Dust Startet 7.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 7.Mars.2009 Har lest her på forumet at Vaselinolje kan brukes til mye, men har ikke lest at det er bra for teak. Her forleden hørte jeg at vaselinolje er det beste du kan bruke på teak, grunnen var at den var mye feitere enn den vanlige teakoljen du får kjøpt. Meldingen var at teakoljen er produsert så billig som mulig og er bare noe tynt skvip som forsvinner fort. Vaselinoljen er mer olje i, og dermed får du en mye finere glød i treet som varer mye lengre. Kunne vært gøy å prøve men først vil jeg høre om det er noen her på forumet som har gode eller dårlige erfaringer. Sitér dette innlegget Link to post
Meklingsmannen Svart 7.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2009 Hei På teak dekk bruker du Golden Teak sealer. Best i test i båtmagasinet. http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf...125739400035D20 Mvh Dan Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 7.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2009 Hei På teak dekk bruker du Golden Teak sealer. Best i test i båtmagasinet. Helt enig i at de er et fanastisk produkt. Drøyt i bruk, men det er viktig at det smøres på nok lag/antall ganger. Det har en lei tendens til å få et bleikt gulgrønnt skjær om det er for tynt lag. Har fundert på å tilsette ekstra fargepigment i form av mørk rødbrun narvsværte........... Er det noen som har prøvd det ? Sitér dette innlegget Link to post
Meklingsmannen Svart 7.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2009 Det har en lei tendens til å få et bleikt gulgrønnt skjær om det er for tynt lag. Dette får du hvis du ikke har renset teaken godt nok før du behandler den, da vil det bli tydlige gule felter. Hvis teaken er full i gammel olje og dritt, bør det brukes en sterker rens, (Snappy) men denne ødelegger teaken til slutt hvis den brukes ofte. Golden teak sine rensemiddler er skånsom mot teaken og vil ikke "spise" seg ned i teaken. Golden teak sealer holder seg fin hele sesongen i motsetting til mange andre produkt som blir grå igjen relativt fort. Også letter å ta igjen neste år med golden, og det betyr mer tid til bruke båten og mindre på båtpuss. Mvh Dan Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 7.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2009 Dette får du hvis du ikke har renset teaken godt nok før du behandler den, da vil det bli tydlige gule felter. Mvh Dan Er du sikker på at det er det som er årsaken ? Naboen min på båtplassen har en "ny" Nimbus den er behandlet med Golden teak mange ganger det blir gjenntatt et par ganger i løpet av sesongen. Båten går nå i sin tredje sesong og teaken ser hele tiden ut som den er ny, kansje litt lys med et svakt gulskjær om en skal være veldig kritisk. Som han selv sier så får han stadige kommentarer på hvor fin teaken på båten han`s ser ut. Han setter også sin ære i å holde den pen. Jeg har behandlett badeplattformen på min båt på samme måte, begynte med dette for to år siden. Båten min er en 95 mod. og teaken på badeplattformen min ser nå like fin ut som den til naboen. Sist sesong så kom det en splitter ny Windy 35 Khamsin på brygga vår, den hadde teak på dekk. Dekket blei behandlet kunn en gang med Goden Teak, etter en mnd. begynte det gulgrønne skjæret å komme og det var ikke bare flekkvis. På slutten av sesongen så det ikke pent ut i det hele tatt, det var lys gulgrønnt. Kan ikke forstå at det teakdekket var skittent, båten var jo flunkene ny. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2009 Hei. Ha ikke tenkt på muligheten til å bruke vaselinolje på teak, men på kjøkkenbenken hjemme av eik, er vaselinolje utmerket. Den gir en fin glød og holder lenge selv med stadig søl av stert oppvaskmiddel. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mariell Svart 7.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2009 Hvor lang tid tar det før den vaselinoljen har trekt seg inn i eiken på kjøkkenbenken da Lars? Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Lars H. Svart 7.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2009 Jeg rubber den godt inn om kvelden, og neste morgen tørker jeg bort eventuelt overskudd med tørkepapir. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Odd Thomas Svart 8.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 Jeg hadde ikke vært i tvil, smør på :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.