Guest Sparky Startet 15.Mai.2004 Link til dette innlegget Startet 15.Mai.2004 Hei. Byttet sensor for dybdemåler til innenbords idag hos Seatronic. Spurte om de hadde silikon, noe ekspeditøren og en annen kunde holdt på å le seg ihjel av. Vel,vel ikke akkurat lo, men silikon i båt var som å banne i kjerka. Ekspeditøren mente jeg i hvertfall burde bruke Sikafleks som var minst en trillion ganger bedre enn silikon. :nono: Fikk et tips av en dansker som hadde plantet sensoren i en kladd silikon og dette fungerte bra. Men i brukerveiledningen står det da vitterlig at sensoren skal monteres i SILIKON. Nu bare lurer jeg på mvh jan Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 15.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2004 Dersom du skal lime svingeren innvendig så skal du bruke 2-komponent epoxy lim eller montere den i et rør med matolje. Hva som er best er jeg usikker på, men begge deler fungerer utmerket. Silikon har jeg ingen erfaring med, men høres litt rart ut at man kan bruke. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Suzuki Svart 15.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2004 Jan: det menes nok at giveren skal / kan monteres i et rør fyllt med silicone-olje. Dette er ikke-ledende olje, vanskelig å få tag på og sikkert dyr. Matolje duger greit. Men aller best er gjennomføringshylse på logg / dygdegiver. Da får du garantert bra resultat. Selv om mange er skeptiske til alle hulla, tror jeg det er mest "grualt" Du har vel hull til motoren ( aksel, vanninntak ), loggiveren, evt sjøvannsintak ellers. Så et ekstra hull til loggen er ikke all verden å hyle om. Mener jeg da. Suzuki - som allikavel synes det er jævlig å borre i båten Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Lars H. Svart 15.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2004 . . i et rør fyllt med silicone-olje. Dette er ikke-ledende olje, vanskelig å få tag på og sikkert dyrAner ikke pris, men jeg "søler" med silikonolje daglig på jobben, hentet nettopp en ny 25 liters dunk på lageret! Vi tester Lion batterier nedsenket under trykk (120bar) nedsenket i Silikonolje. Ellers er Silikonolje en ypperlig hydraulikkvæske. Men det er noe drit å få under skoene, da knirker det når en går i korridorene i lange tider! Ellers vil jeg anbefale lakserolje. Den harskner ikke som matolje kan. Lars H. Ps. Kan nok ikke ta med noe hjem for å tilby her. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
880 Svart 15.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2004 Silicon olje er absolutt å foretrekke, gå til en forandeler eller noen som driver service på større kopimaskiner eller noen som selger rekvisita til disse og spørr etter silicon olje/olje til varmeelement. Dette er som oftes høyverdig silicon olje og er toppers til det meste. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
John_Kr Svart 15.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2004 Har ikke en fargehandel silikonolje da? Kanskje Felleskjøpe har? Silikonolje høres fornuftigere ut en matolje. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
880 Svart 15.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2004 Har ikke en fargehandel silikonolje da? Kanskje Felleskjøpe har? Silikonolje høres fornuftiger ut en matolje. Matolje vil tykne med lav temp. Silicon oljen er nesten ikke påvirket av tempraturen.Det som er problemet med siliconolje er at dersom du søler med denne er det noe fa.....skap å vaske vekk. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
GeirFrode Svart 18.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2004 Går helt fint å bruke silikon til innfesting av innvendig giver til ekkoldd. Jeg har brukt det i mange år på mitt Humminbird lodd. Lag en stor og god ruke med silikon, press giveren nedi og sørg for at den ligger stødig i riktig vinkel til silikonen er størknet. Vær ekstra opps på at det ikke er luft i silikonen, det er det eneste en må passe på. Det er mulig at dette ikke varer evig, for jeg har vært nødt til å pakke om giveren en gang, og lurer på om jeg kanskje må til igjen snart. Ser det på måten loddet viser dybder. Blir litt rare utslag. Men uansett holder den i ca 5 år hver gang tror jeg. Og det er bare å skjære den løs fra det gamle feste, renske giveren, og kline på ny silikon. Gjort på ett kvarter. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 18.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2004 Anbefaler å bruke epoxy som giveren limes direkte i eller i rør som er nevnt av flere. Ser ikke bort fra at silikon eller Sika kan fungere greit også. Det avgjørende er å få bort all luft. Du kan også teste hvor det er best å plassere giveren ved å fylle en pose med vann og legge mellom bunn og giver (ev. giver oppi posen). Dette er en grei måte å finne en egnet plassering av innvendig giver. Har akkurat selv festet en innvendig giver som var løsnet. Denne var festet med epoxy som i løpet av et par år hadde løsnet ørlite - nok til at det kom luft mellom og at giveren ikke fungerte. Fikk greit løs giveren og limet og limte på ny. Funker perfekt! Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 18.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2004 Giveren til ekkoloddet mitt er satt fast i bunnen med silikon av noe slag (Det er ikke sika). Ekkoloddet fungerer men ikke godt nok. Jeg mister forbindelsen med moder jord allerede ved 62-65 meters dyp. Så når jeg får ånden over meg, (Sikkert til neste vår) skal jeg lime giveren fast med epoxy. Det har jeg gjort før og det fungerte godt. På et tilsvarende lodd som mitt så jeg da bunnen ned til 150 meter.... Men det var saltvann, jeg lever nå i ferskvann.... Ellers så boret jeg akkurat et 2 tomms hull til loggen... Tenkte meg litt om før jeg satte hullboret mot skroget og trykket på "play." Det var ikke problemer i det hele tatt, neste gang jeg skal gjøre noe lignende så kommer jeg ikke til å grue meg... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.