Jump to content

Slangetermostat for motorens defroster og VV sløyfer?


mateco

Recommended Posts

I min iver hadde jeg helt glemt motorvarmerne jeg hadde montert!!

 

I fjor anskaffet jeg to slangevarmere for å forvarme motorene. Før installering snakket jeg med den lokale VP pusheren vedrørende plassering av inntak/uttak for varmerne. Der fikk jeg da også svar at uttak fra motor til varmeren taes fra drain-ventil på blokka i akterkant venstre side. Når det gjaldt innløp fra varmeren til motor så kunne jeg benytte sink-plugg hullet på reservoar tanken i forkant.

 

Varmerne ble montert og alt fungerte tilsynelatende OK. Motorene ble da varme!!

Men det jeg ikke tenkte over var at jeg egentlig hadde koblet slangevarmerens uttak i termostathusets utløp.

 

termoppvfeil.jpg

Slik fungerte da varmerne. Ved stillstand, og varmerne tilkoblet, så ble selvfølgelig motoren varm. Det meste av det oppvarmede vannet har kretset via FV kjøleren. Noe har sluppet gjennom termostatenes blødehull.

 

termdriftfeil.jpg

Under drift så har slangevarmer kretsen sluppet en god del vann parallelt med motorens kjølekrets direkte til F.V. kjøleren og blitt nedkjølt. Ved motorene ubelastet så har dette selvfølgelig medført at driftstemperaturen har sunket betraktelig, da en god del kjølevæske har by-passet reguleringskretsen.

 

ombygg.jpg

Løsningen ble en liten modifisering slik at alt kjølevann måtte gå igjennom reguleringskretsen og termostatene. Returen fra slangevarmeren måtte kobles til termostathusets innløp i stedet for utløp.

Fittings ble innkjøpt hos Biltema og montert sammen som vist på dette bildet. For sikkerhets skyld valgte jeg å montere en liten kuleventil slik at jeg har muligheten til å strupe på vann som passerer slangevarmerkretsen. Zink pluggene ble utstyrt med zink og montert tilbake i reservoar godset.

 

termoppvrett.jpg

Med denne modifiseringen vil slangevarmer kretsen kun varme motorblokka, og ikke kretse via FV kjøleren som tidligere.

 

termdriftrett.jpg

Alt kjølevannet er nå tvunget til å passere termostatene. :yesnod:

 

Begge motorene er test-kjørt på tomgang en times tid. Driftstemperaturen er nå vel 70 grader med motorene ubelastet, og alt er bare fryd!! :flag:

 

Mvh

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Ahh. Det forklarer jo alt :flag:

 

Kunne ikke fatte hvordan motorene dine kunne bli så nedkjølt uten at termostatene var synderen. Men slik systemet ditt var, så by-passet du delvis termostaten -på motsatt måte, på en måte :crazy: .

 

Godt du fant ut av det! Motorene dine vil ha godt av å gå med riktig temperatur fremover :smiley:

Kjekt med motorvarmere!

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Har du egentli full kontroll med tanke på kjølinga av denne motoren? Du veit vel ikkje kor mykje kjølevæske som går by-pass igjennom slangevarmeren når motoren går trur eg? Og at det kan bli fare for at det kjem for lite "kalt" vann inn i blokka. Suget frå slangevarmeren burde vore plassert på eit uttak direkte frå blokka etter mi meining.

Link to post
Share on other sites

Ut i fra slangevarmer har du en ventil for restriksjon, hvilken funksjon har den ?

Jeg er egentlig av den formening at slangevarmeren er konstruert for oppvarming av motoren og derfor allerede inneholder en restriksjon slik at det er en begrenset vannmengde passerer. Men for sikkerhets skyld har jeg llikevel montert denne ventilen slik at det er mulighet for å manuelt justere gjennomstrømningen.

 

Har du egentli full kontroll med tanke på kjølinga av denne motoren? Du veit vel ikkje kor mykje kjølevæske som går by-pass igjennom slangevarmeren når motoren går trur eg? Og at det kan bli fare for at det kjem for lite "kalt" vann inn i blokka. Suget frå slangevarmeren burde vore plassert på eit uttak direkte frå blokka etter mi meining.

Jeg mener å ha full kontroll, ja!! "Suget" er plassert direkte på uttak fra motorblokk. Som svart i forrige avsnitt; denne slangevarmeren er konstruert for å varme en motor. Jeg ser det derfor naturlig at den derfor også har en innebygget restriksjon slik at ikke motoren "mister" noe av kjølingen den skal ha. Men, som jeg også skriver, har jeg montert en ekstra ventil for å evt. justere gjennomstrømningen.

 

Som du sikkert er innepå, så er det viktig at denne kretsen ikke stikker avgårde med kjølingen for motor. Videre vil man ved stor gjennomstrømning også ville få avlest en ukorrekt temperatur på returvannet fra motor, i og med at dette blir blandet med "by-pass" -vann!

 

mvh

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...