Jump to content

Ritualer for båtdåp?

S/Y Emma

Recommended Posts

Neste helg skal min båt døpes. Jeg har bestemt meg for å beholde navnet den forrige eieren gav ("Ferdamann"), men Neptun må likevel få en slurk frisk champagne.

Finnes det noen "oppskrift" for dåp av båt (med samme navn)? Jeg vil jo helst at det skal gå rett for seg så jeg ikke merker Neptuns vrede senere :smiley:

Fikk blomstrer og champanje av Solungen og fruen da vi kom hjem med nybåten ,så da har vi til dåpen .Vi har gjort det slik når vi har byttet navn på båter ,ikke bra blir det sagt men om det gjøres sånnn nogenlunde riktig så . HAr hatt en fadder som holder tale vi drikker opp champisen å kliner tomflaska i dreggen,sammtidig som et navn skilt i messing går til havns med det gammle navnet .Så langt har dette funka på dem 2 siste båtane , den nye nå kommer til å få samme runden . Da bytter vi ut båten's navn idag som er Lotta , til den nye navnet på båten som blir ....... :wink: .

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

en stk pils (minsu et par slurker) ble offret over min forrige båt i den forbindelse.. :flag::cheers:

Høres ut som om du snublet med ølboksen i hånden.. :cheers:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Jeg har en egen bok om dette: Boat Naming Made Simple.

Se: http://www.centerbooks.com/books/boatnaming.htm.

Jeg fant den ikke på biblioteket vårt- noe sier meg at jeg forlengst har mistet oversikten her hjemme.

Man kan sende inn sin egen navneseremoni til boka og kanskje få den med i 4. utgave - måtte sikkert passe for noen og enhver her på BP!

Man får den for under $ 13 på Amazone. Gøyalt lesestoff.

Tenke seg om, finne ut av et navn, få tak i bokstaver osv og montere dem (eller la være), melde til Telenor maritim radio, forsikringa og registeret (i tilfelle båten har vhf-radio, er forsikret, er registrert).

Dett var dett.

Forutsatt at du med "båtdåp" mener det å gi båten et navn.

Dåp er jo ellers noe helt annet enn å gi et navn.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Svart (redigert)

For å presisere litt: Båten har allerede et navn, og jeg ønsker å videreføre dette navnet. Formelt sett er det ingen endringer i navnet. Jeg ønsker kort og greit å smelle en champagneflaske i skroget og takke Neptun for at båten fortsatt er i ett stykke og at den forhåpentligvis vil forbli det i mitt eierskap også.

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Så lenge du ikke skifter navnet har du en grei prosedyre

med den champagnen din!

Det er ved navneskifte at det er omfattende seremonier

som må gjennomføres. ( Det gamle navnet må gies tilbake til Neptun,

det nye må introduseres for ham på en bestemt måte, de 4 himmelretninger

må hilses osv. osv.og det skal gies et passende offer)

Dette er beskrevet ganske nøye her på baatplassen, men jeg

finner ikke igjen tråden akkurat nå-

Lykke til på alle hav!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Uansett navnebytte eller bare for å bekrefte et eksisterende navn med ny eier :sailing:

Ikke vær kjiip med drikkevarene. :nono:

Alle dråper må tilføres havet og kong Neptun, og kun edleste sort ekte vare, fra Champagne, men unngå "Gul enke"..... :cheers_wine:

Har selv hatt gode er faringer med Moet Candon. Båten har tålt storm og kuling bedre enn kapteinen. :cool:

Jeg forstår ikke de som bruker en eller flere millioner på båt og sparer småpenger på så viktige ting som dåp. :nonod: For ikke å si de som tar en slurk av flasken selv eller kun lar båten få de siste dråpene. :cryin:

Manglende utført champgnedåp ,burde medføre dobbel egenandel ved skade. :yesnod: Eller kanskje 10 % avslag i premie for de som bruker ekte vare?

Det hører med til historen at gjestene, ble sure :cryin: da de oppdage at champagnen var forbeholdt båten og de selv bare fikk servert øl. :cheers:

Lykke til.

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

Uansett navnebytte eller bare for å bekrefte et eksisterende navn med ny eier :sailing:

Ikke vær kjiip med drikkevarene. :nono:

Alle dråper må tilføres havet og kong Neptun, og kun edleste sort ekte vare, fra Champagne, men unngå "Gul enke"..... :cheers_wine:

Har selv hatt gode er faringer med Moet Candon. Båten har tålt storm og kuling bedre enn kapteinen. :cool:

Jeg forstår ikke de som bruker en eller flere millioner på båt og sparer småpenger på så viktige ting som dåp. :nonod: For ikke å si de som tar en slurk av flasken selv eller kun lar båten få de siste dråpene. :cryin:

Manglende utført champgnedåp ,burde medføre dobbel egenandel ved skade. :yesnod: Eller kanskje 10 % avslag i premie for de som bruker ekte vare?

Det hører med til historen at gjestene, ble sure :cryin: da de oppdage at champagnen var forbeholdt båten og de selv bare fikk servert øl. :cheers:

Lykke til.

Du er ihvertfall ikke kjip med smilys'ene! ;)

Redigert av blacki (see edit history)

Ang. dåp så har jo ikke "Steinsvik" noen problemer siden navnet bare skal videreføres, det eneste er å minne "Neptun" på at det er ett nytt navn på eier, men champagne, det er jo nesten som å by på rødbrus og bokstavkjeks i ett bryllup. Nei "mister Neptun" holder seg nok til litt edlere varer. Men til en vanlig dåp, du tar båten ut med full seilføring og etter hvert så seiler du opp i vinden så høyt at båten stopper og i det øyeblikket at du begynner å "gli" sakte bakover så starter ritualet med den vanlige dåpen og husk for guds skyld å ikke spare på dråpene til "Neptun". Og her kommer ei lita oppskrift "4 dela med dobbelstimt heimbrendt (delans størrelse bestæmme du sjøl.men dess større dess artigar)

1 del koffeinfri Ali kaffe. (her MÅ du passe på størrelsens del, ellers så kan du få en viss vassmak ut av brygget)

Disse ingridiensan skal så røres i sammen med ei lita skjei av nysølv, dette e også veldig viktig slik at ikke så mye skal bli henganes på skeia når du er ferdig å røre." Lykke til med dåpen :cheers:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...