Jump to content

Elektrisk eller hydraulisk AP drivenhet til seilbåt

Junke

Recommended Posts

hei

vurderer ny AP til min seilbåt på ca 8000kg

Blir nok en Raymarine. Valget står imidlertid mellom en elektrisk eller hydraulisk drivenhet.

Ulempen med hydraulisk er at prisen øker, da en må ha en dyrere styreenhet (SPX 30)

Resultatet er at alt i alt ender jeg med en overdimmensjonert AP. (for båt på 22T)

Spørsmålet mitt til de som har erfaring med dete er:

hva er fordeler og ulemper med disse 2 ulike løsningene?

Jeg har erfaring med begge typene , har nå hydraulisk og det er det jeg vil ha heretter.

Nå vet jeg ikke om det er hold i mine påstander men jeg mener følgende.

Den slipper mer opp når den er frakoblet og dermed mister du mindre av rorfølelsen enn med en slik elektrisk lineær sak , samtidig virker den raskere og sterkere og prisforkjeller er da slett ikke så stor.

Redigert av Enzo (see edit history)

I båten min sitter det elektrisk drivenhet. Da jeg overtok båten hadde den loggført over 100000 nautiske mil (gått i charter-trafikk i 13-14 år) og med alle seilturene vi har hatt (4 nordsjøkryss bare i fjor og en haug skagenturer) så har jeg fortsatt ikke opplevd feil på drivenheten. Til tross for at den mest sannsynlig er like gammel som båten (15-16 år) og vanvittig mye brukt. Jeg er utrolig imponert over hvor godt den styrer, for vi håndstyrer kun ifm havnemanøver. ellers er det aldri noe annet enn autopilot. Jeg har ingen erfaring med hydraulisk drivenhet, så der har jeg ikke noe erfaringer, men jeg har full tillit til servicemannen når det gjelder autopiloter, for det VET jeg at han er sinnsykt dyktig på.

Jeg har bare erfaring med hydraulisk drivenhet for seilbåt så noen egenhendig sammenligning av de to typene kan jeg ikke gjøre. Har dog et inntrykk av at de mekaniske drivenhetene ikke er like robuste som de hydrauliske. Ulempen med hydraulikk er større strømforbruk men jeg kan ikke skjønne at de skulle ha større vedlikeholdsbehov enn mekaniske. Vanlige hydrauliske styringer fungerer jo i titalls år uten annet vedlikehold enn å muligens fylle på an halv desiliter olje en gang eller to i løpet av styringens levetid. At der kan oppstå lekkasjer er jo en mulighet men er sakene av kurant konstruksjon og riktig montert så skjer ikke det.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Hydrauliske drever slipper mer roret, de er sant, men jeg har ikke kjent forskjellen i praksis. Jeg har hatt del vedlikehold på hydrauliske drever i seilbåter, lekasje på pakkboks og slitasje i elektrisk motor i pumpe med tilhørende ekstralyd. Selve drevenheten er billigre en elektrisk linerdrev men på grunn av mer strømforbruk trenger den større kurskomputer. Eneste vedlikehold jeg har hatt på elektrisk linerdrev er på egen båt. Gir knakk i Scotlandstur men drevenheten var blitt 15år gammel og hadde vært i helårsbruk og i mange vinterstormer oppe ved Svalbard og vider. Grunnen til den knakk var slitasje i kuleled på kvadrant og de gjørde stort ekstra pålag på giren i bølgene i Nordsjøen. Giren var enkelt å bytte og ikke noe olje-grisejobb lik og er med hydrauliken.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...