Jump to content

Noen som har lyst på en flott båt og en laaaang tur?


Poseidon

Recommended Posts

Det finnes helt sikkert noen blant baatplassens mange brukere som kunne fristes av en virkelig langtur. Nå ligger gamle gode HAGANES, med mer enn 100 års historie for salg på andre siden av jorden. Den har en fortid som både hvalfanger og kysttraver. Nå er den konvertert til "Gentleman's yacht".....

 

Tilstanden synes å være meget bra og prisen er redusert i flere omganger. Nå koster den ikke mer enn mange betaler for en 20 fots plastikkbit.

 

Her er annonsen for HAGANES.

 

Her kan man lese mer om det stolte skipet.

 

og HER.

 

Sett igang spekulatorboksen; dette hadde vel vært noe å komme hjem til gamlelandet med :sailing::sailing::sailing:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Går det an å legge ut video her ?
Legg videoen på YouTube og link til den her (se under "Flere BBkoder)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post
Hva er sertifikatkravene for å seile Haganes?

Båter er på 118 br.tonn i følge annonsen (og LOA 28m), og da blir det vel D5. Om det kreves noe mer for å seile henne hjem til Norge tør jeg ikke si sånn på sittende bak. Det er mulig hun kan registreres i et annet land med andre sertifikatkrav, f.eks. som svensk veteranbåt.

 

Flott båt, og med forbehold om hvordan hun er bygget om, absolutt en interessant båt for den som vil drive charter med en særpreget veteranbåt.

Link to post
Et interessant prosjekt.

Ja, ingen tvil om det Roald . . . .

Ser at det stilles krav til minimumsmannskap på 4.

Foreløpig er HAGANES fortsatt utlending og da vil vedkommende lands regler være gjeldende. Etter norske regler regner jeg med at man ville få en bemanningsoppgave med 2 mann på kortere seilaser og 4 mann på lengre strekk. Dette har bl.a. sammenheng med "hviletid" og fartsområder.

Hadde vi vært et lag på et titalls personer hadde dette vært spennende.

Ja, det er bare å begynne å drømme.....

Mulighetene ville jo være store for en gruppe som kanskje var uavhengige av fast bosted/arbeidssted. Hjemturen ville gi rikelig anledning til ettertanke og man rakk sikkert å både lest og skrive mange bøker underveis :wink:

Hva er sertifikatkravene for å seile Haganes?

Her er det igjen flaggstatens regler som kommer inn. I annonsen oppgis deplasement til 118 gross tonn, hvilket er noe surr. Men når jeg ser i den gamle registreringen i skipsregisteret så er bruttotonnasjen oppgitt til 118. Dette ville normalt bety minimum D5 for fører og styrmann.

Med et godt konsept og flittig bruk kunne man også regne med å få nok "aktiv tid ombord" til å opprettholde et D5-sertifikat . . . .

 

Som sagt: et kjempeprosjekt for de rette folkene :sailing::sailing:

 

Tilføyd: Nå fant jeg en hjemmeside for Haganes cruises.

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Har det vært snakk om fritidsfartøy?

Det finnes vel egentlig to typer fritidsfartøy. Slike man kan seile selv på fritiden, og så er den en del som har råd til å holde seg med profesjonelt mannskap til den båten man bruker i fritiden. :lol:

 

Jeg er ikke helt sikker på hvordan norske myndigheter forholder seg til båter som tilsynelatende har norsk eier og skipper, men som er registrert i et annet land. Noen bruker nok dette smutthullet i dag, men jeg har en mistanke om at noen vil reagere dersom det ble mer vanlig.

Link to post

Jeg har fundert litt på denne saken i dag mens jeg satt i motorrommet ombord og drømte litt.

Lurer på om det hadde vært mulig å organisere prosjektet i tilknytning til Båtplassen.

Dersom interesserte medlemmer hadde kjøpt aksjer og vi hadde fordelt driftsutgiftene på aktuelle brukere, og....og...

Det kan være skummelt å drømme....

Link to post

Hei igjen, Jan W!

 

Særdeles interessant !

Det er alt for få av våre gode gamle kysttravere som er i norsk eie

og i drift. Kulturarv av stor verdi. Hva med et andelslag av medlemmer

her inne ( og andre, selvsagt) ? Mulig at noen av de mer bemidlede

innen rederstanden kunne tenke seg å sponse en" hjemflagging" ?

Og for et fartøy å drive kurs med! D5/D5L/D5LA

Eller base for annen kursvirksomhet. Eller fjordcruise.

Hmm--tok visst litt av her nå?

Men likevel..........

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post

Jeg tror det er et amerikansk ektepar som eier den nå, og som tidvis bor ombord.

Den ligger i Malaysia, like over grensa til Singapore.

Det kan nok gå med noen liter diesel på veien hjem...

Men når det er sagt: Jeg stiller gjerne med den første tusenlappen til prosjektet,

og kan også stå for organiseringen av "Skips-Aktieselskabet Haganes".

Link to post
Hei igjen, Jan W!

....Og for et fartøy å drive kurs med! D5/D5L/D5LA

Eller base for annen kursvirksomhet. Eller fjordcruise.

Hmm--tok visst litt av her nå?

Men likevel..........

mvh

JanS

Hallo igjen navnebroder!

Ja, bruksmuligheter finnes det helt sikkert nok av og det er lett å la tanker og ideer løpe seg løpsk.

Begrensningen har lett for å bli på den driftsmessige siden, dvs hvem skal ta seg av vedlikehold, sertifisering, osv.

Der har f.eks mange dykkerklubber innsett at de ikke har funnet den helt optimale løsningen . . . .

 

Men når det er sagt: Jeg stiller gjerne med den første tusenlappen til prosjektet, og kan også stå for organiseringen av "Skips-Aktieselskabet Haganes".

Jeg stiller gjerne med den neste og kan med glede forsøke å få den godkjent som verneverdig skip hos Riksantikvaren - da får man i det minste refundert noe over en krone pr liter for dieselen som brukes :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Dette er en spennende prosjekt - bare turen hjem er jo et eventyr i seg selv, om en slik tur hadde blitt gjennomført ville det hatt stor media verdi.. både båtmagasiner og andre ville nok stilt med litt midler for å få delta på et slikt event. Avhengig av innskuddets størrelse er jeg interessert. Om det blir en tusenlapp som antydet lengre opp i tråden er jeg absolutt med! Sitter pr skrivende stund på posisjon ca N8 E89, jeg bare stikker innom og tar den med hjem jeg :lol: :lol:

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Den ligger i Malaysia, like over grensa til Singapore.

Det kan nok gå med noen liter diesel på veien hjem...

Men når det er sagt: Jeg stiller gjerne med den første tusenlappen til prosjektet,

og kan også stå for organiseringen av "Skips-Aktieselskabet Haganes".

 

Det var positiv melding, Lindes Rederi. En båtpenge er det sikkert mange som ser mulighet for, men når det kommer til papirarbeidet i en slik sammenheng trengs det sikkert fagfolk. Melder meg med en høvding jeg og.

Kanskje salt fikser en måling? Så får vi en pekepinn om ideen er liv laga!

 

Jan W: verneverdig fartøy må da være en god ide vel, 102 år, var det ikke? Nydelig videosnutt, Nils 1!

mvh

JanS

Redigert av JanS/Bamse (see edit history)

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...