Sun Flyer Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 har aldrig sett noen riktig (lang-)tur båt med to ratt............. På den annen side er det ingen vits i å kjøpe en "ekte langturbåt" hvis man tilbringer 95% av tiden mellom Göteborg, Strömstad og Skagen... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
bjoris Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 (s)to® ratt er for regatta......eller wannabees.......(skikkelig harry, sp du meg! ) I tillegg mister en jo ofte noe av rorfølelsen med to ratt... Stort ratt er jeg ikke enig i at er oppskrytt, ok det er i veien når du ikke seiler, men det er mye på en seilbåt som er i veien når du ikke seiler... Løygang, bom, vant, akterstag, rulle/forstag På den annen side er det ingen vits i å kjøpe en "ekte langturbåt" hvis man tilbringer 95% av tiden mellom Göteborg, Strömstad og Skagen... Det er nok derfor mange av oss kjøper billigere båter, vi tenker litt på hva de faktisk kommer til å bli brukt til... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Gunga Din Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 På den annen side er det ingen vits i å kjøpe en "ekte langturbåt" hvis man tilbringer 95% av tiden mellom Göteborg, Strömstad og Skagen... der er jeg bare på weekend-seiling...det er ju hjemmevann Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sun Flyer Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 I tillegg mister en jo ofte noe av rorfølelsen med to ratt... Rorlageret er også av betydning for rofølelsen. To ratt og rullelager gir mindre friksjon enn et ratt og glidelager. Men nå er vi kanskje på bort fra temaet? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Framtia Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 (s)to® ratt er for regatta......eller wannabees.......(skikkelig harry, sp du meg! ) Dette er feil, Harry er i Norge definert som å kjøpe båt på andre siden av svenskegrensen.... Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Mulligan Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 båt på andre siden av svenskegrensen.... Ja, Nordtyskland eller Danmark. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 eller lete båt bland mögelost o vin-fabrikanter Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Union Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Velkommen som seiler, tror neppe du kommer til å angre om du konverterer. Ikke la deg skremme av ekstreme seilvideoer. Shorthanded seiling er "ekstrem" regattaseiling og ikke representativt for hva en vanlig turseiler opplever. Har selv hatt mange seilbåter, tildels med masse snører og hyssing og har skjelden hatt annet enn kona som mannskap. Forøvrig et dyktig mannskap. Kanskje skulle du ta en tur på seilbåtmessene som er under oppseiling. Til den prisen du antyder så kanskje jeg ville tatt en titt på den nye Moody 41 Classic med selvslående fokk, da er det som å kjøre bil m automatgear. Selvslående fokk er fantastiskt på tur når man krysser langs kysten. Skal du ha det enda mere komfortabelt så kan du koste på deg en elektrisk fallwinch. Suverent i forhold til et rulleseil. Ønsker deg og kona en flott seilsommer. Husk at det er turen som er det viktigste, det å være underveis. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Moody 41 blir vist på Sjøen for alle ser jeg. Ser spennende ut. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Gunga Din Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Moody 41 ser fin ut, klassisk....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
The Gannet Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Som "skap-seiler" har jeg sett de fleste videosnutter som ligger på Youtube og SeilTV etc. Disse videoene hadde vel vært ganske kjedelige og neppe lagt ut hvis de bare hadde vist en seilbåt som rolig seiler med autopilot i 7 knop en sommerdag. Far kikker litt halvinteressert i et sjøkart og mor strikker..... Nei, det du ser er mere som: Lurer litt på å ta lappen og begynne å kjøre bil, men etter å ha sett Petter Solberg kjøre Rally Spania så er jeg blitt litt usikker! Slapp seilas for en genoa på rull og kanskje et storseil er ikke det samme som spinnaker/gennaker i grenseland for hva disse seilene tåler av vind. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Slapp seilas Jepp Slappseilas er grejjen........... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 en intressant bok om hur en seilbåt bör se ut....vad som funker o ikke funker til sjös Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
oslofjord Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 (redigert) Ta en tur i opplagshavna så glemmer du dine seildrømmer ! Bare å komme opp i disse båtene med stor med kjøl er jo et kunststykke i seg selv (hvis den ikke har veltet i løpet av vinteren som ute i Sandvika). Når du får den på sjøen er det styr med å få på plass masten... Hvis du ikke kurert alered så ta en tur i Drøbaksundet eller Hankøsundet å se hvor mange seilbåter som kun går med motor selv. Så du jo tenke over om fruen noen gang kommer til beherske båten så bra at hun tør å dra ut å seile alene med venninder. Ja...det er for mye tau og stress med seilbåt hvis du ikke er skikkelig entusiast og bor et sted med stabile vindforhold. Hopp ombord i motorbåten og vri om tenninga så er du på fjorden før seilerne har dradd opp et eneste seil. Kjøp i tilegg en morsom jolle med senkekjøl ( eller surfebrett) hvis du absolutt må seile. Redigert 10.Mars.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Aiai her var det litt å plukke på , smeller vi på bavaria innimellom her i tillegg så er diskusjonen virkelig igang Bare å komme opp i disse båtene med stor med kjøl er jo et kunststykke i seg selv (hvis den ikke har veltet i løpet av vinteren som ute i Sandvika). Når du får den på sjøen er det styr med å få på plass masten...Det finnes stige om man vil oppi båten om vinteren , stige må du sikkert bruke på mange motorbåter også men kanskje litt kortere da. Masten står vel på året rundt hos de fleste , og når den er litt oppe i luften så slipper du å krype rundt når du skal bunnsstoffe , og du slipper å ligge på kne når du skal overhale drevet , du kan stå vanlig..............eyyyy forresten , du slipper jo den jobben siden det er seildrev. Hvis du ikke kurert alered så ta en tur i Drøbaksundet eller Hankøsundet å se hvor mange seilbåter som kun går med motor selv. Så du jo tenke over om fruen noen gang kommer til beherske båten så bra at hun tør å dra ut å seile alene med venninder. Inne i hankøsundet så er det ikke så veldig mange som seiler , de venter med å heise til de kommer ut , en av grunnene er vel kanskje at de da slipper å se motorbåtfolk hytte med neven , og kona bør vel kunne ta en seilbåt ut på tur , damer er da ikke så uintelligente at de ikke klarer det Ja...det er for mye tau og stress med seilbåt hvis du ikke er skikkelig entusiast og bor et sted med stabile vindforhold. Det er ike for mye tau og det er mindre stress enn med motorbåt Hopp ombord i motorbåten og vri om tenninga så er du på fjorden før seilerne har dradd opp et eneste seil. Tull , da har du i tilfelle fortøyd på fjorden for det tar ikke mer enn 1-2min å være klar til å seile , en annen fordel er at man slipper å ligge værfast med en motorbåt. Seilbåter tåler nemlig å brukes når det ikke er vindstille også Bare spøker , selvsagt er motorbåt best på alle måter Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 11.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2009 Eksempel på avslappende seiltur. 25.12.08: Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Ship of fools Svart 11.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2009 Jeg har en dragning mot båter med rorkult. Herlig direkte følelse, Tror det er vanskelig for en motorbåtmann å venne seg til pinnebåt med pinnestyring. Vi får ta ett skritt av gangen, sa brura... Velkommen som seiler, tror neppe du kommer til å angre om du konverterer. Ikke la deg skremme av ekstreme seilvideoer. Shorthanded seiling er "ekstrem" regattaseiling og ikke representativt for hva en vanlig turseiler opplever. Ønsker deg og kona en flott seilsommer. Husk at det er turen som er det viktigste, det å være underveis. Takk, og det samme til deg! Tror nok jeg vil bruke litt tid på å finne en båt som har riktig/enkel rigg for en amatør med ambisjoner om en båt i +- 40 fots klassen. Skal både på Lillestrøm og sjøen for alle, samt en tur til Heitmann og en tur til Son. Disse videoene hadde vel vært ganske kjedelige og neppe lagt ut hvis de bare hadde vist en seilbåt som rolig seiler med autopilot i 7 knop en sommerdag. Far kikker litt halvinteressert i et sjøkart og mor strikker..... Slapp seilas for en genoa på rull og kanskje et storseil er ikke det samme som spinnaker/gennaker i grenseland for hva disse seilene tåler av vind. Du har helt sikkert rett, blir litt skremt av alt som skal gjøres og alle seiluttrykkene...bras, checkstay og gud vet hva. Ta en tur i opplagshavna så glemmer du dine seildrømmer ! Bare å komme opp i disse båtene med stor med kjøl er jo et kunststykke i seg selv Hvis du ikke kurert alered så ta en tur i Drøbaksundet eller Hankøsundet å se hvor mange seilbåter som kun går med motor selv. Så du jo tenke over om fruen noen gang kommer til beherske båten så bra at hun tør å dra ut å seile alene med venninder. Hopp ombord i motorbåten og vri om tenninga så er du på fjorden før seilerne har dradd opp et eneste seil. Kjøp i tilegg en morsom jolle med senkekjøl ( eller surfebrett) hvis du absolutt må seile. Det er klart jeg ser noen fordeler med motorbåt, særlig om vinteren, men på den annen side: hvor ofte er jeg på sjøen i løpet av en vinter? 2-3 ganger kanskje....., så det er nok ikke noe "tungt" argumet mot seilbåt Sitér dette innlegget Link to post
Ship of fools Svart 11.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2009 Eksempel på avslappende seiltur. 25.12.08: Joda, det så ganske deilig ut, særlig når man ikke kjente temperaturen Sitér dette innlegget Link to post
La Digue Svart 14.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2009 "Tror det er vanskelig for en motorbåtmann å venne seg til pinnebåt med pinnestyring. Vi får ta ett skritt av gangen, sa brura..." Trodde de fleste motorbåtfolk hadde vokst opp med åpne sjekter og åpne joller med "pinnestyring"! Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
La Digue Svart 14.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2009 Ulempen med to ratt synes jeg er at man kjenner rotasjonen til det andre rattet. Hvis man f.eks. svinger brått og så retter opp igjen, kjenner man at det andre rattet ikke riktig henger med. På de fleste båter med ett ratt er det enkelt å ta av rattet når man er i havn sånn at det er enkel adkomst. Finnes også sammenleggbare ratt. Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
Mulligan Svart 14.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2009 Jeg har en dragning mot båter med rorkult. Herlig direkte følelse, Enig. Og ikke minst, mindre leamikk det kan oppstå feil på. I havn, rorkult og forlenger opp langs akterstaget, og sittebrønnen er ren. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 14.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2009 Og best av alt, en løygang i cockpit (innenfor rormannens rekkevidde) som er demonterbar i havn med et enkelt håndgrep! Rorkult ruler, ratt er for bilister! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mulligan Svart 14.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2009 løygang i cockpit (innenfor rormannens rekkevidde) som er demonterbar i havn med et enkelt håndgrep er man selvsagt satt opp med. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 14.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2009 en intressant bok om hur en seilbåt bör se ut.... Hva ble fasiten? Ulempen med to ratt synes jeg er at man kjenner rotasjonen til det andre rattet. Hvis man f.eks. svinger brått og så retter opp igjen, kjenner man at det andre rattet ikke riktig henger med. Vet det. Tror jeg må kline til med carbonratt... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Gunga Din Svart 14.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2009 (redigert) Hva ble fasiten? skaffe den Sun Flyer...o les den.... står mye erfaring i den vad som funker; cockpit pentry toa osv osv...... dvs bra lösninger o mindre bra lösninger! Redigert 14.Mars.2009 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.