Ship of fools Svart 7.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2009 Hr'en er topp den. Men hvis du først skal bruke så mye penger kan du jo vurdere å kline til med denne: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=16593155 Jeg har kikket litt på X-yachts også, men er ikke sikker på om jeg vil ha snubleskinne i cockpit. Akkurat nå diskuterer vi litt i heimen om vi skal ta en tur å kikke på HR'n. Det som er skummelt med det er at det fort kan bli skrevet kontrakt uten at jeg har fått solgt 1030'n. Det blir litt drøyt å beholde begge selv om det kan være et alternativ. Da vi kikket på Najaden i Drøbak ble vi litt overrasket over at det faktisk var litt trange kabiner og ingen stor eierkabin. Kanskje det er mulig å få Najad til å bygge om akterlugaren? Eller kanskje det er smartere å finne riktig båt i EU området? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 7.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2009 Stress med seilbåt? Neppe. Seilbåt er rett og slett ikke for dem som har hastverk. Mye tau? Nei, det det meste er stuet bort når jeg er på tur. En selvslående fokk passer stort sett seg selv. Storseilet har enkle reveliner, og pakker seg selv med lazyjacks og -bag. Sitér dette innlegget Link to post
Ship of fools Svart 7.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2009 Storseilet har enkle reveliner, og pakker seg selv med lazyjacks og -bag. Så det er ikke et "must" å ha rulleseil for å seile med minst mulig styr? Hva med å ta rev i seilene uten rulleseil? Må man opp på dekk i dårlig vær å gjøre diverse turnøvelser? Beklager mine sviktende kunnskaper på området. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 7.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2009 Nei, du trenger ikke rullestorseil. Mange konvesjonelle storseil har løsninger som gjør at du rever fra cockpit. Selv må jeg på masten, men det går greit. Kan gjøre om på det hvis jeg vil. Men har du vurdert katamaran: http://www.fountainepajot.com.au/mahe36-catamaran.htm Mange fordeler med dèt. Noen ulemper også, selvsagt. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sjøtummel Svart 7.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2009 Må man opp på dekk i dårlig vær å gjøre diverse turnøvelser? Eneste øvelsen som krever at jeg går på dekk er dersom jeg skal slippe storseilet ut av sporet i masta for å sette tryseil. Med dobbelt spor i masta kunne jeg sluppet dét også, men det får være grenser for makelighet. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 CLASS 40 - La Dame de Veillon 2 250 000 SEK Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Lanber Svart 8.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 Som jeg ser det blir spørsmålet hva som du skal oppnå med å være på sjøen. 1. Komme frem, gjerne før du har startet. 2. Være undervegs i det rette element, gjerne med en kald Tuborg. Byttet til seilbåt før forrige sessong og jeg ser ikke for meg vi noen gang går tilbake til motorbåt. Det er helt avslappende å skil avgårde uten motor på, det må oppleves. Svigerbror min kaller det "uværbåt" og han kommer klart inn i kategori nr 1, dog med Tuborg. Mener av hele mitt hjerte at han tar feil. Sitér dette innlegget Link to post
Ship of fools Svart 8.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 CLASS 40 - La Dame de Veillon 2 250 000 SEK Sikkert en fin båt for de som ser på seiling som sport, men så langt unna det går an for fruen og meg... Som jeg ser det blir spørsmålet hva som du skal oppnå med å være på sjøen. 2. Være undervegs i det rette element, gjerne med en kald Tuborg. Byttet til seilbåt før forrige sessong og jeg ser ikke for meg vi noen gang går tilbake til motorbåt. Det er helt avslappende å skil avgårde uten motor på, det må oppleves. Vi er nok mer alternativ 2, mitt opprinnelige spørsmål var egentlig om Tuborg'n rekker å bli drukket opp underveis, eller om kapteinen var konstant opptatt av tau og styr. Skjønner nå at det er mulig å seile uten alt for mye mas, for formålet med båtlivet er å være på sjøen, ikke i havn. Da hadde jeg nok hatt campingvogn. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 8.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 Aktiviteten rundt det å seile handler om så mange ting. Det slett ikke vanskelig å slappe av underveis dersom en ønsker det, det krever kanskje litt mere planlegging først, som f.eks ta et rev i storseilt før en går ut dersom en venter mye vind. Noe av det fine med seiling er at en også kan aktivisere seg selv og resten av mannskapet/familien når en ønsker det. Eller at en aktiviserer bare familien å selv legger seg litt ryggen å slapper av. Jeg vil vel annbefale å få mønstere på en båt i nærmeste seilforening, men husk at er du med på regatta så er en form for aktivitet som kun i svært små mengder skal praktisere i turseiling, eller så blir en lett soloseiler Sitér dette innlegget Link to post
Ship of fools Svart 9.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Hva med to ratt kontra ett? Skjønner at sikten blir noe bedre med to ratt og at kanskje fremkomligheten i cokpit blir noe bedre, men er det ikke litt klønete i forhold til plotter og instrumenter? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 mitt siste båtbytte var sterkt motivert av et ønske om å ha to ratt. Synes det gir mange fordeler på en turbåt. Jeg setter stor pris på å kunne bevege meg fritt rundt både når jeg seiler og når en ligger i havn. Ikke noe problem å løse det med instrumentering, det er jo gjerne slik at det ene rattet (gjerne der motorkontrollen er plassert) blir stedet med plassering av plotter (evt ha den i midten der bordet er plassert). Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Sjøtummel Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 (redigert) Noe av det fine med seiling er at en også kan aktivisere seg selv og resten av mannskapet/familien når en ønsker det. Eller at en aktiviserer bare familien å selv legger seg litt ryggen å slapper av. Hva med to ratt kontra ett? Skjønner at sikten blir noe bedre med to ratt og at kanskje fremkomligheten i cokpit blir noe bedre, men er det ikke litt klønete i forhold til plotter og instrumenter? Det kommer litt an på størrelsen av cockpit, hvor den er plassert og hvor stor båten er. Med sentercockpit er det smo regel liten vits med to ratt. Og, båter som har så bred cockpit at det er plass til to ratt er også så brede at det kan gå ut over komfort på kryss. Med ett stort ratt står rorgjenger ofte på siden av rattet, så det kan være like greit å montere dobbelt sett av de nest viktigste instrumentene. Hva er rorgjengeres viktigste instrument i en seilbåt? En windex. Den står i toppen av masta, så antall ratt spiller ingen rolle. En kartplotter kan gjerne stå der navigatøren normalt sitter. Jeg liker faktisk best å ha den foran i cockpit, under sprayhood, hvis det er plass og den har stor nok skjerm. Redigert 9.Mars.2009 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 viktigste instrument i en seilbåt? En windex. Sammen med lusa. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Hva med to ratt kontra ett? Fordeler og bakdeler med alt , med 2 ratt så er det bedre framkommelighet i cocpit ut bakover , med et skikkelig ratt (stort nok) så har du akkurat like god utsikt på begge sider , du får også bedre rorfølelse enn med 2 ratt men for en turseiler så spiller vel det mindre rolle. Turseilere anno 2000 og nyere av litt størrelse har stortsett 2ratt om de er av charterbåt typen og ikke skikkelige havseilere som HR/Najad og andre typiske sentercocpitbåter Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Sammen med lusa. Ikke for rorgjengeren. Det er trimmeren som skal lese lusa. Rorgjengeren bør se på windex først, og deretter på kompasset. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Joda. Sikkert korrekt og formelt riktig det. Men i mitt tilfelle er rormann, taktiker, fordekksgast, lukemann og kvernegorilla samme person. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Men i mitt tilfelle er rormann, taktiker, fordekksgast, lukemann og kvernegorilla samme person. Da slipper du i det minste å stå i byssa og lage mat. Sitér dette innlegget Link to post
La Digue Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Synes du har en sprek holdning til saken når du tenker på å kaste deg ut i det med stor seilbåt. Husk at jo større båt, jo større krefter i alt mulig av rigg, seil etc. Å seile med spinnaker er unektelig mye styr. Så mye styr at jeg som regel ikke gidder. Men hvis man har med brukbart mannskap, er det veldig morsomt. Når f**nskapet er tatt ned ser hele båten ut som et bomba h***hus av seil, tau, bommer og greier. Det er ingen som sier du er nødt til å seile med spinnaker. Sørg for at du har rulleforseil - evt i kombinasjon med selvslående fokk og hurtigrev til storseilet som kan betjenes fra cockpiten. Unngå avanserte rigger med lensetakler. Mastheadriggen er enklest, men brøkdelsrigg er litt morsommere. Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
Sun Flyer Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Hva med to ratt kontra ett? Skjønner at sikten blir noe bedre med to ratt og at kanskje fremkomligheten i cokpit blir noe bedre, men er det ikke litt klønete i forhold til plotter og instrumenter? Jeg har hatt begge deler. Syns ikke antall ratt skal ha avgjørende betydning i båtvalg. Eneste jeg kommer på er at ved to ratt får man kortere benker. Hvis man planlegger å slenge seg nedpå i full lengde kan det være verdt å sjekke. For meg som bor i båten er det veldig greit med den ekstra fremkommeligheten med to ratt når jeg ligger med hekken inn. Men når vi er på tur brukes sjelden hekken som entrè. På mange turbåter er et enkelt ratt for lite og da er det bedre med to. Et stort ratt er bedre, men da mister man gjennomgangen bak. Evt finnes det folderatt. Egentlig er rorkult best... Jeg har ikke kartplotter ute, men båter med fast cockpitbord har ofte plotteren i akterkant av bordet. Jeg kunne godt hatt en liten plotter på styrbord ratt som også har girspaken til motoren. Man finner alltid løsninger på slikt.. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Krimart Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Og, båter som har så bred cockpit at det er plass til to ratt er også så brede at det kan gå ut over komfort på kryss. Hvilken komfortfaktor tenker du på da? De aller fleste turbåter med to ratt har et sentralt plassert cocpitbord man kan spenne fra mot hvis man sitter opp i lo med mye krenging. Stor og bred cocpit gir også bedre plass til mannskapet, man trenger ikke tråkke oppå hverandre. Sitér dette innlegget Link to post
La Digue Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Jeg har en dragning mot båter med rorkult. Herlig direkte følelse, og så er det ikke noe som er i veien. Luffe 40? Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
Sjøtummel Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Hvilken komfortfaktor tenker du på da? De aller fleste turbåter med to ratt har et sentralt plassert cocpitbord man kan spenne fra mot hvis man sitter opp i lo med mye krenging. Tja, i min verden er et cockpitbord i veien når jeg seiler, men nå nærmer vi oss smak og behag. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Sjøtummel: Hvis du studerer bildet jeg postet ser du et cockpitbord som man tar bort under seilas mens fundamentet står igjen og fungerer som fotstøtte. Bra at det er noen som bruker hodet òg... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sjøtummel Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Sjøtummel: Hvis du studerer bildet jeg postet ser du et cockpitbord som man tar bort under seilas mens fundamentet står igjen og fungerer som fotstøtte. Jepp, det er en ryddig løsning. Hva som får folk til å montere kartplotter i bakkant av et permanent bord, midt mellom rattene, har jeg ikke forstått. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Hvilken komfortfaktor tenker du på da? De aller fleste turbåter med to ratt .............. har aldrig sett noen riktig (lang-)tur båt med to ratt............. ingen som sitter bak ratten der...enten autohelmut eller vindror...... (s)to® ratt er for regatta......eller wannabees.......(skikkelig harry, sp du meg! ) Jeg har en dragning mot båter med rorkult. Herlig direkte følelse, og så er det ikke noe som er i veien. Luffe 40? enig....rorkult det er fölelse (mulig man skall lärt seg i jolle för o föle 'fölelsen' ) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.