være i veien for sikten hvis man krenger. Man må ha vindu i det og/eller sjekke bak det med jevne mellomrom. (Hvis man har "laken på begge sider av båten med hyssing i alle retninger" seiler man i så fall med vinden rett inn akter. Da er utsikt ikke noe problem.)

 

Om sittekomfort: Helt utmerket hvis cockpiten er ergonomisk rimelig godt utformet. Hvis ikke finnes det puter!

 

Velkommen til det stille, avslappede og naturlige båtlivet :flag:

Redigert av Seilersnobben (see edit history)
Link to post

Gennaker og spinnaker er kanskje ikke det første du må prøve med familien på tur? Etterhvert og dersom dere føler for det er selvfølgelig dette veldig gøy, men for å dra på tur er det ikke så mye jobb. Et tau for å heise storseilet og et tau for å rulle ut/heise forseil. Så skrur du av motoren og merker at båten aksellerer, finner frem litt godis og finner ut at livet egentlig er ganske ålreit. :yesnod:

 

Komforten underveis er en helt annen, du kan prate normalt, er det litt sjøgang går nesten alltid en seilbåt bedre med litt press på seilene. En seilbåt kan ikke gå rett mot vind, og må du krysse er det litt jobb hver gang du må slå, men takke meg til det fremfor å gå for motor.

Redigert av dhjerp (see edit history)
Link to post

Hvis du ser på denne videon fra SeilTV så er det nesten sjokkerende hvor mye styr det blir ut av en jibb med spinnaker.

Ja det er endel tau når man seiler spinnaker men seiler du tur så seiler du sikkert ikke så mye med spinnaker første året

 

Mannen holder jo på nesten i 15 minutter med trekking i tråder, løping frem og tilbake mellom dekket og cockpit, bare for å endre kursen noen grader.

Nesjda , han bruker ike 15minutter er bare filmen som er lagt litt skolemessig opp , med en vanlig gennaker som ikke står på påle så jibber du på 30sekunder og bruker 2 tau , tråder og hyssing har vi heller ikke så mye av i seilbåter , det går i tau , skjøter og fall. :wink:

 

Men er dette typisk seiling, eller er det mulig med rulleseil å seile & slappe av?

Trenger ikke rulleseil for å slappe av , seil opp tar 1-2minutter og så justerer man litt underveis eller man driter i det og seiler i 3 timer uten å røre noe , seil ned når man kommer fram tar 2-3min så der er litt oppskrytt denne arbeidsmengden.

 

Blir man hysterisk opptatt av å seile 0,3 knop raskere enn en annen seilbåt på samme kurs?

Korrekt ! Det blir man gjerne men si heller 0,1 sålenge man tar en annen båt 20meter på en time så er det nok til langt tids tilfredsstillelse.

 

Og hva med sittekomfort? Blir det ikke tresmak i røven etter noen timer på benken? Eller er det så mye flying i alle retninger at det ikke er noe problem?

Ting går i roligere bevegelser så man sitter ikke på en plass og stirrer rett fram time etter time , og så kan man jo smette en pute under baken om man vil

 

sikten fra cockpit når det er laken på begge sider av båten med hyssing i alle retninger?

Sikten er fin den , man har forkjørsrett og man beveger seg skjelden i 15knop , det er også fint mulig å flytte seg litt fra side til side for å få oversikt , dessuten er det stille så man hører motorbåter når de kommer. Hyssing er ikke det noe de har nårde skal fortøye motorbåter :wink:

Link to post

Argumentene er gode skjønner jeg..., men venter på en seiler som sier at, JO, det er et helvete med alle hyss...tau som ligger over alt og alle turene foran på dekk for å gjøre turnøvelser med hyss..tau i en hånd, sikkerhetslinen i andre hånden og en seilflik i den tredje..(gikk jeg tom for hender nå?). Min neste bekymring er suget etter utstyr... Min nåværende båt er så full av dubbeditter at fenderlisten snart er under vann, hvordan er det for seilbåtfolket? Regner med at strømbrukerne er mindre populære? Eller er det mer sug etter støpte kevlar seil og ratt i karbon?

Link to post
  Ship of fools skrev:
Jeg er litt "skap-seiler" (husk det blir bare mellom oss to!), og blir stadig fristet til å konvertere. Jeg har lest mange tråder om det samme emnet, men sitter allikevel igjen med noen spørsmål...

 

Hvis du ikke har noen gode venner som seiler så: Meld deg på et kurs, eller lei seilbåt f.eks. i Kroatia eller Hellas m. skipper så får du prøvd litt.

Link to post
  Ship of fools skrev:
Min neste bekymring er suget etter utstyr... Min nåværende båt er så full av dubbeditter at fenderlisten snart er under vann, hvordan er det for seilbåtfolket?

 

Det skal du ikke være bekymret for.... det er vel så mye å bruke penger på når en har seilbåt....

 

Uansett, spør noen i havna om du kan være med ut en tur å seile, så finner du raskt ut om det fenger. Jeg måtte overtales før jeg prøvde, men har aldri angret...

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Dersom alle fall/skjøter/tau er ført tilbake til cockpit treng du ikkje å ta så mange turar fram på dekk, med mindre du seglar platt lens. Spinnaker/gennaker evt. genoa med spribom kan ta litt tid å rigge til. Ellers bør du vere klar over at det kan gå nokre minutt med å pakke ned segla og anna utstyr når du kjem tilbake frå ein dag på fjorden. Då er det greit å ha motorbåt, fortøye, slå av tenninga og gå heim.

Redigert av per-pusling (see edit history)
Link to post
  Sun Flyer skrev:
Sof: Ser du har en viknes 1030. Det er jo en ganske dyr båt. Hva kan du få for den? 1,5 mill?

 

Tror nok det er realistisk å lande mellom 1,4-1,6. Ganske mange som selger 1030 for tiden, muligens for å bytte til 1030 Sunbridge, men det spiller liten rolle hva som ligger bak avgjørelsen om salg. Det ligger pt. 18 1030 til salgs på Finn, riktignok noen sjark varianter, men for å få til et salg må nok prisen ned. Markedet er ganske usikkert for tiden for oss som kanskje ender opp med å selge.

Tror neppe at det er aktuelt å legge mer enn 2,5 i ny båt, men har skjønt at seilbåter er anstendig priset. Ser på båter rundt 40 fot, men er litt usikker på om det er for stort for madammen og meg.

Link to post

Har sett på en Najad som ligger hos Heitmann i Drøbak, men faller litt av lasset når jeg blir tutet ørene fulle av seiluttrykk jeg ikke skjønner en dritt av. Mulig den ligger litt høyt i pris, men er villig til å strekke meg litt hvis jeg finner riktig båt. Denne har forøvrig ligget til salgs fra tidlig i høst og i hele vinter.

Link to post
  Enzo skrev:
forøvrig en av de fineste båtene på finn på lenge

 

Jeg liker Najaden veldig godt, men kunne gjerne tenkt meg den versjonen som har en stor akterkabin.

 

 

  Sun Flyer skrev:
Kunne denne gjort mye av samme nytten? http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=16544126 Ikke så veldig pen utvendig, men praktisk, god motor og kurante seilegenskaper.

 

Sikkert en kurrant båt, men kunne tenkt meg en båt med litt mer "hjemmekoslig" følelse. Syns Hanse og noen av de franske båtene virker litt kalde. Liker heller ikke de "nye" og minimalistiske rette hjørnene som mange nye båter har. For mye hvite flater med litt respatex/Ikea-look er heller ikke så lekkert i mine øyne. Av franske båter liker jeg Jeanneau SO 42 DS og 39 DS ganske godt.

 

  lnjk skrev:
Prøv seiling først. Gikk over til seil i fjor. Kona sier jaaaa og jeg (t)ja til seilbåt.

 

Jeg "gidder" vel egentlig ikke å leie eller andre "halv-løsninger", jeg tror jeg bare hopper i det. Blir det helt galt er det bare å selge igjen :yesnod:

Redigert av Ship of fools (see edit history)
Link to post

Mye styr?

 

Tja. Det kan bli.

Jeg kan styre og geberde noe voldsomt med lensetakler og Cunningham og skjøter og løyganghal og opphal og nedhal og uthal.

Men vanligvis på tur så ligger jeg på benken med ei god bok og lar båten seile seg selv.

 

Har alt ført tilbake til sittebrønnen. Skjelden noe å gjøre på fordekket under seilas.

 

Rullemast ser jeg etterhvert ikke noen vits med. Det tar meg litt lenger tid å sette storseilet, og jeg berger det mye raskere uten. Slipp avlasteren, og det pakker seg pent i Lazy bag'en.

Seiler singlehanded og finner det helt problemfritt.

Link to post

Den HRn ble om jeg ikke tar feil kjøpt ny sommeren som var og lå noen meter fra meg i hjemmehavnen , karbonseil og veldig fin. Pollen tar nok neppe innbytte.

Den er nok lett å seile og det er få ting som skulle gjøre den mindre attraktiv enn andre båter , her nærmer du deg noe av det mest perfekte båtverdenen kan levere etter min mening når vi snakker turbåter.

Hadde hatt vondt for å velge mellom den og najaden.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...