Poseidon Startet 8.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 8.Mars.2009 Det finnes helt sikkert noen blant baatplassens mange brukere som kunne fristes av en virkelig langtur. Nå ligger gamle gode HAGANES, med mer enn 100 års historie for salg på andre siden av jorden. Den har en fortid som både hvalfanger og kysttraver. Nå er den konvertert til "Gentleman's yacht"..... Tilstanden synes å være meget bra og prisen er redusert i flere omganger. Nå koster den ikke mer enn mange betaler for en 20 fots plastikkbit. Her er annonsen for HAGANES. Her kan man lese mer om det stolte skipet. og HER. Sett igang spekulatorboksen; dette hadde vel vært noe å komme hjem til gamlelandet med Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
hifo Svart 8.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 (redigert) fuel tank 42000 liter. Redigert 8.Mars.2009 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
roaldbj Svart 8.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 Et interessant prosjekt. Ser at det stilles krav til minimumsmannskap på 4. Hadde vi vært et lag på et titalls personer hadde dette vært spennende. Hva er sertifikatkravene for å seile Haganes? Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 8.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 Går det an å legge ut video her ? Har faktisk et klipp av den - fra ca 199/2000 tror jeg . Den gikk ofte forbi i Nordhordaland der vi har hytte - da var den grønn. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 8.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 Går det an å legge ut video her ?Legg videoen på YouTube og link til den her (se under "Flere BBkoder) Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Nils1 Svart 8.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 (redigert) Ok - skal prøve å få gjort det i kveld - nå ut å passe barnebarn Redigert 8.Mars.2009 av Nils1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 8.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 Hva er sertifikatkravene for å seile Haganes? Båter er på 118 br.tonn i følge annonsen (og LOA 28m), og da blir det vel D5. Om det kreves noe mer for å seile henne hjem til Norge tør jeg ikke si sånn på sittende bak. Det er mulig hun kan registreres i et annet land med andre sertifikatkrav, f.eks. som svensk veteranbåt. Flott båt, og med forbehold om hvordan hun er bygget om, absolutt en interessant båt for den som vil drive charter med en særpreget veteranbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 8.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 (redigert) Et interessant prosjekt. Ja, ingen tvil om det Roald . . . . Ser at det stilles krav til minimumsmannskap på 4. Foreløpig er HAGANES fortsatt utlending og da vil vedkommende lands regler være gjeldende. Etter norske regler regner jeg med at man ville få en bemanningsoppgave med 2 mann på kortere seilaser og 4 mann på lengre strekk. Dette har bl.a. sammenheng med "hviletid" og fartsområder. Hadde vi vært et lag på et titalls personer hadde dette vært spennende. Ja, det er bare å begynne å drømme..... Mulighetene ville jo være store for en gruppe som kanskje var uavhengige av fast bosted/arbeidssted. Hjemturen ville gi rikelig anledning til ettertanke og man rakk sikkert å både lest og skrive mange bøker underveis Hva er sertifikatkravene for å seile Haganes? Her er det igjen flaggstatens regler som kommer inn. I annonsen oppgis deplasement til 118 gross tonn, hvilket er noe surr. Men når jeg ser i den gamle registreringen i skipsregisteret så er bruttotonnasjen oppgitt til 118. Dette ville normalt bety minimum D5 for fører og styrmann. Med et godt konsept og flittig bruk kunne man også regne med å få nok "aktiv tid ombord" til å opprettholde et D5-sertifikat . . . . Som sagt: et kjempeprosjekt for de rette folkene Tilføyd: Nå fant jeg en hjemmeside for Haganes cruises. Redigert 8.Mars.2009 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Mulligan Svart 8.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 Utstedes det bemanningsoppgave til fritidsfartøy? Bortsett fra krav til fører. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 8.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 Utstedes det bemanningsoppgave til fritidsfartøy? Har det vært snakk om fritidsfartøy? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Mulligan Svart 8.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 Tja, det ser ut fra salgsoppgaven som em den er brukt til longrange cruising de siste årene. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 8.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 Har det vært snakk om fritidsfartøy? Det finnes vel egentlig to typer fritidsfartøy. Slike man kan seile selv på fritiden, og så er den en del som har råd til å holde seg med profesjonelt mannskap til den båten man bruker i fritiden. Jeg er ikke helt sikker på hvordan norske myndigheter forholder seg til båter som tilsynelatende har norsk eier og skipper, men som er registrert i et annet land. Noen bruker nok dette smutthullet i dag, men jeg har en mistanke om at noen vil reagere dersom det ble mer vanlig. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 Haganes Private/Leisure Yacht. Men det kommer sikkert noen på banen og forklarer at det er feil. Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 8.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 fuel tank 42000 liter. Er tanken sin å rense for dieseldyr det! Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 8.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 DETTE hadde vært et flott stykke historie og få hjem igjen Håper noen med ressuser klarer dette Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Poseidon Svart 8.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 DETTE hadde vært et flott stykke historie og få hjem igjen Akkurat det var også mitt lille budskap da jeg startet denne tråden Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
roaldbj Svart 8.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 Jeg har fundert litt på denne saken i dag mens jeg satt i motorrommet ombord og drømte litt. Lurer på om det hadde vært mulig å organisere prosjektet i tilknytning til Båtplassen. Dersom interesserte medlemmer hadde kjøpt aksjer og vi hadde fordelt driftsutgiftene på aktuelle brukere, og....og... Det kan være skummelt å drømme.... Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 8.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 Det kan være skummelt å drømme.... Jeg har sagt det før, og her kan jeg kanskje tillate meg å si det en gang til: "Jeg vil heller gå resten av livet å angre på noe jeg gjorde - enn å angre på det som jeg ikke gjorde . . . ." Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
JanS/EIR Svart 8.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 Hei igjen, Jan W! Særdeles interessant ! Det er alt for få av våre gode gamle kysttravere som er i norsk eie og i drift. Kulturarv av stor verdi. Hva med et andelslag av medlemmer her inne ( og andre, selvsagt) ? Mulig at noen av de mer bemidlede innen rederstanden kunne tenke seg å sponse en" hjemflagging" ? Og for et fartøy å drive kurs med! D5/D5L/D5LA Eller base for annen kursvirksomhet. Eller fjordcruise. Hmm--tok visst litt av her nå? Men likevel.......... mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Lindes Rederi Svart 8.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 Jeg tror det er et amerikansk ektepar som eier den nå, og som tidvis bor ombord. Den ligger i Malaysia, like over grensa til Singapore. Det kan nok gå med noen liter diesel på veien hjem... Men når det er sagt: Jeg stiller gjerne med den første tusenlappen til prosjektet, og kan også stå for organiseringen av "Skips-Aktieselskabet Haganes". Sitér dette innlegget Link to post
Flippern Svart 8.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 Noen burde jo ihvertfall regne litt på det:) Hadde jo vært kjekt å få være med på noke sånt Får kjøre en undersøkelse her inne da, å se hvor mange som kunne tenkt seg noe sånt. Kanskje det ikkje hadde blitt så mykje per stk... Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 9.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Hei igjen, Jan W!....Og for et fartøy å drive kurs med! D5/D5L/D5LA Eller base for annen kursvirksomhet. Eller fjordcruise. Hmm--tok visst litt av her nå? Men likevel.......... mvh JanS Hallo igjen navnebroder! Ja, bruksmuligheter finnes det helt sikkert nok av og det er lett å la tanker og ideer løpe seg løpsk. Begrensningen har lett for å bli på den driftsmessige siden, dvs hvem skal ta seg av vedlikehold, sertifisering, osv. Der har f.eks mange dykkerklubber innsett at de ikke har funnet den helt optimale løsningen . . . . Men når det er sagt: Jeg stiller gjerne med den første tusenlappen til prosjektet, og kan også stå for organiseringen av "Skips-Aktieselskabet Haganes". Jeg stiller gjerne med den neste og kan med glede forsøke å få den godkjent som verneverdig skip hos Riksantikvaren - da får man i det minste refundert noe over en krone pr liter for dieselen som brukes Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Hallaron Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Dette er en spennende prosjekt - bare turen hjem er jo et eventyr i seg selv, om en slik tur hadde blitt gjennomført ville det hatt stor media verdi.. både båtmagasiner og andre ville nok stilt med litt midler for å få delta på et slikt event. Avhengig av innskuddets størrelse er jeg interessert. Om det blir en tusenlapp som antydet lengre opp i tråden er jeg absolutt med! Sitter pr skrivende stund på posisjon ca N8 E89, jeg bare stikker innom og tar den med hjem jeg :lol: Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Nils1 Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 (redigert) Fant omsider den lille videosnutten av "HAGANES " her Fikke ikke den lagt direkte inn - men her er lenken - tror jeg Redigert 9.Mars.2009 av Nils1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 (redigert) Den ligger i Malaysia, like over grensa til Singapore. Det kan nok gå med noen liter diesel på veien hjem... Men når det er sagt: Jeg stiller gjerne med den første tusenlappen til prosjektet, og kan også stå for organiseringen av "Skips-Aktieselskabet Haganes". Det var positiv melding, Lindes Rederi. En båtpenge er det sikkert mange som ser mulighet for, men når det kommer til papirarbeidet i en slik sammenheng trengs det sikkert fagfolk. Melder meg med en høvding jeg og. Kanskje salt fikser en måling? Så får vi en pekepinn om ideen er liv laga! Jan W: verneverdig fartøy må da være en god ide vel, 102 år, var det ikke? Nydelig videosnutt, Nils 1! mvh JanS Redigert 9.Mars.2009 av JanS/Bamse (see edit history) Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.