Junke Startet 7.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 7.Mars.2009 hei vurderer ny AP til min seilbåt på ca 8000kg Blir nok en Raymarine. Valget står imidlertid mellom en elektrisk eller hydraulisk drivenhet. Ulempen med hydraulisk er at prisen øker, da en må ha en dyrere styreenhet (SPX 30) Resultatet er at alt i alt ender jeg med en overdimmensjonert AP. (for båt på 22T) Spørsmålet mitt til de som har erfaring med dete er: hva er fordeler og ulemper med disse 2 ulike løsningene? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 7.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2009 (redigert) Jeg har erfaring med begge typene , har nå hydraulisk og det er det jeg vil ha heretter. Nå vet jeg ikke om det er hold i mine påstander men jeg mener følgende. Den slipper mer opp når den er frakoblet og dermed mister du mindre av rorfølelsen enn med en slik elektrisk lineær sak , samtidig virker den raskere og sterkere og prisforkjeller er da slett ikke så stor. Redigert 7.Mars.2009 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 7.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2009 Prisforskjellen ligger mest i at en må ha SPX 30 i stedet fro SPX10 kurscomputer Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 7.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2009 Ja det er vel ca 600usd i prisforkjell på de 2 Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 7.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2009 Hydraulisk bruker en del mer strøm og den trenger mer vedlikehold over tid. Elektrisk liner-drevenheten er den mest stabile på markeden og noen produsenter av større seilbåter over 60fot bruker 2stk av den typen heller en å gå for hydraulisk drev. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Enzo Svart 7.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2009 Høres ut som du kan dette servicemannen , hva mener du om mine påstander om at den hydrauliske slipper mer enn den andre og dermed er vanskeligere å kjenne på roret når den ikke er i bruk ? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 7.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2009 Hydraulisk bruker en del mer strøm og den trenger mer vedlikehold over tid. Me har hatt vår ST5000+ i fem år. Den kom med båten så den er eldre enn det. Den har hydraulisk drivar. Eg har aldri gjort noko vedlikehald på denne og me har segla langt. Kva vedlikehald bør eg gjera på drivaren? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 7.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2009 I båten min sitter det elektrisk drivenhet. Da jeg overtok båten hadde den loggført over 100000 nautiske mil (gått i charter-trafikk i 13-14 år) og med alle seilturene vi har hatt (4 nordsjøkryss bare i fjor og en haug skagenturer) så har jeg fortsatt ikke opplevd feil på drivenheten. Til tross for at den mest sannsynlig er like gammel som båten (15-16 år) og vanvittig mye brukt. Jeg er utrolig imponert over hvor godt den styrer, for vi håndstyrer kun ifm havnemanøver. ellers er det aldri noe annet enn autopilot. Jeg har ingen erfaring med hydraulisk drivenhet, så der har jeg ikke noe erfaringer, men jeg har full tillit til servicemannen når det gjelder autopiloter, for det VET jeg at han er sinnsykt dyktig på. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 7.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2009 Jeg har bare erfaring med hydraulisk drivenhet for seilbåt så noen egenhendig sammenligning av de to typene kan jeg ikke gjøre. Har dog et inntrykk av at de mekaniske drivenhetene ikke er like robuste som de hydrauliske. Ulempen med hydraulikk er større strømforbruk men jeg kan ikke skjønne at de skulle ha større vedlikeholdsbehov enn mekaniske. Vanlige hydrauliske styringer fungerer jo i titalls år uten annet vedlikehold enn å muligens fylle på an halv desiliter olje en gang eller to i løpet av styringens levetid. At der kan oppstå lekkasjer er jo en mulighet men er sakene av kurant konstruksjon og riktig montert så skjer ikke det. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Servicemannen Svart 8.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 Hydrauliske drever slipper mer roret, de er sant, men jeg har ikke kjent forskjellen i praksis. Jeg har hatt del vedlikehold på hydrauliske drever i seilbåter, lekasje på pakkboks og slitasje i elektrisk motor i pumpe med tilhørende ekstralyd. Selve drevenheten er billigre en elektrisk linerdrev men på grunn av mer strømforbruk trenger den større kurskomputer. Eneste vedlikehold jeg har hatt på elektrisk linerdrev er på egen båt. Gir knakk i Scotlandstur men drevenheten var blitt 15år gammel og hadde vært i helårsbruk og i mange vinterstormer oppe ved Svalbard og vider. Grunnen til den knakk var slitasje i kuleled på kvadrant og de gjørde stort ekstra pålag på giren i bølgene i Nordsjøen. Giren var enkelt å bytte og ikke noe olje-grisejobb lik og er med hydrauliken. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.