JoachimogMalene Startet 8.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 8.Mars.2009 (redigert) I dag når jeg våknet var det en del vind og derfor bestemte jeg meg for å dra opp jolla. Det var en del vann i den da det snødde i går og har regnet i natt. Når jeg fikk båten bort til slippen og nesa gikk opp ble det for tungt bak og motoren gikk 90% under. Var riktignok bare under rundt et minutt,men det har garantert kommet vann inni. Hva gjør jeg nå? Takker for alle raske svar (er forøvrig en 93 mod 9,9hk evinrude) Redigert 8.Mars.2009 av JoachimogMalene (see edit history) Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
skibsplast ohoi Svart 8.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 Kjedelig når dette skjer. Du finner masse tips her og her Lykke til Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Ribtjenester Svart 8.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 Ta ut plugger hel på olje turn motoren få skylt med fersk vann utenpå. må startes i løpet av noen minutter etter du har tatt motoren over vann Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
JoachimogMalene Svart 8.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 spylte godt av den og startet den opp. det gikk veldig greit. Men med en gang var det høy kompresjon når jeg dro i snora, sikkert vann inni,men dro forsiktig til det var normal motstand. Vil ikke bensin og olje skylle og smøre opp innvendig.Stod og gikk i ca et kvarter. Gikk helt normalt. Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
Bonita I Svart 8.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 Kjedelig når slikt skjer : Regner med at du har tappet av alt vann i forgasser mm. Når du starter den, la den rusle og gå i minst en time - med ekstra god og feit oljeblanding. Ikke bry deg om eksosen - en feit oljeblanding gjør bare godt . Du må også tørke opp og behandle alle elektriske komponenter med CRC556 eller tilsvarende - ellers får du problemer på sikt. Start gjerne motoren hver dag de neste dagene, og la den gå seg god og varm. Det går nok bra -Lykke til Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Ingar Svart 8.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 Det som er avgjørende viktig er å fjerne alt salt. Mye viktigere dette enn å få startet motoren i all hast. Først spyle grundig, ta ut plugger og spyl inn i forgasser mens man drar i snora. Så legge den helt under vann i minst ett døgn, omtrent som man avsalter kjøtt. La det være tilførsel av nytt vann hele tiden. Ferskvann er helt ufarlig, men salt er helt ødeleggende. Det er først og fremst elektronikken som kan ta skade etter et sånt kort dypp i sjøen. Endel av denne sitter inne i svinghjulet og er vanskelig å få skyldt ordentlig ved bare å spyle. Før man starter kan man tørke den innvendig ved å skylle gjennom med rødsprit. Deretter smøre godt ved å helle 2t olje rett inn i forgasseren og dra i snora. Forgasseren må tømmes for vann. Så montere pluggene og starte. Finnes det risiko for at det har kommet sand etc. inn i motoren må man gå mye mer grundig til verks for å skylle ut alle spor før motoren kan startes. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.